گروه 1+5 می خواهد به ایران مشوق های اقتصادی جدی دهد

۰۳ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۲ کد : ۱۹۱۳۰۶۴ سرخط اخبار

شبکه خبری سی ان ان اعلام کرد که کشورهای گروه 1+5 قرار است در نشست هفته آتی با ایران در آلماتی قزاقستان با مشوق های جدید و جدی اقتصادی به پای میز مذاکره بروند.

به گزارش عصر ایران این شبکه آمریکایی به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک اعلام کرد که کشورهای گروه 1+5 قرار است در نشست آتی خود با ایران در 26 فوریه(8 اسفند) در ازای متوقف کردن فعالیت های سایت فردو قم و نیز انتقال ذخادر اورانیوم غنی شده 20 درصد ایران به خارج، مشوق هایی چون لغو تحریم طلا و فلزات گرانبها و برداشتن بخشی از تحریم های اقتصادی علیه ایران را پیشنهاد خواهند کرد.

پیشتر نیز خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع دیپلماتیک خبر داده بود که کشورهای گروه 1+5 می خواهند در ازای تعطیلی سایت فردو ، تحریم های ایران برای معامله فلزات گرانبها از جمله طلا را لغو کنند.

سی ان ان در خبر خود به جزییات بیشتر این پیشنهاد های جدید کشورهای 1+5 اشاره ای نکرده است اما گفته است این مشوق های اقتصادی نسخه ای جدید و بازبینی شده از مشوق های اقتصادی است که پیشتر در مذاکرات گروه 1+5 با ایران در مسکو و استانبول و بغداد ، ارایه شده بود.

یک مقام غربی به سی ان ان گفت:" ما با همان پیشنهادهای قبلی به پای میز مذاکره با ایران نخواهیم رفت و تلاش داریم با پیشنهاد های جدیدتر اوضاع را بسنجیم و ببینیم طرف مذاکره ایرانی چقدر جدی است. اما امیدواریم با ارایه این پیشنهادهای جدید و دریافت پاسخ ایران به درکی جدید از موضع و اولویت های ایران برسیم."

کلید واژه ها: مشوق گروه 1+5 اقتصادی


نظر شما :