درخواست باراک اوباما از محمد مرسی

۰۹ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۷ کد : ۱۹۱۳۳۴۸ سرخط اخبار

رئیس جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی با همتای مصری خود از وی خواست تا از اصول دموکراسی در مصر حمایت کند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه ای الحیاة، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در این تماس تلفنی از محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر خواست تا از اصول دموکراسی که مردم مصر برای دستیابی به آن در تلاشند، حمایت کند.


وی همچنین بر تمایل کشورش برای ادامه روند انتقال به دموکراسی در مصر تاکید کرد.

 

بر اساس بیانیه صادر شده از سوی کاخ سفید، اوباما در صحبت هایش با مرسی از پایبندی وی در عمل به مسئولیت هایش در قبال زنان و اقلیت های مختلف دینی استقبال و بر لزوم حمایت از روند دموکراسی در مصر تاکید کرد.


اوباما همچنین از مرسی و همه احزاب و گروه های سیاسی مصر خواست تا برای ایجاد تفاهم و پیشبرد روند انتقال سیاسی با یکدیگر همکاری کنند.


در این تماس تلفنی روسای جمهور آمریکا و مصر در خصوص اوضاع اقتصادی مصر و اهمیت اجرای اصلاحات سیاسی و اقتصادی گفت وگو کردند.


بنا بر اعلام کاخ سفید، دو طرف درباره امنیت منطقه خاورمیانه نیز به بحث و تبادل نظر پرداختند و باراک اوباما از نقش مصر در پیشبرد صلح در منطقه و حفظ آتش بس اعلام شده در نوار غزه قدر دانی کرد.


اوباما در ادامه اعلام کرد: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا دوم مارس به مصر سفر می کند و با سران دولت، مخالفان مصری و نیز اعضای جامعه مدنی این کشور دیدار و گفت وگو خواهد کرد.


رئیس جمهوری آمریکا همچنین بر لزوم تلاش همه مردم مصر و همکاری آنها برای ساختن نظامی دموکراتیک، تقویت ثبات اقتصادی مصر و شکوفایی آن تاکید کرد.


وی همچنین اعلام کرد: بدون مشارکت فعال مصر پیشبرد روند صلح در خاورمیانه ممکن نیست.


در مقابل محمد مرسی نیز بر اهمیت ایجاد شراکت استراتژیک میان مصر و آمریکا بر پایه احترام متقابل و حفظ منافع مشترک دو کشور تاکید کرد.


وی همچنین اعلام کرد: مردم مصر برای به سرانجام رساندن تحولات دموکراتیک و برداشتن گامی رو به جلو در ساختن مصر جدید تمایل دارند.


روسای جمهور آمریکا و مصر همچنین درباره اهمیت همکاری در خصوص مسائل مربوط به امنیت منطقه و ثبات آن و نیز همکاری فعال در خصوص روند صلح خاورمیانه توافق کردند.
 

کلید واژه ها: مصر آمریکا مرسی دموکراسی


نظر شما :