احتمال کناره‌گیری مسعود بارزانی از قدرت

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۵:۴۷ کد : ۱۹۱۵۹۷۱ سرخط اخبار

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رسانه های عراقی، درگذشت خواهر رئیس منطقه کردستان عراق در تهران، سقوط بالگرد نظامی عراق هنگام کمک به سیل زدگان، احتمال کناره گیری «مسعود بارزانی» از قدرت، مهار آتش سوزی یکی از چاه های نفتی «گیاره» بعد از چند هفته، افزایش تدابیر امنیتی در «دیالی»، نقش ترکیه در انفجار پل آهنی عراق در سال 2007 و جلسه ایران و عراق در مقر کمیته صلیب سرخ برای بررسی پرونده مفقود الاثرها از جدیدترین تحولات عراق است.

سقوط بالگرد ارتش عراق هنگام کمک به سیل زدگان

بر اثر سقوط یک بالگرد ارتش در استان«واسط » عراق، هنگام کمک به سیل زدگان سه نظامی زخمی شدند.

یک افسر ارتش عراق در گفت وگو با سایتهای اینترنتی گفت: این بالگرد در برخورد با دکل مخابرات متعلق به شرکت آسیاسل در منطقه شیخ سعد سقوط کرد و سه سرنشین آن زخمی و به بیمارستان منتقل شدند.

این افسر افزود این بالگرد هنگام نجات سیل زدگانی که در محاصره سیل بودند دچار سانحه شد.

آتش سوزی یکی از چاههای نفتی «گیاره» مهار شد

یک منبع امنیتی اعلام کرد که آتش سوزی یکی از چاههای نفتی منطقه گیاره پس از یک ماه سوختن مهار شد.

این منبع که خواست نامش فاش نشود به شفق نیوز گفت: گروه های متخصص شرکت نفت شمال در مهار آتش سوزی چاه های نفتی با همکاری آتش نشانی ناحیه گیاره موفق شدند این آتش سوزی که بر اثر حمله تروریستی حاصل شد را پس از حدود یک ماه مهار کنند.

وی افزود: با اینکه حرارت و دود ناشی از آتش بسیار بالا بود هیچ تلفاتی نداشتیم و ماشین آلات گروه آتش نشانی نیز آسیبی ندید اما میلیونها دلار ضرر نفتی داشتیم.

افزایش تدابیر امنیتی دراطراف مساجد و حسینیه های «دیالی»

سرهنگ دوم «غالب عطیه» سخنگوی فرماندهی پلیس دیالی به شفق نیوز گفت: دستوراتی از مقامات بالا برای افزایش امنیت مساجد و حسینیه ها به دست ما رسید.

وی افزود: برای همین هماهنگی با اوقاف شیعیان و اهل تسنن را افزایش داده تا امنیت مساجد و حسینیه ها در طول هفته به خصوص ایام جمعه تامین شود.

وی در ادامه گفت: وجود نیروهای امنیتی در اماکن مقدس را افزایش دادیم، پدیده حمله به مساجد از دیالی آغاز شد و به دیگر استانها راه یافت برای همین می خواهیم مانع تکرار آن شویم.

خنثی کردن چهار انفجار در صلاح الدین

یک منبع پلیس اعلام کرد نیروهای امنیتی موفق شدند چهار مین دست ساز را در مناطق مختلف استان صلاح الدین خنثی کنند.

این منبع گفت: نیروهای خنثی سازی بمب موفق شدند صبح دیروز سه مین دست ساز در مسیر سامراء – بلد را به کمک هموطنان خنثی کنند.

وی افزود: مجموعه دیگری از این نیروها یک مین دست ساز در ناحیه یثرب را که مقابل منزل یکی از هموطنان کار گذاشته شده بود را خنثی کردند.

خواهر بارزانی در تهران درگذشت

خواهر «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کرستان عراق که برای معالجه به ایران سفر کرده بود در یکی از بیمارستانهای تهران درگذشت.

یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود به شفق نیوز گفت: «جهدیا بارزانی» خواهر بزرگ مسعود که برای معالجه به ایران سفر کرده بود، روز گذشته در یکی از بیمارستانهای تهران فوت کرد.

این منبع در ادامه گفت: مقدمات بازگشت پیکر ایشان به منطقه کردستان برای خاکسپاری در منطقه بارزان در حال فراهم شدن است.

حزب دموکرات: بارزانی با کناره گیری همه را شوکه می کند

«فاضل میرانی» دبیر حزب دموکرات کردستان اعلام کرد که «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان  به دنبال پست و مقام نیست و با اعلام کناره گیری خود از نامزدی برای ریاست منطقه همه را شوکه می کند.

وی در گفت وگو با «الشرق الاوسط» از نامزدی بارزانی به شدت دفاع کرد و گفت: هیچکس حق ندارد به نامزد شدن که حق قانونی ایشان است، اعتراض کند.

