سفیر ایران در پاریس عنوان کرد

جدیت ایران در همکاری با آژانس

۲۲ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۴ کد : ۱۹۱۳۹۰۱ سرخط اخبار

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس با اشاره به جدیت کشورمان در همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: ما کاملا شفاف هستیم و چیزی را پنهان نکردیم.
خبرگزاری فارس: جدیت ایران در همکاری با آژانس/ شفاف عمل کردیم

به گزارش خبرگزاری فارس، «علی آهنی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه در گفت وگو با بخش فرانسوی رادیو «صدای روسیه» به سؤالات مطرح شده در خصوص روابط تهران و پاریس، برنامه هسته ای ایران، تحولات سوریه و ... پاسخ داد. مشروح این گفت وگو را در زیر می خوانید.

مردم فرانسه، جمهوری اسلامی ایران را به خوبی نمی شناسند. ایران قربانی تبلیغات سوء، نادرست و سنگینی است، به اعتقاد شما چرا و با چه هدفی این کار انجام می شود؟

آهنی: شما به خوبی می دانید که جمهوری اسلامی ایران کشوری کاملا مستقل است که از همان ابتدا بر استقلال سیاسی خود تاکید داشته و مردم ایران هزینه گزافی برای عدم تبعیت خود از قدرت های دیگر پرداخت کرده اند. این سیاست ما را در شرایطی قرار داده که خوشایند دیگر قدرت های بزرگ جهانی نیست و در نتیجه ما همواره در برابر نوعی شیطانی نشان دادن ایران هستیم که به افکار عمومی جهان اجازه نمی دهد چیزی را که ما می گوییم و چیزی را که بدان اعتقاد داریم را خوب متوجه شوند. این باعث تاسف است  اما بخشی از واقعیت جهان است.

اظهارات رئیس جمهور ایران غالبا توسط رسانه های غربی به طور مستمر تغییر داده می شود، آیا دلیلی برای این کار وجود دارد؟ چه چیزی باعث می شود که به طور دائم برای تغییر واقعیات ایران اقداماتی صورت گیرد؟

آهنی: هدف این است که اجازه انتقال آن چه به راستی در ایران می گذرد و آنچه که واقعیات ایران است داده نشود. به همین دلیل افکار عمومی در اروپا واقعیات جمهوری اسلامی ایران را نمی شناسند و این مسئله جای تاسف دارد از همین رو باید تلاش کرد تصویر درستی از ایران منعکس شود و واقعیات کشور و جامعه ما که جامعه ای باز است، انتقال یابد. این امر نیز انرژی زیادی می برد.

کشورهایی که خود را مدافع آزادی بیان می دانند مانند آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا از طریق ممنوعیت شرکت های ماهواره ای جلوی پخش برنامه شبکه های رادیویی و تلویزیونی ایران را گرفته اند. آیا امروز شرایط بهتر شده یا اینکه جمهوری اسلامی دارای امکانات دیگری برای ارتباط با مخاطبین فرانسوی زبان برای دسترسی به این اخبار در اختیار دارد؟

آهنی: همان طور که شما گفتید ما در برابر این تصمیم غیر قابل قبول و غیر قانونی برای جلوگیری از پخش برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به بهانه های نادرست قرار داریم. ما قویا به این امر و این رفتار که کاملا مغایر با کنوانسیون های بین المللی، حقوق بشر و آزادی بیان که آن ها به دفاع از آن می پردازند، اعتراض کردیم. اصلا قابل قبول نیست که میلیون ها مخاطب این برنامه ها از دریافت برنامه های این شبکه ها محروم شوند. متاسفانه ما در برابر این واقعیت تلخ هستیم که در اعتراض به این تصمیم غیرقانونی و غیر قابل قبول هیچ پاسخی دریافت نکردیم. بدیهی است که این وضعیت ما را در شرایط دشواری قرار داده ما تلاش زیادی برای پخش مجدد برنامه ها انجام دادیم و کوشیدیم صدای ایران را به گوش مخاطبان برسانیم. همان گونه که شما از آن چه که به واقع می گذرد مطلع هستید، اکثر رسانه ها تحت کنترل برخی جریانات و لابی ها می باشند.

آن ها متمرکز می باشند ..

بله آن ها نمی خواهند که افکار عمومی جز در قالبی که آن ها می خواهند صدای متفاوت دیگری را بشنوند ...

