زرداری به ایرانی ها اطمینان خاطر داد

۰۲ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۹:۴۸ کد : ۱۹۱۴۱۸۴ سرخط اخبار

 رییس جمهوری پاکستان در حاشیه چهارمین جشن جهانی نوروز در ترکمنستان با محمود احمدی نژاد همتای ایرانی خود دیدار کرد و با اشاره به تعهد اسلام آباد برای تکمیل پروژه ساخت خط لوله صلح برای انتقال گاز ایران به پاکستان، گفت: پروژه مشترک گاز ایران و پاکستان نماد روابط برادرانه دو کشور و پیشرفتی در همکاری دوجانبه محسوب می شود.
رسانه های خبری پاکستان روز جمعه گزارش دادند که آصف علی زرداری با اعلام تعهد پاکستان برای تکمیل به موقع پروژه انتقال گاز از ایران، گفت: طرح خط لوله صلح خدمتی برای تحقق منافع متقابل بوده و این پروژه نه تنها علیه هیچ کشوری نمی باشد بلکه در جهت منافع مردم منطقه اجرا می شود .

قرارداد انتقال گاز طبیعی از ایران به پاکستان سال 2010 بین مقامات دو کشور امضا شد و قرار است طی دو سال آینده روزانه 21 میلیون و 500 هزار مترمکعب گاز طبیعی از بندر عسلویه استان بوشهر به بندر نوابشاه در جنوب پاکستان منتقل شود.

این خط لوله شامل انتقال گاز صادراتی ایران از منطقه ایرانشهر تا نقطه صفر مرزی مورد توافق به طول 320 کیلومتر و قطر 56 اینچ و ایستگاه اندازه گیری آن خواهد بود.

این پروژه با سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری ایران و به صورت فاینانس توسط شرکت های پیمانکاری داخلی انجام خواهد شد.

آصف علی زرداری با اشاره به پروژه های اقتصادی اسلام آباد با تهران از جمله دریافت برق از ایران، صادرات گندم پاکستان به ایران، همکاری های مشترک در بخش های ریلی و جاده ای، گفت: پاکستان برای ترویج تجارت و گردشگری با کشور دوست و همسایه خود، خواهان افتتاح کنسولگری در شهر بندر عباس و تاسیس یک مرکز فرهنگی در تهران است.

وی ادامه داد: تسهیل صدور روادید از طرف پاکستان و ایران، افتتاح پایانه مرزی ˈمند، پشینˈ و ˈگبد رمدانˈ، برای اتصال شهرهای بندری کراچی و گوادر به شهرهای چابهار و بندر عباس ایران از طریق بزرگراه ساحلی، اقدامات مهم برای تقریب همکاری و روابط دو کشور می باشد.

رییس جمهوری پاکستان همچنین با اطمینان از افتتاح هر چه زودتر پایانه های جدید مرزی با ایران، گفت: این گذرگاه های مرزی باعث می شوند که سفر خودروهای حمل بار از مقصد ایران به شهر کراچی (مرکز ایالت سند در جنوب پاکستان) در کوتاه ترین زمان انجام گیرد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان از کشورهای همسایه و نزدیک یکدیگر شناخته شده و روابط آنان از ویژگی های مشترک تاریخ، فرهنگ و مذهب برخوردار می باشد.

آصف علی زرداری در ادامه بر برگزاری هر چه سریعتر دور چهارم نشست سه جانبه روسای جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و افغانستان تاکید کرد.

رییس جمهوری پاکستان همچنین در دیدار با همتای ایرانی خود، ضمن اعلام تعهد مجدد اسلام آباد برای حمایت و پشتیبانی از روند برقراری صلح و آشتی در افغانستان، تاکید کرد: ایران و پاکستان به عنوان کشورهای همسایه در منطقه نیاز به همکاری مشترک و نزدیک برای مقابله با چالش های منطقه دارند.

به گزارش رسانه های محلی پاکستان، مقامات بلندپایه اسلام آباد و تهران در این نشست دو جانبه با اشاره به برنامه دیدارهای مهم در فوریه و مارس سال 2013 (بهمن و اسفند)، گفتند: رویداد جهانی و تاریخی نوروز بهترین فرصت برای انجام دیدار و گفت و گوهای دوجانبه می باشد.

کلید واژه ها: پاکستان پروژه گاز ایران بندر اسلام مرزی اسلام آباد انتقال گاز


نظر شما :