خط قرمزها علیه ایران صورتی شده است

۲۲ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۲:۵۴ کد : ۱۹۱۳۸۹۴ سرخط اخبار
اندیشکده هوور با اشاره به اینکه خط قرمزهای آمریکا علیه ایران دیگر قرمز نیست نوشت؛ آمریکا می داند درباره برنامه هسته ای ایران در اشتباه است و ایرانی ها هم این را به خوبی میدانند.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، اندیشکده آمریکایی «هوور» در مقاله ای نوشت؛ «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا و دیگر مقامات آمریکایی بارها در اظهارات خود تاکید کرده اند که رهبران ایران نباید درباره تلاش آمریکا برای حل و فصل مسائل فیمابین شکی داشته باشند.
 
اما اگر ایران به آمریکا اعتماد نداشته باشد چه می شود؟ اگر دولت ایران معتقد باشد که در تقابل با آمریکا به اهدافش خواهد رسید چه؟
 
باراک اوباما در سخنرانی سال گذشته خود در «آیپک» (AIPAC) مواضع خود را درباره ایران بیان کرد؛ ایران منزوی است و از این لحاظ رهبرانش تحت فشار قرار دارند. حکومت «بشار اسد» متحد کلیدی ایران در حال فروپاشی است و بهار عربی نیز روند آن را تسریع کرده است.
 
وی در ادامه گفت: برای جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته ای من هیچ گزینه ای را از روی میز برنمی دارم. رهبران ایران باید بدانند که سیاست من سیاست «مهار» نیست بلکه سیاست من جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. 
 
براساس این گزارش، اما این واقعیت نیز درست است که ایران، همانطور که «علیرضا نادر» تحلیلگر موسسه «رند» می گوید، قدرتمند است و از قدرت لازم برای مقابله با بحرانها برخوردار است و توانست چندین پیشنهاد غرب را در زمینه برنامه هسته ای خود رد کند.
 
ژنرال «جیمز ماتیس» فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه گفته است که دولت ایران بر این باور است که در مقابله با آمریکا پیروز می شود و با در نظر گرفتن اینکه حکومت ایران از ایده هایی استفاده می کند که سیاست ما را پیش بینی می کند این مسئله دستکم مزیت دارد.
 
براساس این گزارش، رهبران ایران همواره به گونه ای موفق عمل می کنند، دسترسی بازرسان آژانس انرژی اتمی به سایت های هسته ای خود را رد می کنند، در مذاکره با غربی ها بیشترین مطالبات را دارند، پیشرفتهای علمی خود را که در افزایش تعداد سانتریفیوژهای هسته ای نمود پیدا کرده است را به رخ دیگران می کشند و امکان مذاکره دوجانبه با آمریکا را رد می کنند.
 
«آیت الله علی خامنه ای» در همین راستا گفت؛ سیاست آمریکا در خاورمیانه رو به اضمحلال است و آمریکائی ها نیاز به یک کارت بازی جدید دارند. این کارت هم کارت مذاکره با ایران است.
 
آیا ایران فکر می کند بازی را باخته است؟
 
تئوری دولت اوباما این است که تحریم های اقتصادی علیه ایران منجر به مصالحه و هدایت شدن ایران در مسیر نظام بین المللی شود. از لحاظ اقتصادی تحریم ها تا حدودی تاثیر خود را نشان داده اند، تولید ناخالص داخلی ایران کاهش یافته و ارزش ریال ایران به نصف کاهش یافته است.
 
با این وجود، صادرات نفت خام ایرانی ها در ماه دسامبر افزایش یافت و شرکت های ایرانی راههای مبتکرانه ای برای مقابله با تحریم ها کشف کردند. چین بیشتر نفت ایران را می خرد و نفتکش های ایرانی نفتشان را در بنادر چین به آنها تحویل می دهند.
 
درباره نگاه ایران به بازی با آمریکا چند نکته اساسی وجود دارد؛
 
باراک اوباما مدعی است که قصد دارد از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کند اما مکررا شرایط را آرام کرده است. هر وقت به آستانه نزدیک شده ایم آمریکا مجموعه جدید و کمتر سختگیرانه ای اعمال کرده است. نمونه آن درخواست آمریکا برای توقف کامل غنی سازی اورانیوم بود که در نهایت به غنی سازی 5 درصد کاهش یافت. خط قرمزهای آمریکا دیگر قرمز نیست صورتی است.
 
به شهادت «لئون پانتا» وزیر دفاع سابق و «جیمز کلپر» رئیس سابق سازمان اطلاعات آمریکا، ایران هرگز به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست. تشخیص نیات و اهداف دشمن از جمله مهمترین بخش تجزیه و تحلیل اطلاعات ما است. ما می دانیم در اشتباه هستیم و ایرانی ها نیز این را می دانند.
 
به باور وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، حمله به ایران باعث جلوگیری ایران به سلاح هسته ای نمی شود و فقط آن را به تاخیر می اندازد.
 
تحریم های سازمان ملل علیه ایران هم دیگر کارساز نیست و تقریبا تصویب قطعنامه جدید علیه ایران ممکن نیست. چین و روسیه بعد از تصویب آخرین قطعنامه علیه ایران در بیانیه ای اعلام کردند که این آخرین قطعنامه ای است که از آن حمایت می کنند.
 
از سوی دیگر ایران از حمایت سیاسی چین و روسیه برخوردار است و بسیاری از کشورها از جمله چین، هند، ژاپن، کره جنوبی که خریداران اصلی نفت ایران هستند از تحریم ها معاف هستند. بنابراین در دراز مدت تجارت با آنها ادامه می یابد.
 
ایران همچنین به این باور رسیده است که حفظ همبستگی اتحادیه اروپا برای ادامه تحریم ها با توجه بحران اقتصادی در کشورهایی نظیر ایتالیا، اسپانیا و یونان سخت است.

 

کلید واژه ها: آمریکا چین سلاح هسته ای سلاح تحریم جلوگیری به سلاح هسته ای با آمریکا به سلاح هسته


نظر شما :