جزئیات بیشتر از بسته پیشنهادی مذاکرات آلماتی

۲۹ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۲ کد : ۱۹۱۴۱۱۵ سرخط اخبار

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت کشورهای ۱+۵ در نخستین روز از مذاکرات سطح کارشناسی با ایران جزئیات بیشتری از بسته پیشنهادی ارائه شده در مذاکرات آلماتی قزاقستان به ایران ارائه کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید در نخستین روز از مذاکرات سطح کارشناسی در استانبول که در ادامه مذاکرات هسته ای با ایران برگزار شد، کشورهای 1+5 جزئیات بیشتری از بسته پیشنهادی خود را به ایران ارائه کرده اند.

این مجموعه از مذاکرات برای حل مناقشات مربوط به برنامه هسته ای ایران انجام می شوند. ایران و کشورهای 1+5 در مذاکراتی که در روزهای 18 و 19 اسفند در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان برگزار شد توافق کردند قبل از آغاز دور بعدی این گفتگوها در روزهای 17 و 17 فروردین، مذاکرات سطح کارشناسی خود را در نشستی دو روزه در استانبول ادامه دهند.

مذاکرات سطح کارشناسی روز گذشته در استانبول آغاز شد و امروز نیز در جریان است. 

کشورهای غربی ادعا می کنند برنامه هسته ای ایران جنبه های نظامی دارد، اما تهران ضد رد این ادعاها بر لزوم برخورداری از حقوق خود برای استفاده از مصارف صلح آمیز انرژی هسته ای تأکید می ورزد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «مایکل مان»، سخنگوی «کاترین اشتون» که رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست تیم مذاکره کننده گروه 1+5 است، در بیانیه ای کوتاه در روز دوشنبه، پس از پایان نخستین روز مذاکرات دو روزه استانبول، یادآوری کرد مذاکرات فنی با ایران در دیدار دیگری در سطح مقامات در روز 5 و 6 آوریل (برابر با 16 و 17 فروردین سال 1392) در شهر آلماتی، پایتخت قزاقستان ادامه خواهد یافت.

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست تیم مذاکره کننده ایران در پایان دور اول این مذاکرات در آلماتی درباره بسته پیشنهادی کشورهای 1+5 تصریح کرد: «در این دور 1+5 واقع بینانه تر بود اما ما تا نقطه مطلوب فاصله داریم.»

وی همچنین بار دیگر تأکید کرد ایران مخالف سلاح های هسته ای است اما خواستار به رسمیت شناخته شدن حقش برای غنی سازی اورانیوم است.

مایکل مان در بیانیه روز دوشنبه گفته است در استانبول کارشناسان کشورهای 1+5 به سرپرستی «استفان کلمنت» جزئیات بیشتری از «طرح اعتمادساز تجدید نظر شده» خود که در آلماتی مطرح کرده بودند را آشکار ساختند.

وی افزود: «این نشست همچنین فرصتی فراهم آورد تا کارشناسان هر دو طرف مواضع خود را در خصوص پاره ای از مسائل فنی بررسی کنند.»

در این بیانیه توضیحات بیشتری از نشست استانبول ارائه نشده است.
 

کلید واژه ها: مذاکرات آلماتی


نظر شما :