من شنیده ام که ایران به زودی به ماهواره مخابراتی (بدین منظور) ساخت خود مجهز می شود. آیا چنین چیزی درست است و واقعیت دارد؟

آهنی: این کاملا درست است که ما در این زمینه کار کردیم و پیشرفت هایی داشتیم، اما برای اینکه ما بتوانیم برنامه های خود را از طریق ماهواره پخش کنیم قدری زمان می برد.

آیا اکنون بر روی اینترنت برنامه شبکه های خبری ایران وجود دارد؟

آهنی: بله می توان از طریق اینترنت آن ها را دریافت کرد.من تصور می کنم آن هایی که بخواهند از طریق اینترنت برنامه های خبری ایران را دریافت کنند با تماس با بخش های ذیربط سفارت اطلاعات لازم برای این کار را دریافت خواهند کرد.

یکی دیگر از موضوعات خبری مرتبط با ایران مسئله توسعه انرژی هسته ای است که مانند موضوع انتشار اخبار یکی از حقوق مشروع تمام کشورهایی است که می خواهند در این زمینه فعالیت کنند، اما این مسئله برای ایران مورد اعتراض قرار گرفته است. این در حالی است که در مرزهای ایران و کمی دورتر از آن، کشورهایی هستند که دارای انرژی هسته ای و حتی بمب اتمی می باشند مانند پاکستان، اسرائیل یا ترکیه که البته مورد ترکیه خاص است، زیرا بمب های اتمی در پایگاه های آمریکایی موجود در این کشور می باشد ... چرا باید چیزی را که دیگران توسعه داده اند برای ایران ممنوع شود؟

آهنی: ابتدا باید توضیح دهم که مورد ایران کاملا متفاوت با کشورهای دیگری است که نام آن را بردید، زیرا ما قبل از هر چیز عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی و عضو پیمان منع گسترش سلاح های اتمی (ان پی تی) هستیم و علاوه بر این تمام تعهدات مندرج در ان پی تی را رعایت کردیم و نکته مهم تر اینکه ما در پی ساخت بمب اتمی نیستیم.

ما به دنبال انرژی هسته ای صلح آمیز که کاملا در چارچوب حق قانونی و مشروع ما می باشد، هستیم. از همین رو ما روی این حق مشروع خود پافشاری داریم زیرا مردم ما باید بتوانند از این فناوری برای انرژی و همچنین در حوزه پزشکی نیز استفاده کنند. ما حسن نیت و شفافیت لازم را برای اثبات این که برنامه هسته ای ما دارای ابعاد نظامی نیست، به افکار عمومی نشان دادیم.

ما با جدیت تمام با آژانس بین المللی انرژی اتمی و بازرسان آن همکاری داشتیم و تاکنون بیش از 7 هزار و 500 نفر/روز از تاسیسات هسته ای ما بازدید کردند که این میزان در بین اعضای آژانس بی سابقه و منحصر به فرد می باشد.

در بین آن ها حدود 100 بازرسی سرزده نیز به چشم می خورد که بی سابقه است. این امر نشان می دهد که ما کاملا شفاف هستیم و چیزی را پنهان نکردیم. ما برنامه خود را ادامه دادیم و آمادگی خود را برای دستیابی به توافقی در مورد تضمین های لازم نسبت به این که برنامه هسته ای ما غیرنظامی است و غیرنظامی خواهد ماند، را اعلام کردیم اما در همان حال معتقدیم که باید از تضمین های لازم برای اینکه بتوانیم برنامه هسته ای و  غنی سازی (اورانیوم) خود زیر نظارت آژانس را داشته باشیم، برخوردار باشیم. این واقعیت شرایطی است که برنامه هسته ای ما دارد.

آیا در قضیه توسعه انرژی اتمی ایران مسئله حفظ ذخائر طبیعی انرژی (نفت، گاز و ...) که این کشور در اختیار دارد نیز مطرح می باشد؟

آهنی: برنامه هسته ای ایران چیز جدیدی نیست حدود 40 سال پیش در زمانی که مردم ایران تقریبا نصف جمعیت کنونی بود، آغاز شد. در آن زمان طرح راه اندازی این برنامه و تامین انرژی لازم برای توسعه اقتصادی کشور مطرح شد و این امر مستلزم صرف انرژی و سرمایه گذاری بود که ما در این راستا داشتیم. همچنین بر اساس مصوبه مجلس ایران دولت مجبور است که برای تامین انرژی 20 هزار مگاوات برق هسته ای حدود 20 نیروگاه اتمی بسازد. از همین رو برای این که در این بخش مشکلی نداشته باشیم نیاز است که سوخت مورد نیاز خود را تهیه کنیم. این امر نیز مستلزم غنی سازی (اورانیوم) تا مرز 5/3 درصد می باشد و این تضمینی است تا تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه های ما متاثر از شرایط بین المللی با وقفه روبرو نشود. هدف و اصولی که ما دنبال می کنیم این است ...

