ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از تظاهرات مصری‌ها علیه رهبران حماس تا دستورات ضد حزب‌اللهی قطر

۳۰ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۱۷۵۸۶ اخبار اصلی خاورمیانه
جنجال فروش هواپیمای شاهزاده عربستانی به قذافی، محکومیت سازمان ملل از سربازگیری کودکان در ارتش آزاد، حکم اعدام برای دو افسر کویتی، تظاهرات مصری‌ها علیه رهبران حماس، حضور فرزندان قذافی در عمان و دستورات قطر به حماس علیه حزب الله از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از تظاهرات مصری‌ها علیه رهبران حماس تا دستورات ضد حزب‌اللهی قطر

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

اردوغان: از نوادگان سلجوقیانیم

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که این روزها کشورش شاهد تظاهرات مردمی علیهش است، در جمع هواداران خود گفت که ما از نوادگان سلجوقیانیم که خاورمیانه را زیر یک پرچم آوردند.

به گزارش روزنامه النهار، بسیاری از کارشناسان این اظهارات اردوغان را جهت دار توصیف کرده و گفته اند که وی با این گفته ها در حقیقت از پروژه نوعثمانی گرایی خود پرده برداشت و با ذکر عنوان سلجوقیان در حقیقت قصد اشاره به پیوندهای ملت ترکیه با ملت ایران را داشته است.

این در حالی است که اردوغان مدعی است که در تظاهرات جاری علیه او در ترکیه ایران نیز دست دارد. اظهارات اردوغان تنها سه روز پس از پیروزی حسن روحانی، رئیس جمهوری منتخب ایران ایراد شده است. برای همین برخی معتقدند که وی به نوعی می خواسته در جهت بهبود روابط با دولت جدید و منتخب ایران نیز گام بردارد.

جنجال فروش هواپیمای شاهزاده عربستانی به قذافی

فروش هواپیمای مسافربری فاخری که امیر ولید بن طلال، میلیاردر عربستانی نزدیک به 10 سال پیش به معمر قذافی، دیکتاتور مخلوع لیبی فروخت، محور دادگاهی در لندن شده است.

به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، در همین رابطه خانم دعد شرعب بازرگان 52 ساله اردنی مدعی شده که در پی این معامله امیر طلال 10 میلیون دلار به او بدهکار است.

بنا به این گزارش هواپیمایی که امبر ولید فروخته است از نوع ایرباس ای 340 است که مجهز به یک تخت دو نفره با روکش نقره و میزهای فاخر دیگر است که به سرهنگ قذافی 120 میلیون دلار فروخته شد. انقلابیون لیبیایی در سال 2011 در جریان انقلاب لیبی این هواپیما را در فرودگاه طرابلس به مالکیت خود در آوردند.

اکنون خانم شرعب مدعی است که امیر طلال 10 میلیون دلار حق کمیسیونی که در پی عقد این معامله با او در رستورانی در لندن در سال 2001 توافق کرده بود را به او نداده است و برای همین شکایتی به دادگاه انگلیس در این زمینه برده است. قرار است این دادگاه تا پایان ماه جاری میلادی در پایتخت انگلیس برگزار شود.

سازمان ملل سربازگیری کودکان در ارتش آزاد را محکوم کرد

سازمان ملل متحد روز دوشنبه سه گروه شبه نظامی مسلح در مالی و ارتش آزادیبخش سوریه را به اتهام استخدام کودکان در عملیات نظامی خود محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دی پی ای، سازمان ملل همچنین این گروه ها را محکوم کرده است که کودکان به کار گرفته شده را مورد تجاوز و انواع دیگری از آزار جنسی قرار می دهند.

بنا به این گزارشی که سازمان ملل متحد منتشر کرده است 55 نیروی شبه نظامی در 21 کشور جهان مرتکب نقض حقوق کودکان طی سال های 2012 و 2013 شده اند که از جمله این کشورها علاوه بر سوریه و مالی می توان به جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری آفریقای مرکزی و سودان جنوبی اشاره کرد.

حکم اعدام برای دو افسر کویتی

دادگاه عالی کویت روز دوشنبه دو افسر پلیس این کشور را به اتهام شکنجه شهروندان بازداشت شده تا حد مرگ به اعدام محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش از این دادگاه بدوی و دادگاه استیناف این دو افسر را به حبس ابد محکوم کرده بودند که دادگاه عالی این حکم را به اعدام تبدیل کرد.

این دادگاه همچنین دو افسر دیگر را به پرداخت 75 دینار کویتی معادل 260 دلار محکوم کرد و 11 نفر دیگر که در میان آنها دو تبعه خارجی به استخدام در آمده پلیس بودند را نیز بی گناه دانست.

انتقاد شدید از انتخاب قاتل گردشگران به سمت استداندری در مصر

در مصر انتقادها بر سر تعیین یک عضو اسلام گرای تندرو که در سال 1997 در ترور 58 گردشگر خارجی دست داشته، به سمت استانداری استان الاقصر، یکی از مهم ترین استان های توریستی مصر بالا گرفته است تا آن جا که روز چهارشنبه وزیر گردشگری این کشور در اعتراض به این انتخاب از سمت خود استعفا کرد.

