روسیه: حضور ایران برای حل بحران سوریه ضروری است

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۶:۱۱ کد : ۱۹۱۶۲۷۰ سرخط اخبار

تأکید روسیه بر ضرورت حضور ایران در نشست حل بحران سوریه، دعوت تهران از قاهره برای مشارکت در کنفرانس سوریه، موضع ایران در قبال ادامه مذاکرات هسته ای با گروه 1+5، گزارش گاردین از نامزدی هاشمی در انتخابات و بحث های پیرامون آن و سفر رئیس سازمان سیا به سرزمین های اشغالی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

روسیه: حضور ایران برای حل بحران سوریه ضروری است

به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به تلاش های بین المللی برای حل بحران سوریه و نقش ایران در این تلاش ها باز می گردد.

در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» از تأکید روسیه برای ضرورت حضور ایران در گفت و گوهای سوریه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، سرگئی لاروروف، وزی خارجه روسیه گفته ایران باید در کنفرانس بین المللی که برای حل بحران سوریه تدارک دیده شده، شرکت کند؛ اما دولت غربی خواستار محدود کردن مشارکت کنندگان هستند و احتمالاً نتایج گفت و گوها را نیز از پیش تعیین کرده اند. وی گفته در میان کشورهای غربی، این تمایل وجود دارد که حلقه مشارکت کنندگان خارجی در این کنفرانس را بسیار محدود کنند. وی ایران را یک بازیگر خارجی مهم دانسته که باید در این گفت و گوها حضور داشته باشد.

 

در خبر دیگری در همین زمینه، خبرگزاری کویت از دعوت ایران از مصر برای شرکت در نشستی برای پایان دادن به درگیری ها در سوریه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، مجتبی امانی، رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره، روز گذشته دعوتنامه ای را در این زمینه به دولت مصر داده است. امانی گفته ایران در حال حاضر برای چندین کشور دعوتنامه هایی را ارسال و از آن ها دعوت کرده برای شرکت در نشستی بین المللی برای حل بحران سوریه، روز 29 مه به تهران سفر کنند. خبرگزاری کویت اشاره می کند که پیش از این، وزیر خارجه ایران از برگزاری چنین نشستی درباره سوریه سخن گفته بود.

 

نتایج مذاکرات هسته ای نمایندگان ایران و 1+5 در استانبول، از جمله دیگر مطالب مورد توجه امروز است. «یورو نیوز» در این رابطه از موافقت ایران با ادامه مذاکرات هسته ای با قدرت های جهانی خبر داده و می نویسد دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز گذشته اعلام کرد آماده پیگیری دیپلماسی هسته ای با قدرت های جهانی است. این سایت به نقل از جلیلی می نویسد: «چه پیش از انتخابات ریاست جمهوری و چه پس از آن، این گفت و گوها موضوعاتی ملی و ورای دسته بندی های سیاسی به شمار می روند که همه مردم و گروه های سیاسی از آن حمایت می کنند». یورو نیوز به همین بهانه به موضوع نامزدی جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز اشاره کرده است.


 

اما در مطبی که منحصراً به انتخابات ریاست جمهوری ایران مربوط می شود، روزنامه «گاردین» به موضع گیری هاشمی رفسنجانی درباره نامزدی خود در انتخابات پرداخته و می نویسد وی از تصمیم خود برای شرکت در انتخابات با عنوان «وظیفه ای ملی» یاد کرده است. این روزنامه با اشاره به انتقادهای شدید از اعلام نامزدی هاشمی و برخی درخواست ها برای رد صلاحیت وی، می نویسد هاشمی تصمیم خود را یک وظیفه ملی و مذهبی دانسته و بدگویان خود را به ضربه زدن به انقلاب اسلامی متهم کرده است. این روزنامه در ادامه به طور جزئی تری به موضع گیری ها و اعلام حمایت های اصلاح طلبان از نامزدی هاشمی و انتقادات شماری از اصول گرایان، از جمله غلامعلی حداد عادل از هاشمی و همچنین بیان سوابق سیاسی هاشمی می پردازد.

 

در نهایت، روزنامه «هاآرتص» از سفر رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) به سرزمین های اشغالی خبر داده که با هدف گفت و گو درباره طیفی از موضوعات، از جمله ایران و سوریه انجام می گیرد. به نوشته این روزنامه، «جان برنان»، رئیس جدید سازمان سیا روز گذشته به سرزمین های اشغالی سفر کرده و با شماری از مقامات بلندپایه رژیم اسرائیل دیدار کرده است. به نوشته هاآرتص، موضوعات محوری گفت و گوهای وی با این مقامات، اوج گیری جنگ داخلی در سوریه و نیز «تلاش های بین المللی برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران» بوده است.

کلید واژه ها: سوریه بحران حل بحران سوریه برای حل بحران سوریه هاشمی حضور ایران ایران برای حل بحران حضور ایران برای حل سوریه ضروری ضروری حل بحران سوریه ضروری نامزدی ایران برای حضور ایران برای بحران سوریه ضروری ایران برای حل از جمله به نوشته بین المللی


نظر شما :