وی گفت: صحبتهای که در این زمینه انجام می شود طبیعی است زیرا که ریاست منطقه برای همگان موضوع مهمی است و ما از نظر دیگران نمی رنجیم.

وی افزود: من و برادر «ملا بختیار» به دیدار احزاب مخالف رفتیم تا از نقطه نظرات آنها در مورد انتخابات آگاه شویم اما متاسفانه نه به دیدار ما آمدند و نه نامه ای برای تبیین نظرات آنها به دست ما رسید بلکه برعکس با بیانیه های مطبوعاتی روبرو شدیم که ما را به یاد بیانیه های شورای منحل انقلاب و قیامهای نظامی انداخت.

وی در ادامه گفت: موضوع عجیب اینجاست که این احزاب خواستار انتقال انتخاب ریاست منطقه به پارلمان هستند در حالیکه خودشان در اولین دوره انتخاب ریاست منطقه در سال 2005 با این روش مخالف بودند برای همین رئیس منطقه کردستان این روش را به انتخابات مستقیم تغییر داد.

میرانی گفت: انتخابات مردمی راه حل مناسبی است زیرا همگان می توانند نظر خود در مورد انتخاب رئیس منطقه را ابراز کنند.

این روش همانطور که در سال 2009 رخ داد به رقیبان نیز اجازه رقابت می دهد در حالیکه انتخاب رئیس در داخل پارلمان آنها را از این حق محروم می کند.

میرانی افزود: شاید هم رئیس منطقه کردستان با اعلام کناره گیری از انتخابات همه را شوکه کند. خود ایشان نیز به صراحت اعلام کرد علاقه ای به پست و مقام ندارد،حتی از جنبه تاریخی نیز باید اعتراف کنیم که ایشان از قومیت دفاع کرد و جایگاه داخلی، منطقه ای و جهانی کردستان را تثبیت نمود و وحدت کردستان را حفظ کرد.برای همین چه به او رای بدهیم چه ندهیم باید به او احترام بگذاریم.

وی در مورد ارجاع قانون اساسی به پارلمان برای تغییر نظام سیاسی که حزبش با آن مخالف است گفت: قانون اساسی در سال 2002 و پیش از سقوط نظام آماده شد و پیش نویس آن پس از بررسی و اصلاحات با 99% آراء تصویب شد یعنی اینکه تنها یک مخالف وجود داشت.

این حق رئیس منظقه است که قانون را به همه پرسی بگذارد.ما در تصویب قانون منطقه کردستان با تاخیر عمل کردیم در حالیکه قانون اساسی عراق این اجازه را به ما داده است.این موضوع قابل بحث است اما تصمیم نهایی با ریاست منطقه است.

وی در مورد رسیدن به توافقی همچون توافق اربیل که موضوع حاکمیت عراق را حل کرد نیز گفت: به احزاب مخالف پیشنهاد دادیم تا زمان برگزاری انتخابات در حکومت وحدت ملی با ما همراه باشند اما این پیشنهاد را نپذیرفتند.

این پیشنهاد برای این بود که خودشان عملیات اصلاحی را که دعوت به آن می کنند را رهبری کنند. این توافقی هم که از آن سخن می گویید شاید پس از انتخابات و مشخص شدن حجم هر طرف، انجام بپذیرد.

احزاب مخالف می خواهند قدرت را در دست بگیرند.این امر تنها از راه انتخابات ممکن است تا شانس خود را امتحان کنند و ما نیز منتظر می مانیم اما تاکید می کنیم که پس از انتخابات بیش از پیش به حکومت وحدت ملی نیاز داریم تا هرکسی بار مسئولیتهایش را بپذیرد.

وی درباره اتهام مخالفان در مورد تلاش حزبش برای تثبیت حاکمیت خانواده بارزانی بر ریاست منطقه گفت: ما از رهبری این خانواده ابایی نداریم.آنها اولین فرماندهان جنبش آزادی بخش بودند و تا دیروز همین احزاب، جزئی از آن بودند و به رهبری این خانواده اعتقاد داشتند ضمن اینکه احزاب خانوادگی زیادی در کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان و غیره وجود دارد که برادر «نوشیروان مصطفی» مقالاتی نیز در مورد آنها نوشته است.

مسئله رهبری حزب به ما ارتباط دارد و در مورد کاندیدا هم، اگر شخص انتخابی ما در چهارچوب قانون پیشنهاد شود آنها چرا باید اعتراض کنند؟ مثلاً اگر برادر نیچیروان را برای ریاست منطقه پیشنهاد کردیم چرا باید مخالف باشند؟

آنها حق دارند وزرای خود را پیشنهاد دهند و ما نیز حق داریم که کاندیدای پیشنهادی خود را برای ریاست منطقه و حکومت معرفی کنیم. تا زمانیکه تصمیمات حزب ما در چهارچوب قانون است آنها باید به رای ما احترام بگذارند همانطور که ما به نظر آنها احترام می گذاریم.

