معارضان سوری بازنده اصلی تحولات مصر بودند

۱۴ تیر ۱۳۹۲ | ۱۵:۰۸ کد : ۱۹۱۸۱۹۶ سرخط اخبار

به گزارش مانیتورینگ خبرگزاری فارس، «غسان بن جدو» کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت وگو با المیادین اظهار داشت که آمریکا از تحولات مصر غافلگیر شده است، سفیر آمریکا در قاهره در این هفته ها تلاش کرد تا از محمد مرسی حمایت کند ولی شکست خورد.

وی افزود: این امر (همکاری آمریکا با اخوان المسلمین) ظاهری بوده و به طور باطنی کاخ سفید با نیروهای مسلح است و این درسی برای اخوان و جریان های اسلامگرا بود تا نشان دهد آمریکا در لحظه آخر نظرش عوض می شود.

غسان بن جدو با اشاره به اینکه سیاست کج دار و مریز آمریکا در قابل بحران سیاسی مصر در حمایت از اخوان و تغییر جهت دقیقه آخر به سوی ارتش شکست خورده است، گفت: اخوان مدعی است که آمریکا علیه اش کودتا کرده ولی آنها طی این یک سال کوچکترین حرکتی نکردند که کاخ سفید حتی احساس نگرانی کند.

این کارشناس مسائل منطقه و مدیر شبکه تلویزیونی المیادین لبنان با اشاره به اینکه اخوان المسلمین هیچ کاری در زمینه فلسطین انجام نداد، تصریح کرد که رابطه با مقاومت توسط اخوان به ویژه با تصمیمات اخیر محمد مرسی در قطع رابطه با سوریه نابود شده تا هرگونه نقش احتمالی متصور برای مصر در راستای حل بحران سوریه و تاریخ طولانی روابط قاهره - دمشق را تخریب کند؛ پس چرا آمریکا باید از این سیاست های اخوان المسلمین نگران باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: من اعتقاد ندارم که آمریکا پشت تغییر مرسی و تغییرات منطقه است بلکه این خیابان های مصر، سوریه، تونس و لیبی و ... است که تحولات را به حرکت در می آورد.

غسان بن جدو در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از گسترش طایفه گرایی در دوره ریاست یک ساله مرسی بر مصر تصریح کرد که چطور 4 نفر از شیعیان در مصر تکه تکه شدند ولی مرسی یک کلمه سخن نگفت، کدام یک از رهبران اخوان واکنشی داشت آیا این معقول است؟

وی با بیان اینکه السیسی دارای افکار وطن پرستانه ای است و اگر احساس کرد که آمریکا در حال منزوی کردنش است باید به همکاری با مسکو روی بیاورد، اظهار داشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در شرایط فعلی آمادگی چنین امری را دارد.

این کارشناس گفت: مصر در زمان مبارک بزرگی خود را از دست داد ولی اکنون تمام عظمت خود را از دست داده، اکنون اتیوپی می خواهد با سد النهضه کشاورزی مصر را نابود کند ولی محمد مرسی تاکنون چه کرده است؟

غشان بن جدو در پایان تاکید کرد که در این میان معارضان سوری شکست سختی خوردند و متحدی مهم را از دست دادند، شکی ندارم که دولت جدید از سیاست های مرسی در سوریه پیروی نمی کند.

 

کلید واژه ها: آمریکا مصر اخوان مرسی


نظر شما :