ایران از حق خود عقب نمی نشیند

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۶ کد : ۱۹۱۵۱۸۷ سرخط اخبار

معاون وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر این که هیچ راهی جز گفت و گو برای حل مساله هسته ای وجود ندارد، گفت: جمهوری اسلامی تحت هیچ شرایطی از حق مسلم خود مبنی بر تولید انرژی صلح آمیز هسته ای دست نخواهد کشید.

به گزارش ایرنا، ˈمحمدمهدی آخوندزادهˈ که به منظور شرکت در سومین کنفرانس بازنگری اجرای کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی به لاهه سفر کرده بود، در گفت و گوی اختصاصی با ˈکارولین رولانتسˈ خبرنگار بخش خاورمیانه روزنامه هلندی ˈان.آر.سی.ˈ در تبیین مواضع ایران در حوزه های مختلف داخلی و بین المللی، خاطرنشان کرد امروز طرف های مذاکره با جمهوری اسلامی نیز به این نتیجه رسیده اند که هیچ راه دیگری برای حل مساله جز گفت و گو وجود ندارد.

آخوندزاده در پاسخ به این ادعا که از نظر مذاکره کنندگان غربی پیشرفتی در مذاکرات اخیر میان ایران و گروه پنج به علاوه یک در آلماتی روی نداده است، گفت: یک موضوع 11 ساله را نمی توان به آسانی حل کرد، با وجود این ما احساس می کنیم اکنون همه طرفها وارد مسیری جدید شده اند و به این نتیجه رسیده اند که هیچ راه دیگری برای حل مساله جز گفت و گو وجود دارد.

معاون وزیر امور خارجه ایران در ادامه این سوال را مطرح کرد که چرا برخی از کشور ها تا این اندازه بر روی نیات صلح آمیز ایران تمرکز می کنند، در حالی که هیچ مطلبی در باره دیگرانی که در منطقه دارای سلاح هسته ای هستند، نمی گویند؟

آخوندزاده تاکید کرد باید کوشش کنیم تا همکاری بین المللی دائمی ایجاد شود و ایران در این مسیر نقشی صلح ساز ایفا خواهد کرد.

معاون وزیر خارجه در ادامه این گفت و گو در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال حمله آمریکا یا رژیم صهیونیستی به تأسیسات هسته ای ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی از حق مسلم خود مبنی بر تولید انرژی صلح آمیز هسته ای دست نمی کشد و اگر طرف های دیگر این موضوع را بپذیرند، بخش اعظمی از مشکل حل شده است.

آخوند زاده با بیان این که بعد از این مرحله آنگاه باید در پی راهکار برای حل موضوعات دیگر باشیم، گفت: در این صورت دیگر جایی برای عناصر افراطی و بازگشت به زبان تهدید وجود نخواهد داشت.

معاون امور بین الملل وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که دولت ایران به عنوان دوست دولت سوریه برای برقراری دوباره صلح در این کشور چه اقدامی می کند، گفت: ما با تمامی توان خویش کوشیدیم تا به ایجاد آشتی در سوریه کمک کنیم و وزیر امور خارجه ایران در این راستا با احمد معاذ الخطیب رهبر مخالفان دولت سوریه در مونیخ دیدار و وی را به گفت و گو ترغیب کرد.

آخوندزاده افزود: متأسفانه سیل سلاح ارسالی به مخالفان دولت سوریه، کار ما را بسیار دشوار می کند و از سوی دیگر، پیش شرط مخالفان برای مذاکره، استعفای دولت این کشور است، در حالی که مخالفان دولت به شکل دموکراتیک انتخاب نشده اند و نمی توانند در این مرحله چنین شرطی داشته باشند، درعین حال ما برای میانجی گری تلاش کردیم و تلاش خواهیم کرد.

معاون وزیر امور خارجه ایران در ادامه با ابراز شگفتی از اقدام برخی کشور ها در دامن زدن به آتش جنگ در سوریه، گفت: متأسفانه اروپا نیز از افراطیان در سوریه حمایت می کند.

آخوندزاده در پایان در خصوص پیش بینی از آینده دولت سوریه، اظهار داشت: موضوع رهبری کشورها به مردم آن کشورها مربوط می شود و عادلانه نیست که در این باره نظر دهیم.

کلید واژه ها: سوریه گفت و گو وزیر امور خارجه امور خارجه ایران در دولت سوریه خارجه ایران در وزیر امور خارجه ایران که هیچ


نظر شما :