تلاش های تلاویو در بروکسل بی ثمر ماند

حمایت ایرلند و سوئد از حزب الله

۲۱ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۱۷۲۱۹ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
لندن و پاریس پیش‌بینی نمی‌کردند که انتقاد از عملکرد آنها بر سر مسلح کردن نیروهای مخالف سوری در سوریه تا آن جا بالا بگیرد که در موضع ضعف قرار بگیرند و مجبور شوند که در سایه مخالفت ایرلند و سوئد از مواضع خود کوتاه بیایند.
حمایت ایرلند و سوئد از حزب الله

دیپلماسی ایرانی: روزنامه عبری معاریو به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک و مسئولان دولت رژیم صهیونیستی نوشت که اتحادیه اروپا به دلیل مخالفت شدید ایرلند و سوئد قصد ندارد شاخه نظامی حزب الله را وارد فهرست گروه های تروریستی کند. آنها همچنین تاکید کرده اند که بریتانیا و فرانسه رسما اعلام کرده اند که ظرف دو ماه گذشته هیچ گونه سلاحی به مخالفان اسد در سوریه نفرستاده اند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، این روزنامه عبری به نقل از یکی از مقام های اروپایی همچنین نوشت که در اتحادیه اروپا یک تصمیم زمانی گرفته می شود که از سوی همه اعضا اجماعی بر سر آن تصمیم وجود داشته باشد و کسی با آن مخالفت نکند، برای همین از آن جا که استکهلم و دابلین به شدت با وارد کردن حزب الله در فهرست گروه های تروریستی مخالفت هستند و به هیچ وجه حاضر به مذاکره بر سر آن نیستند و نمی خواهند مواضع خود را در این زمینه تعدیل کنند از این رو وارد کردن نام این حزب در این فهرست غیرممکن به نظر می رسد.

روزنامه عبری معاریو مخالفت سوئد و ایرلند را در راستای دشمنی این دو کشور با رژیم صهیونیستی توصیف کرده و گفته است که آنها با این دیدگاه در نشست اول کمیسیون پژوهشی اتحادیه اروپا برای بررسی وارد کردن شاخه نظامی حزب الله به فهرست جریان های تروریستی به مخالفت شدید برخواستند.

پیش از این کشورهای اروپای مرکزی از جمله آلمان، فرانسه، بریتانیا و اسپانیا درصدد وارد کردن شاخه نظامی حزب الله به فهرست جریان های تروریستی بودند و می گفتند که چون این حزب در جنگ جاری در سوریه درگیر شده است بنابر این باید شاخه نظامی آن را وارد این فهرست کرد اما پیش بینی نمی کردند که انتقاد از عملکرد آنها بر سر مسلح کردن نیروهای مخالف سوری در سوریه تا آن جا بالا بگیرد که در موضع ضعف قرار بگیرند و مجبور شوند که در سایه مخالفت ایرلند و سوئد از مواضع خود کوتاه بیایند. اروپایی ها در حال حاضر متهم هستند که سلاح هایی که به قصد مسلح ساختن مخالفان اسد می فرستاده اند از جبهه النصره و جریان های سلفی سر در آورده اند و به گواه سازمان های حقوق بشر وابسته به سازمان ملل آنها بیشترین جنایت را علیه شهروندان سوری روا داشته اند.

روزنامه عبری معاریو مخالفت سوئد و ایرلند را در راستای دشمنی این دو کشور با رژیم صهیونیستی توصیف کرده و گفته است که آنها با این دیدگاه در نشست اول کمیسیون پژوهشی اتحادیه اروپا برای بررسی وارد کردن شاخه نظامی حزب الله به فهرست جریان های تروریستی به مخالفت شدید برخواستند. دلیلی که سوئد و ایرلند برای مخالفاتشان با این اقدام بیان داشته اند، نگرانی از بروز بی ثباتی در لبنان است و نمایندگان این دو کشور به نمایندگان اسرائیل گفته اند که در چارچوب نگرانی از جان نیروهایشان در لبنان که در قالب نیروهای یونیفیل حضور دارند، با این اقدام مخالفت کرده اند. نیروهای یونیفیل بعد از جنگ 33 روزه در سال 2006 برای حفظ آرامش در مرزهای لبنان و اسرائیل در مناطق جنوبی لبنان مستقر شده اند. در جلسه دوم که در مقر این اتحادیه در بروکسل برگزار شد نیز هیچ توافقی حاصل نشد و وزارت امور خارجه اسرائیل در گزارشی که به دولت این رژیم فرستاده، اعلام کرده است که احتمال تصویب توافق نامه ای علیه حزب الله واقعا کم است.

به موازت آن، کریستین ویجینین، وزیر امور خارجه بلغارستان ادعا کرد که دلایلی در اختیار دارد که نشان می دهد حزب الله در انفجارهای بورگاس دست داشته است. با این حال دیپلمات های اسرائیلی می گویند حتی اظهارات وزیر امور خارجه بلغارستان نیز اروپایی ها را مجاب نکرده است که شاخه نظامی حزب الله را وارد فهرست گروه های تروریستی کند. در سال گذشته میلادی به یک اتوبوس حامل اتباع اسرائیلی در بورگاس بلغارستان حمله و 6 شهروند صهیونیست کشته شد که دولت اسرائیل ادعا کرد آن حمله کار حزب الله لبنان بوده است. از آن تاریخ تا کنون هیچ گونه سندی که ثابت کند حزب الله در آن حادثه دست داشته، به دست نیامده است.  

در همین رابطه روزنامه عبری هاآرتص، گزارش داد در پی فشارهای کشورهای اروپایی مبنی بر لزوم خودداری از ارسال سلاح به مخالفان اسد در سوریه و انتقادهایی که از فرانسه و انگلیس در این زمینه می شود، پاریس و لندن اعلام کرده اند که نزدیک به دو ماه است هیچ گونه سلاحی را به سوریه برای مسلح کردن مخالفان اسد نفرستاده اند و این روند را کاملا متوقف کرده اند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: شاخه نظامی حزب الله سوئد ایرلند اتحادیه اروپا مخالفان اسد


نظر شما :