نوعی خودکفایی در حوزه انرژی

کاملا و این امر برای تضمین توسعه اقتصادی کشور است و این برنامه کاملا تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می گیرد.

چگونه می توان نظامی شدن بیش از حد تنگه هرمز را توضیح داد؟ به طور مثال فرانسه در امارات متحده عربی دارای پایگاهی دریایی است ... آیا در پس مبارزه با راهزنی دریایی که بهانه رسمی این حضور نظامی است، اهداف دیگری وجود ندارد؟

آهنی: تنگه هرمز در منطقه ای بسیار حساس و مهم است، زیرا نیمی از انرژی مصرفی در جهان از این تنگه می گذرد. از همین رو تامین امنیت انرژی برای همه مهم است و این قضیه برای کشورهای این منطقه از جمله ایران نیز مهم می باشد. به همین دلیل ما نسبت به امنیت این منطقه حساس هستیم.

بر اساس تجاربی که داریم ما معتقدیم حضور نیروهای خارجی در این منطقه حساس به هیچ وجه به تضمین امنیت این منطقه کمک نخواهد کرد. باید امنیت این منطقه به کشورهای آن واگذار شود. بهانه ای که شما بدان اشاره کردید کاملا بی اساس است زیرا هرگز در این منطقه ما با راهزنی دریایی روبرو نبوده ایم.

فضای هوایی ایران به طور مستمر مورد تجاوز پهپادها قرار می گیرد ... (با توجه به فرود آوردن آن ها) آیا شما از این فناوری که آمریکایی ها به شما هدیه می کنند، با کمال میل استفاده می کنید؟

آهنی: ابتدا باید اشاره کنم که فضای هوایی ما تحت کنترل دقیق و نظارت نیروهای هوایی کشور قرار دارد و این مایه افتخار می باشد. به همین دلیل هم ما توانسته ایم پهپادهای متجاوز را در اختیار بگیریم و این امر نشان از هوشیاری نیروهای ما دارد و ایران برای تضمین امنیت ملی کشور به نقش خود ادامه می دهد. بی تردید اطلاعات استخراج شده از این پهپادها همچنین فناوری این پهپادها می تواند برای ما مفید باشد.

جمهوری اسلامی ایران از رژیم سوریه و بشار اسد حمایت می کند در حالی که فرانسه، آمریکا، برخی کشورهای غربی و قطر به تسلیح تروریست ها در سوریه می پردازند. موضع ایران در چنین وضعیتی چیست؟

آهنی: در مورد سوریه باید به فکر مردم و آینده آن ها بود ... باید زمینه را آماده کرد تا آن ها خود بتوانند سرنوشت خود را انتخاب کنند و از همین رو باید در اسرع وقت تلاش کرد تا این درگیری خونین را متوقف کرد و در همین حال گروه های مختلف و صلح جو همچنین دولت را به انجام گفت وگوی ملی برای آینده و تدارک انتخابات آتی تشویق کرد تا خود مردم آینده خود کشورشان را انتخاب کنند. هیچ کس دیگری جای مردم این کشور حق انتخاب ندارد. این از اصول ما است. بدیهی است که در این راستا ورود برخی از عناصر به سوریه که توسط کشورهای دیگر تسلیح و تامین مالی می شوند به بهبود اوضاع کمک نخواهد کرد. ضمن اینکه باید دانست که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد. باید تمام گروه های ذیربط را به حضور در میز مذاکره و تصمیم گیری در مورد آینده خود تشویق گرد.

آیا در این بحران ایران به طور غیرمستقیم نشانه گرفته شده است؟

آهنی: ایران از نظر ژئوپلیتیک دارای موقعیت و شرایط مهم و منحصر به فردی است که از این بابت جای نگرانی ندارد. ایران ده ها سال است که در محاصره قرار داشته و با بحران های زیاد منطقه ای روبرو بوده ... ایران با دسیسه ها و توطئه های متعدد و حتی اقداماتی برای بی ثبات کردن این کشور که با کمک مالی سیا ... صورت گرفته، روبرو بوده است ... با این حال ایران همواره توانسته ثبات و امنیت خود را که با هیچ کشور دیگر منطقه ای قابل مقایسه نیست، تضمین کند. از همین رو در این خصوص جای نگرانی نیست.

