رکود ویران کننده در سوریه

۰۵ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۹ کد : ۱۹۱۳۱۴۶ سرخط اخبار

 به رغم گذشت بیش از 22 ماه از آغاز بحران و درگیری در سوریه و افزایش آمار کشته ها و آوارگان این کشور و با وجود برگزاری کنفرانس ها و ارائه طرح های متعدد، همچنان شاهد رکود تلاش ها درخصوص حل و فصل بحران سوریه هستیم؛ رکودی که نتیجه آن آوارگی بیشتر سوری ها و ویرانی بخش های بیشتری از سوریه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه اماراتی البیان در تحلیلی تحت عنوان "رکود ویران کننده در سوریه" به وضعیت امروز سوریه و رکود ایجاد شده در تلاش های بین المللی جهت حل و فصل بحران این کشور اشاره کرده و چنین می نویسد: "وجود مواضع بین المللی که جدیت کافی را درخصوص سوریه ندارند باعث شده که بحران سوریه وارد مرحله ای از رکود ویران کننده شود، رکودی که کشیده شدن سوریه به عنوان کشوری محوری در خاورمیانه به بحران های بزرگتر و تبدیل آن به کشوری شکست خورده از جمله یکی از پیامدهای این رکود است.

از دیگر پیامدهای جمود و رکود ایجاد شده در تلاش های جامعه جهانی و مواضع بین المللی درخصوص سوریه، خروج کشور سوریه از حساب های منطقه ای و بین المللی در خاورمیانه و گسترش ناآرامی در سراسر آن است. لذا می توان گفت ادامه این وضعیت و نیز ادامه اقداماتی از آن جمله حمایت یک طرف درگیری با استفاده از کمک های مالی و تسلیحاتی در برابر طرف دیگر باعث طولانی تر شدن بحران سوریه می شود که بهای آن را میلیون ها سوری که دنبال امنیت و غذا در کشورهای همجوار هستند، می پردازند؛ کشورهایی که در حال حاضر به خاطر افزایش روز افزون آوارگان سوری از پاسخ گویی به نیاز آنها ناتوان شده ا ند.

به نظر نمی رسد مواضع بین المللی درخصوص مساله دخالت مستقیم در سوریه قانع کننده باشد به عنوان مثال موضع روسیه که مدعی است همه چیز به دست مردم سوریه است و این مردم سوریه هستند که صاحب تصمیم گیری و اختیارند این سوال را در ذهن ایجاد می کند که آیا این تعداد از کشته های سوریه و ویرانی ها در شهرها کافی نیست تا طرف های بین المللی موضع خود را تغییر داده و مواضعی مثبت تر و کارآمدتر اتخاذ کنند؟

در کنار موضع روسیه، موضع آمریکا را می توان مثال زد. موضعی که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اخیرا در کنفرانس مطبوعاتیش از آن سخن گفت و در حقیقت باید گفت این نیز در زمره مواضع مذکور است، مواضعی که نتیجه آنها افزایش روزافزون میلیون ها سوری است که از ساده ترین شرایط زندگی از جمله داشتن غذا و آب آشامیدنی و سوخت لازم برای گرم کردن منازل خود محرومند.

در همین حال می توان گفت کنفرانس های بین المللی هم که اینجا و آنجا برگزار می شوند ضروری و گامی مثبت هستند اما اتخاذ اقداماتی عملی در خط موازی با این کنفرانس ها برای متوقف کردن اوضاع سوریه امری حائز اهمیت است.

امروز و پس از گذشت ماه ها بحران سوریه پیش از آنچه که باید طولانی شده و باید گفت دستیابی به راهکاری که با درد و رنج های ملت سوریه متوازن و هماهنگ باشد، ضروری است چرا که در غیر این صورت هیچ راهکار دیگری وجود ندارد که بتواند به بحران سوریه پایان دهد."

کلید واژه ها: سوریه بحران بین المللی رکود سوری مواضع موضع کنفرانس


نظر شما :