ایران هسته‌ای توازن منطقه‎ای را برهم نمی‎زند

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۳:۱۱ کد : ۱۹۱۶۳۲۶ سرخط اخبار
یک موسسه ارتباطات بین المللی در گزارشی با اشاره به هیاهوی غرب و رژیم صهیونیستی در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای ایران نوشت: حتی اگر این طور در نظر بگیریم که ایران در پی دستیابی به سلاح هسته ای است، رسیدن تهران به این مرحله نیز هیچ تهدیدی برای آمریکا و متحدان آن ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اینترپرس سرویس در گزارشی به قلم "جیم لوب" و "جو هیچون" می نویسد: ایران هسته ای تهدیدی علیه آمریکا و متحدان منطقه ای آن بویژه اسرائیل و اعراب حاشبه خلیج فارس ایجاد نخواهد کرد.

این موسسه گزارش خود را بر اساس گزارش جدیدی که در موسسه تحقیاتی رند با عنوان "ایران بعد از بمب: تهران مجهز به سلاح هسته ای چگونه رفتار می کند؟" تنظیم کرده است. در این گزارش آمده که دست یابی ایران به سلاح هسته ای فراتر از همه هدف ها، موجب از بین رفتن تهدیدهای حمله ای می شود که از جانب آمریکا و اسرائیل متوجه ایران می شوند.

در گزارش موسسه رند که در 50 صفحه تهیه شده آمده است: دست یابی ایران به سلاح هسته ای موجب افزایش تنش میان این کشور و همسایگان سنی آن می شود. اما این احتمال وجود ندارد که ایران از این سلاح علیه کشورهای مسلمان استفاده کند.

IMG19473437.jpg

در این گزارش همچنین به اهداف ایران از توسعه توان نظامی خود نیز اشاره شده و آمده است که هدف ایران از افزایش توان نظامی، دفاعی است و تهران تصمیمی برای استفاده از این توان علیه کشورهای دیگر ندارد.

در این گزارش همچنین آمده که دست یابی ایران به سلاح هسته ای کمکی به افزایش نفوذ این کشور در منطقه نمی کند.

توسعه برنامه هسته ای ایران توان این کشور را برای خنثی کردن حملات بیگانگان افزایش می دهد

در گزارش اینترپرس سرویس آمده است: گزارش موسسه رند توسط فردی به نام "علیرضا نادر" نوشته شده است. نادر در مصاحبه با اینترپرس گفت: توسعه برنامه هسته ای ایران (البته در بخش نظامی) توان این کشور را برای خنثی کردن حملات بیگانگان افزایش می دهد اما هیچ کمکی به این کشور برای تغیر توازن قوا در خاورمیانه نمی کند.

ایران انگیزه ای برای کشور گشایی ندارد

نادر در مصاحبه با این موسسه همچنین اظهار داشت: ایران به دنبال آن است تا آن چیزی را که تسلط آمریکا بر خاورمیانه می نامد از بین ببرد. در حقیقت این کشور (ایران) انگیزه ای برای کشور گشایی نداشته و به دنبال حمله به کشورهای دیگر، پیروزی بر آنها و تصرف سرزمین آنها نیست.

در این گزارش همچنین به جنگ هشت ساله تحملیلی علیه ایران نیز اشاره شده و آمده است: ایران از جنگ عراق که بیش از یک میلیون قربانی برای جمهوری اسلامی در پی داشت زخم خورده است و از همین رو از جنگی دیگر اجتناب کرده و هدفش از افزایش توان نظامی صرفا دفاعی است.

برنامه هسته ای ایران دارای اهداف نظامی نیست

به نوشته جیم لوب و جو هیچون، ایران همواره اظهارات مقامات و رسانه های غربی و اسرائیلی مبنی بر اینکه برنامه هسته ای این کشور دارای اهداف نظامی است تکذیب کرده و گزارش نهادهای اطلاعاتی امریکا نیز بر این امر تاکید دارند که رهبران ایران در شش سال گذشته تصمیمی برای ساخت بمب هسته ای اتخاذ نکرده اند.

بر اساس این گزارش، از دید کنگره آمریکا که لابی صهیونیست ها در آن نفوذ فراوانی دارد، ایران مجهز به سلاح هسته ای یک تهدید بزرگ علیه اسرائیل محسوب می شود. علاوه بر آن دست یابی ایران به سلاح هسته ای موجب افزایش قدرت این کشور و متحدان آن از جمله حزب الله و افزایش اقدامات آنها علیه دشمنانش می شود. علاوه بر این دست یابی تهران به سلاح هسته ای موجب آغاز جنگ تسلیحاتی در منطقه بویژه از سوی ترکیه، عربستان و مصر می شود.

در بخش انتهایی این گزارش، به این نکته  اشاره شده که به رغم فشارهای آمریکا برای جلوگیری از ادامه فعالیت هسته ای ایران، منتقدان سیاست های آمریکا علیه ایران نیز افزایش پیدا کرده اند و در سال های اخیر گزارش و تحلیل های زیادی از سوی مقامات فعلی و سابق واشنگتن در این خصوص منتشر شده که برنامه هسته ای ایران آمریکا را تهدید نمی کند.

برای مثال در سال گذشته میلادی "پل پیلار" از کارشناسان بازنشسته سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که از سال 2000 تا 2005 میلادی مسئول بخش خاورمیانه و جنوب آسیا در در این سازمان بود در گزارشی نوشت: ما می توانیم با ایران هسته ای زندگی کنیم. درباره خطراتی که ممکن است ایران بعد از دست یابی به سلاح هسته ای به وجود بیاورد بزرگ نمایی شده است.

 

کلید واژه ها: سلاح آمریکا


نظر شما :