ارزیابی شما از سیاست خارجی فرانسه در قبال ایران چیست؟

آهنی: مناسبات ایران و فرانسه بسیار تاریخی و مبتنی بر علائق بوده است و به رغم برخی فراز و نشیب ها می توان گفت مناسبات دو کشور به ویژه در زمینه های علمی و دانشگاهی همیشه عمیق بوده است. ما تصور می کنیم که در شرایط حاضر روابط بین دو کشور می تواند توسعه یافته و بهتر شود تا جایی که متناسب تر با شان و جایگاه دو ملت باشد از همین رو باید در این جهت کار کرد.

با این حال رفتار فرانسه در این زمینه بسیار تعجب برانگیز است، و نوعی تحریم سیاسی و اقتصادی علیه ایران دیده می شود زیرا به طور مثال می بینیم که پژو از ادامه حضور در بازار ایران به دلایل سیاسی امتناع کرده یا در مورد پرونده پتروپلوس راه حل ایران هرگز به رسانه ها، مردم یا کارگرها معرفی نشد، (این در حالی است که) بازار ایران در حال توسعه می باشد و این امر یک واقعیت است ... آیا شما فکر می کنید این رفتارها بر اساس ایدئولوژی است یا برخوردی بخشی با آن صورت می گیرد؟

آهنی: مناسبات اقتصادی ایران و فرانسه در بالاترین سطح خود با رکورد 6 میلیارد یورو مبادلات تجاری در سال های گذشته روبرو بوده که اکنون به رقمی کمتر از یک میلیارد یورو تقلیل یافته که جای تاسف دارد، زیرا امتیازات تجاری بسیاری برای طرفین وجود دارد. فرانسه که در چارچوب تصمیمات کمیسیون اروپا حرکت می کند برخی الزامات را به شرکت های فرانسوی تحمیل می کند و این شرکت ها غالبا از اینکه از بازار بزرگ ایران محروم می باشند، ناراحتند. ضمن اینکه آن ها می بینند که صادرات شرکت های آمریکایی به ایران افزایش یافته است.

در مورد همکاری پژو با ایران باید گفت که این همکاری بیش از 22 سال است که جریان دارد اما تقریبا از یک سال قبل پژو پس از عقد قراردادی با شرکت آمریکایی جنرال موتورز و به استناد بندی در این توافق که شرکت فرانسوی را از همکاری با ایران منع می کند، تصمیم به قطع یکجانبه همکاری خود گرفت که این امر باعث تاسف است و البته این امر سبب بیکاری و اخراج هزاران تن از کارگران پژو شده است.

در مورد پتروپلوس نیز یک شرکت غیر دولتی پیشنهاد جالبی ارائه داد اما با توجه به محدودیت هایی که اتحادیه اروپایی وضع کرده با درخواست آن ها هنوز موافقت نشده و از همین رو بر عهده آن ها (فرانسوی ها) است که تصمیم بگیرند زیرا این شرکت ایرانی می خواست این پالایشگاه را نجات دهد.

این اطلاعات هرگز از سوی رسانه های فرانسوی منتشر نشده، و باید گفت این پیشنهاد یکی از مقبول ترین پیشنهاداتی است که در پرونده پتروپلوس می توانست به نتیجه رسد ... آیا شما تصور می کنید که فرانسه این تحمل را دارد که این گونه راه حل ها را رد کند؟

آهنی: همیشه برخی محذورهای سیاسی وجود دارد که به شرایط اقتصادی تحمیل می شود اما به اعتقاد ما نباید اجازه داد که مسائل اقتصادی سیاسی شود. این در راستای منافع شرکت های اروپایی یا فرانسوی نیست.