به گزارش روزنامه الاهرام، استان الاقصر که یکی از شهرهای باستانی و توریستی مصر است روز دوشنبه شاهد سوگند خوردن عادل محمد الخیاط، یکی از اسلام گرایان تندرو و عضو حزب عمران و توسعه، شاخه سیاسی جماعت اسلامی که در ترور 58 گردشگر خارجی در سال 1997 دست داشته، بود.  

این در حالی است که بسیاری از افراد فعال در خدمات گردشگری در استان الاقصر از این انتخاب خشمگین شده و ضمن تجمع در اقصر و تروریست دانستن عادل محمد الخیاط خواستار برکناری او شدند.

کارشناسان این اقدام را دراز شدن دست دوستی اخوان المسلمین به سمت سلفی ها دانسته اند.

تظاهرات مصری ها علیه رهبران حماس

با سفر خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس و اسماعیل هنیه، نخست وزیر نوار غزه به قاهره مردم مصر با انجام تجمعی اعتراض آمیز نسبت به سفر آنها تظاهرات کردند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، معترضان مصری با تجمع در برابر هتل اینترکونتیننتال در قاهره نسبت به حضور رهبران حماس اعتراض کردند و دامنه اعتراضات به گونه ای بود که پلیس مصر مجبور بستن مرکز خریدی در نزدیکی این هتل شد.

پس از این اعتراض این دو رهبر فلسطینی یک روز زودتر از موعد مصر را ترک کردند و به ترکیه رفتند.

میلیونرهای جهان از 12 میلیون نفر گذشت

تازه ترین بررسی ها نشان می دهد که شمار میلیونرهای جهان به رغم وجود بحران اقتصادی و کاهش ارزش بورس ها و خرید و فروش مسکن و اوراق بهادار در جهان، از 12 میلیون نفر گذشت.

به گزار خبرگزاری رویترز، موسسه بررسی امور مالی آر پی سی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که تعداد میلیونرهای جهان از 12 میلیون نفر گذشت که امریکا با 3.7 میلیون نفر در راس آنها قرار دارد. امریکا با 53 درصد بیشترین میلیونرها را در خود جای داده است.

در این گزارش پیش بینی شده که تعداد میلیونرهای منطقه آسیا (خاور دور) در سال جاری میلادی کاهش یابد. این منطقه در سال 2011 میزبان بیشترین تعداد میلیونرهای جهان بود.   

حضور فرزندان قذافی در عمان

یکی از پسران و یکی از دختران معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی به رغم ممنوعیت سفر در عمان زندگی می کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این خبر را اوجین ریچارد گسانا، سفیر رواندا در سازمان ملل اعلام کرده و اعتراض کرده است که چگونه کشورها با زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی اجازه سفر به فرزندان قذافی داده اند. گسانا ریاست کمیته تحریم علیه لیبی را بر عهده دارد.

به گفته وی محمد و عایشه دو فرزند قذافی در سال 2011 پناهنده عمان شدند و در حال حاضر در آن جا زندگی می کنند اما اجازه سفر ندارند.

خروج 1.35 میلیارد دلار از بازار بورس ترکیه

علی باباجان، معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که از 26 می و با آغاز ناآرامی های ترکیه تا کنون 1.35 میلیارد دلار از بازار بورس خارج شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی دلیل این اتفاق را تشنج بازارهای جهانی و اعتراض های سیاسی مستمر داخلی که از دو هفته پیش آغاز شده و تا کنون ادامه داشته، دانسته است.

این در حالی است که اردیم باشچی، رئیس بانک مرکزی ترکیه روز 12 ژوئن اعلام کرده بود که میزان پولی که از این کشور از ابتدای ماه می تا کنون خارج شده 7.9 میلیارد دلار است که دلیل اصلی آن مشکلات جهانی بوده است.

صادرات گاز کردستان به ترکیه در سال 2016

وزیر انرژی اقلیم کردستان در کنفرانس مطبوعاتی خود در لندن گفت که صادارات گاز این استان به ترکیه در 2016 آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی همچنین گفت که لوله های انتقال نفت که پیش بینی می شود بتوانند روزانه 300 هزار بشکه نفت را جابه جا کنند تا ماه سپتامبر به بهره برداری خواهند رسید و انتظار می رود که توانایی آنها تا انتقال یک میلیون بشکه در روز ارتقا یابد.

در همین رابطه منابع خبری گزارش می دهند که عملیات ساخت لوله های انتقال نفت از خط لوله کرکوک- جیهان به سواحل ترکیه در دریای مدیترانه نیز آغاز شده است.

دستورات قطر به حماس علیه حزب الله

منابع آگاه به روزنامه العرب، چاپ لندن گفته اند که بیانیه ضد حزب الله حماس که روز دوشنبه منتشر شد تحت تاثیر اوامر قطر بوده است.

گفته می شود این بیانیه بخشی از واکنش قطر نسبت به تهدیدهای تهران علیه دوحه نسبت به مداخلاتش در تحولات سوریه بوده است.

روز دوشنبه جنبش حماس با صدور بیانیه ای حضور نظامی نیروهای حزب الله در سوریه که به پاکسازی شهر القصیر از عناصر تروریست کمک کرد را محکوم کرد و خواستار خروج فوری نیروهای حزب الله از سوریه شد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه قذافی سوریه حماس اردوغان


نظر شما :