گزارش تصویری: کیش و مات آمریکا در زمین روسیه

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۰:۲۵ کد : ۱۹۱۵۹۲۱ سرخط اخبار
در پی دیدار جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده با مقام های ارشد روسیه در مسکو، دو کشور اعلام کردند که به طرفین درگیری در سوریه برای پیدا کردن یک راه حل سیاسی فشار وارد خواهند کرد.

کری و لاوروف خواهان برگزاری هر چه سریع تر کنفرانس بین المللی سوریه شدندروسیه و ایالات متحده از توافق برای برگزاری کنفرانس بین المللی صلح با هدف پایان دادن به خشونت ها در سوریه خبر داده اند.در پی دیدار جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده با مقام های ارشد روسیه در مسکو، دو کشور اعلام کردند که به طرفین درگیری در سوریه برای پیدا کردن یک راه حل سیاسی فشار وارد خواهند کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با همتای آمریکایی خود در روز سه شنبه اعلام کرد که مسکو و واشنگتن خواهان برگزاری هر چه سریع تر یک کنفرانس بین المللی هستند تا دو طرف درگیری در سوریه را به اجرای مفاد توافقنامه ژنو ترغیب کنند.

به گفته او زمان برگزاری این کنفرانس احتمالا تا اواخر این ماه است.آقای لاوروف همچنین تاکید کرد که برکناری بشار اسد نباید پیش شرط اجرای این توافقنامه باشد.سرگئی لاوروف گفت: "ما نگران سرنوشت یک فرد نیستیم. ما نگران سرنوشت مردم سوریه هستیم."

توافقنامه ژنو که سی ام ژوئن سال گذشته به تصویب قدرت های جهانی رسید، بدون اشاره به آینده سیاسی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، خواهان یک دوره انتقالی در این کشور شده بود.مفاد این توافقنامه به علت عدم برقراری آتش بس در سوریه، هیچ وقت اجرا نشد.

صالحی برای بررسی اوضاع سوریه پس از حملات سوریه به دمشق سفر کردجان کری نیز در سخنانی بر اجرای توافقنامه ژنو تاکید کرد.به گفته آقای کری، این توافقنامه راه مهمی برای پایان دادن به خونریزی ها در سوریه است.آقای کری هشدار داد که عدم اجرای توافقنامه به بروز خشونت های بیشتر ختم خواهد شد و تاکید کرد در صورت برقرار شدن دوره انتقالی در سوریه، دیگر نیازی به مسلح کردن مخالفان به وسیله آمریکا وجود نخواهد داشت.جان کری همچنین در دیدار با ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از منافع مشترک ایالات متحده و روسیه در سوریه خبر داده بود.سوریه یکی از مهم ترین موضوع های مورد اختلاف میان آمریکا و روسیه است.

پیش از این دیدار ، مقام های آمریکایی گفته بودند که آقای کری تلاش خواهد کرد تا رئیس جمهوری روسیه را راضی کند که از وضع تحریم های بیشتر توسط سازمان ملل علیه سوریه حمایت کند و قطعنامه مربوط به تحریم حکومت سوریه را وتو نکند.

کلید واژه ها: سوریه توافقنامه روسیه لاوروف دیدار کنفرانس


نظر شما :