هفت دلیل جدیت سوریه در پاسخ فوری به تجاوز اسرائیل

۱۱ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۹:۱۸ کد : ۱۹۱۶۸۸۶ سرخط اخبار

پایگاه خبری المنار در مقاله ای ۷ دلیل برای جدیت سوریه در واکنش فوری به حملات تجاوزطلبانه اسرائیل را مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه خبری المنار در مقاله ای به سخنرانی اخیر بشار اسد رئیس جمهور سوریه و وعده وی به مقابله فوری با هر حمله اسرائیلی به خاک این کشور پرداخته و نوشت که دو روز پیش نیز ولید المعلم وزیر خارجه این کشور همین موضوع را اعلام کرده است.

این مقاله در ادامه به بررسی نکاتی در مورد این تهدید و آمادگی دمشق برای انجام این حمله فوری پرداخته و نوشت که اطلاعات نشان می دهد که دمشق برای انجام این تهدیدات جدی است و پیام واضحی را به طرف های مربوط بویژه آمریکایی ها ارسال کرده است.

این مقاله به نکاتی در این رابطه اشاره می کند:

اول: خرابی که در جریان جنگ جهانی علیه سوریه ایجاد شده؛ دیگر با حملات جدید اسرائیلی ها متاثر نخواهد شد، این در حالی است که اگر سوریه حملات انتقام جویانه را به سرزمین های اشغالی ترتیب دهد، ویرانیهای ناشی از آن آزار دهنده خواهد بود و تاثیر روانی شدیدی در سرزمین های اشغالی خواهد داشت، در همین راستا یک مقام سوری گفته است: ما چیزی برای از دست دادن نداریم، اما خسارت های آنها زیاد خواهد بود.

دوم: جبهه جولان که در دهه های طولانی آرام بوده است، بار دیگر به سرعت باز خواهد شد و طرف های عربی و ملی سوریه و فلسطین برای انجام عملیات های بی نظیر در این جبهه آمادگی دارند.

سوم: تجاوز اسرائیل در صورت انجام باید در راستای شرایط و خط قرمزهایی باشد؛ مثلا نباید این حمله به گونه ای باشد که منجر به جنگ منطقه ای شود؛ در نتیجه حجم ضربه ای که در مقابل آن انجام خواهد شد؛ بزرگتر از حمله اولیه خواهد بود، چرا که جنگ منطقه ای و بین المللی شرایطی دارد که همچنان ایران و روسیه و آمریکا از آن دور هستند.

گفته می شود که آمریکا همچنان پرونده های خود را در همگرایی با تهران در زیر میز مذاکرات دنبال می کنند و به همین علت از جنگ در منطقه گریزان است.

چهارم: شرکای سوریه در درگیری های کنونی از جمله حزب الله لبنان می دانند که ضربات اسرائیل آنها را بیش از دمشق هدف قرار خواهد داد، چرا که از آنها می خواهد که انتقال سلاح های راهبردی برای مقاومت را متوقف کنند، به این ترتیب با ورود علنی حزب الله به درگیریهای سوریه واکنش به این حملات مشترک خواهد بود.

پنجم: موشک های اس 300 که اسرائیل را بسیار نگران کرده است؛ شاید مهم ترین سلاحی نباشد که سوریه آن را به دست آورده است؛ اطلاعات تقریبا موکدی وجود دارد که نشان می دهد احتمالا تکنولوژی بالا و سلاح های راهبردی وارد درگیری های آینده خواهد شد.

مشخص است که روسیه نیز که به صورت رسمی به اسرائیل نسبت به هر ماجراجویی جدید در سوریه هشدار داده تصمیم بگیرد هر واکنش سوریه را تحت پوشش خود بگیرد. این چیزی است که مسکو به صراحت به آمریکایی ها و سوریها و ائتلاف ناتو اعلام کرده است، البته مسکو نیز ترجیح می دهد که این جبهه در منطقه ایجاد نشود.

ششم: مهم ترین واکنشی که می توان علیه فتنه های مذهبی علیه سوریه و مقاومت مطرح کرد، بازگرداندن دستور کار گذشته منطقه به حالت قبلی است؛ یعنی جنگ با اسرائیل حتی به صورت محدود می تواند همبستگی عربی را با سوریه ایجاد کند، بویژه اینکه فضای مردمی در تعدادی از کشورهای منطقه در حال تغییر است.

هفتم: هر درگیری مسلحانه بین اسرائیل و سوریه کشورهایی را که در حال حاضر به دنبال نظارت بر اخوان المسلمین هستند، به سختی خواهد انداخت، این موضوع حماس و معارضان سوریه را نیز به زحمت می اندازد؛ چرا که اگر از این حمله استقبال کنند اشتباه کرده اند، اگر سکوت کنند، باید مواضع خاموش خود را دنبال کنند و اگر این حمله را محکوم کنند، در مواضع دولت سوریه تعریف خواهد شد.

المنار در پایان تاکید می کند که با در نظر گرفتن تمامی این عوامل می توان گفت که سوریه در واکنش نشان دادن به هر حمله احتمالی رژیم صهیونیستی اراضی خود جدی است، اطلاعات موجود از مراکز تصمیم سازی نیز نشان می دهد که ارتش سوریه و حزب الله برنامه های آماده شده ای را برای این واکنش دارند.

کلید واژه ها: سوریه


نظر شما :