تحلیل روزنامه لیبراسیون از انتخابات ایران:

هاشمی رفسنجانی در مقابل "ولیعهد" احمدی نژاد

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۶:۰۲ کد : ۱۹۱۶۲۰۹ سرخط اخبار سهم دیپلماسی در انتخابات
این روزنامه، در ادامه تحلیل خود از فضای انتخاباتی ایران نوشته است: «در سن ٧٨ سالگی رییس جمهور اسبق ایران که پیش از این در دهه ٩٠، دو دوره رییس جمهور ایران بوده است دوباره برای رسیدن به این پست وارد گود شد. او در سال ٢٠٠٥ یک بار در انتخابات در مقابل محمود احمدی نژاد شکست خورد اما اکنون بازگشتی غیرمنتظره به صحنه انتخابات داشته است.»
هاشمی رفسنجانی در مقابل "ولیعهد" احمدی نژاد

روزنامه لیبراسیون، یکی از گزارش های اصلی صفحات بین المللی خود را به موضوع انتخابات ایران و حضور هاشمی رفسنجانی در این عرصه اختصاص داده است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ این روزنامه برای این گزارش خود که با عکس هاشمی رفسنجانی در وزارت کشور منتشر شده، تیتر «رفسنجانی کاندیدای شگفتی آور انتخابات در ایران» را انتخاب کرده است.

در گزارش این روزنامه آمده است: «برخی روزنامه ها او را به عنوان «ناجی» معرفی کرده اند اما در دیگر سو،  او را کاندیدای «فتنه» نامیده اند.

در روز پایانی مهلت ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری، کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی رییس جمهور اسبق ایران اعلام شد. کسی که دو گروه دل خوشی از او و کاندیداتوری اش ندارند؛ یکی از این گروه ها، رییس جمهور فعلی ایران محمود احمدی نژاد است، کسی که دو دوره رییس جمهور ایران بوده و دیگر نمیتواند در این رقابت شرکت کند و گروه دیگر، برخی کاندیداهای اصولگرا هستند»

این روزنامه، در ادامه تحلیل خود از فضای انتخاباتی ایران نوشته است: «در سن ٧٨ سالگی رییس جمهور اسبق ایران که پیش از این در دهه ٩٠، دو دوره رییس جمهور ایران بوده است دوباره برای رسیدن به این پست وارد گود شد. او در سال ٢٠٠٥ یک بار در انتخابات در مقابل محمود احمدی نژاد شکست خورد اما اکنون بازگشتی غیرمنتظره به صحنه انتخابات داشته است.

گزارش لیبراسیون اینگونه ادامه یافته است: «این سال های اخیر هاشمی رفسنجانی با انزوا روبرو بود؛ او در سال ٢٠١٢ پست خود را به عنوان رییس مجلس خبرگان از دست داد، نهادی که نقشی کلیدی در جمهوری اسلامی ایران بازی میکند. این تحولات در پی انتقادات او از محمود احمدی نژاد شکل گرفت. دختر او فائزه، در سال ٢٠٠٩ به جرم تبلیغ علیه نظام به شش ماه زندان محکوم شد و پسر او مهدی نیز پس از سه سال حضور در خارج و در پی بازگشت به ایران زندانی شد.»

از دیگر سو حتی اگر هاشمی به جریان اصلاح طلب تعلقی نداشته باشد، اما از حمایت آنها برخوردار است.

او حتی میتواند بر روی آرای بخشی از اقشار محافظه کار ایران نیز به خاطر بحران شدید اقتصادی حساب باز کند.»

این روزنامه نگار در ادامه گزارش خود به رو در رویی مشایی (که از او با عنوان "ولیعهد" احمدی نژاد نام برده) با هاشمی اشاره کرده و نوشته است: «لحن مقالات رسانه های ایران، اینگونه القا میکند که نبرد بین سه کمپ در انتخابات آتی برگزار خواهد شد.»

در نهایت، گزارش روزنامه لیبراسیون با بخشی از سرمقاله روز گذشته روزنامه وطن امروز پایان می یابد که نوشته است: «پیغام اصلی این انتخابات اینست که سه کمپ وجود دارد، یک کمپ هاشمی ، دو کمپ مشایی که علیه ارزش های انقلاب هستند و دیگری کل جریان اصولگرایی.»

کلید واژه ها: هاشمی هاشمی رفسنجانی احمدی نژاد کمپ رفسنجانی


( ۷ )

نظر شما :