به نظر شما چگونه است که از دیکتاتوری اسلامی در ایران مدام صحبت می شود در حالی که فرانسه با اسلامیزه شدن شهرک های حومه شهرهای بزرگ خود توسط قطر یا عربستان سعودی وهابی موافقت دارد؟

آهنی: اسلام قبل از هر چیز مبتنی بر احترام، آرامش، عشق و عدالت است. اسلام مخالف هرگونه دیکتاتوری است. از همین رو نباید این مسئله را با اسلام مخلوط کرد. جمهوری اسلامی ایران کوشیده که مدلی از دموکراسی مبتنی بر اسلام ارائه دهد. در این حوزه کار زیادی باید صورت گیرد تا اصول واقعی اسلام پیاده شود و این زمان می برد. ما طی 34 سال رکوردی بی سابقه را ارائه دادیم و بیلانی از کارها ارائه دادیم مردم می توانند خودشان قضاوت کنند. ببینند در زمینه حقوق بشر، حقوق زنان، آزادی بیان و ... آیا آنها قابل قبول است یا نه .... اگر در این زمینه مقایس ای با دیگر کشورهای منطقه صورت گیرد، می بینیم که مدل دموکراسی مذهبی ما که البته با مدل دموکراسی و حقوق بشر در اروپا متفاوت است، موفق بوده. در همین حال این قابل قبول نیست که مدلی اروپایی از حقوق بشر از قبل آماده شود و به همه کشورها با تنوع فرهنگی و سنتی مختلف تحمیل شود.

در خصوص وضعیت شهرک های حومه پاریس این بر عهده ما نیست که در این مورد مداخله و قضاوتی داشته باشیم و این امر به عهده سیاستمداران این کشور است.

اخیرا شاهد تشدید فعالیت مجاهدین خلق (منافقین) در پاریس می باشیم. این پدیده را چگونه توضیح می دهید؟

آهنی: این فرقه دارای یک رکود تروریستی می باشد. در ایران آن ها مانند خائنین زمان جنگ در فرانسه می باشند که با رژیم نازی همکاری داشتند. باید بدانید که در ایران احساس مردم نسبت به این ها چنین است ... یعنی اگر به ایران بروید و نظر مردم را بپرسید می بینید واکنش مردم چه خواهد بود. متاسفانه با توسل به برخی شگردهای سیاسی آن ها مدعی اند که ماهیت خود را تغییر داده و می گویند که ما اکنون مدافع حقوق بشر و دموکراسی هستیم تا بلکه به این طریق بتوانند شخصیت های سیاسی و نمایندگان را به دام اندازند. باید دقت داشت. باید به بیلان کار آن ها توجه کرد: همکاری آن ها با صدام حسین، مشارکت آن ها در کشتار و قتل عام کردها، شیعیان در عراق که بابت آن تحت تعقیب دادگاه های عراق می باشند، علاوه بر این پرونده برخی از رهبران آن ها در دستگاه قضایی فرانسه در دست رسیدگی است که متاسفانه این امر به کندی پیش می رود. اگر این پرونده ها به نتیجه رسد و بابت آن ها حکم صادر شود، شما خواهید دید که این عناصر چه افرادی می باشند و موضع عملکرد آن ها چه بوده و احساس مردم ایران در قبال آن ها چه می باشد.

واکنش ایران نسبت به مرگ چاوز چیست؟

آهنی: رئیس جمهور چاوز شخصیت مهمی است که برای مردم و کشور خود زحمات زیادی کشید و کارنامه مهم و درخور تحسینی از خود به جا گذاشت. ما مراتب تسلیت خود را به مردم ونزوئلا ابراز می داریم. از این حادثه محزونیم و رئیس جمهور احمدی نژاد نیز پیام تسلیتی در این خصوص ارسال کرده و شخصا نیز در مراسم بزرگداشت وی شرکت کرد.

سؤال آخر اینکه آیا روسیه برای ایران یک شریک یا متحدی از سر انتخاب است یا ( بخاطر ) نبود متحدی دیگر؟

آهنی: شما می دانید که ایران و روسیه دو کشور مهم هستند که هر یک دارای نفوذ و وزنه خاص خود هستند و هیچ کدام نیز نمی توانند دیگری را نادیده بگیرد. ایران و روسیه شریکی هستند که می توانند همکاری های خود را در راستای منافع ملی خود توسعه دهند. ما همسایه هستیم و دارای منافع مشترک بسیاری می باشیم و موارد و فرصت های زیادی برای توسعه و تقویت ارتباطات بر اساس منافع ملی خود داریم. از همین رو هر چند می توان گفت که موارد زیادی برای بهبود بیشتر مناسبات دو کشور وجود دارد، اما در شرایط حاضر نیز در مسیر خوبی قرار داریم و امیدواریم که بتوانیم بیش از پیش این روابط را توسعه بخشیم.

کلید واژه ها: انرژی فرانسه ... از همین همین رو از همین رو جمهوری اسلامی سیاسی جمهوری اسلامی ایران


نظر شما :