وی در مورد تفاوت موضع های همپیمانی میهنی گفت: پس از بیماری جناب «جلال طالبانی» که برای او آرزوی شفای عاجل داریم، باید به صراحت بگویم که چه در داخل عراق، چه داخل همپیمانی میهنی و حتی در داخل حزب دموکرات قدر او را ندانستیم تا زمانیکه بطور موقت ما را ترک کرد.از زمان بیماری ایشان به سخنان ضد و نقیض رهبران حزبش عادت کردیم و شرایط آنها را درک کردیم،اما از سرنوشت پیمان استراتژیک موجود میان دو حزب بیمناک نبودیم.ما دوستانی داخل همپیمانی میهنی داریم که در مبارزات کنار هم بودیم و اطمینان داریم که آنان به مسیر مبارزاتی و پیمان استراتژیک ادامه خواهند داد.

وی در مورد اینکه آیا به پیمان امضا شده میان نیچیروان بارزانی و «نوری مالکی» نخست وزیر عراق اعتماد دارد؟ گفت: گفت وگو شیوه به روز جهان است و حتی جنگها با گفت وگو حل می شود.

مالکی تا سال 2014 نخست وزیر کشور است.سعی کردیم به او رای عدم اعتماد بدهیم اما این امر حاصل نشد.باید با او قطع رابطه کنیم؟ تا به کی؟ یا از عراق جدا شویم؟ این به مصلحت ما نیست...پس باید به گفت وگو بنشینیم همین کار را کردیم و به توافقی هم رسیدیم.البته نباید با کنارگذاشتن دیگران مانند اهل تسنن و یا حرکت سنی که یکی از جنبشهای عراق است، توافق حاصل کنیم.

دیدار سیدعمار حکیم با رئیس ستاد فرماندهی ارتش عراق

«سیدعمار حکیم» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، در دیدار با ژنرال «بابکر زیباری» رئیس ستاد فرماندهی ارتش عراق، تازه های اوضاع سیاسی و امنیتی کشور را بررسی کرد.

در این دیدار که روز سه شنبه در دفتر سیدعمار حکیم در بغداد برگزار شد نقش نیروهای مسلح در حفظ امنیت و ثبات در کشور بررسی شد.

الساعدی: ترکیه در انفجار پل آهنی بغداد دست داشته است

«کمال الساعدی» از سران ائتلاف دولت قانون، مدعی شد که اسنادی در اختیار دارد که نشان می دهد سازمان امنیت ترکیه در انفجار پل آهنی در بغداد در سال 2007 دست داشته است.

او گفت که برخی کشورهای منطقه و در رأسشان ترکیه و قطر در پی راه انداختن فتنه مذهبی در عراق هستند و اسناد فراوانی در این باره می توان ارائه کرد که برخی از آن ها در ویکیلیکس هم دیده می شود.

به گفته الساعدی مدارکی هست که نشان می دهد سازمان های امنیتی این کشورها می خواهند به استفاده از ناآرامی در برخی مناطق عراق در این کشور فتنه راه بیاندازند و افزود که معترضان بی گناه که اهداف ملی و انسانی مشخص دارند از این پرونده ها دورند.

پل آهنی بغداد در سال 2007 در پی یک انفجار انتحاری آسیب جزئی و نتیجه این انفجار کشته شدن 10 تن و مجروح شدن 26 تن است.

جلسه ایران و عراق در مقر کمیته صلیب سرخ برای بررسی پرونده مفقود الاثرها

کمیته بین المللی صلیب سرخ خبر داد که مسئولان عالی رتبه کشورهای ایران و عراق در مقر اصلی این کمیته در ژنو برای بررسی پرونده مفقود الاثرها در جنگ هشت ساله دو کشور جلسه ای سه روزه خواهند داشت.

«پاتریک یوسف» معاون امور خاور نزدیک و میانه کمیته صلیب سرخ، ضمن اعلام این خبر افزوده که پرونده های صدها اسیر و مفقود برای بررسی در این جلسه آماده شده است و قرار است همچنین نتایج هفت عملیات مشترک کشف اجساد در سال 2011 نیز بررسی شود.

کلید واژه ها: عراق ریاست ریاست منطقه کردستان رئیس منطقه حق منبع انفجار بارزانی بالگرد سیل وگو مهار گفت وگو منطقه کردستان پرونده آتش سوزی کناره گیری صلیب سرخ دیدار سرخ صلیب کمیته باید به کناره امنیت مفقود بغداد ترکیه مساجد رهبری خنثی بارزانی» آهنی


نظر شما :