قاهره به دنبال استفاده از تجربیات تهران

اخوان سیاست جمهوری اسلامی ایران را پسندید

۲۴ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۰:۳۰ کد : ۱۹۱۲۶۵۹ اخبار اصلی خاورمیانه
رهبر اخوان المسلمین مصر گفته است که می خواهد از تجربیات ایران در تشکیل مجمع تشخیص مصحلت نظام و مجلس شورای اسلامی و تعاملات بین المللی استفاده کند.
اخوان سیاست جمهوری اسلامی ایران را پسندید

دیپلماسی ایرانی: با پایان نشست سران کشورهای اسلامی در قاهره و بازگشت محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری کشورمان از مصر که در نوع خود سفری تاریخی به این کشور انجام داد، اکنون جزئیات بیشتری از دیدارهای وی با مقام های مصری منتشر شده است.

منابع آگاه به روزنامه العرب، چاپ لندن، گفته اند که در جریان دیدار محمود احمدی نژاد با محمد بدیع، رهبر اخوان المسلمین مصر بر ایجاد پیمانی استراتژیک میان ایران و مصر توافق شد. به گفته این منابع در این دیدار علاوه بر بدیع، خیرت الشاطر و عصام العریان دو عضو برجسته جنبش اخوان المسلمین نیز حضور داشتند. در این دیدار که در دفتر حافظ منافع ایران در قاهره انجام شد محمود احمدی نژاد پیروزی اخوان در انتخابات ریاست جمهوری مصر را تبریک گفت. وی همچنین از رهبر اخوان، محمد بدیع دعوت کرد به تهران سفر کند و به دیدار مقام معظم رهبری بیاید.

به گفته این منابع بدیع از تجربه ایران در تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام که کار بررسی و اتخاذ تصمیم های کلان سیاسی و استراتژیک را بر عهده دارد، بسیار تمجید کرد و آن را تجربه ای جدید و موفق در دنیای حکومت داری در عصر جدید دانست و گفت که تمایل دارد مشابه چنین شورایی را در مصر نیز تشکیل دهد.

بدیع همچنین تاکید کرد که می خواهد از مزایای تجربه ایران در تمامی بخش ها از جمله تشکیل مجلس شورای اسلامی و تشکیل شورای تشخیص مصحلت نظام استفاده کند و در همین رابطه از محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر بخواهد که از تجربیات ایران در تعامل با خارج و روابط بین المللی استفاده کند.

به گفته این منابع احمدی نژاد به بدیع پیشنهاد داد که به تهران سفر کند و ضمن دیدار با مقام معظم رهبری و استفاده از رهنمود های ایشان با شخصیت های عضو شورای تشخیص مصلحت نظام نیز دیدار کند تا از نزدیک با تجربیات آنها در این شورا آشنا شود.

بنا به این گزارش، رهبر اخوان المسلمین از تجربه ایران در ایستادگی در برابر فشارهای خارجی بسیار تمجید کرده و آن را سیاستی موفقیت آمیز طی سی سال گذشته دانسته است. وی به طور ویژه اجرای دستورات دینی در امور حکومتی ایران را ستوده و آن را تجربه ای بسیار برجسته و ارزنده دانسته است. وی همچنین به رئیس جمهوری ایران گفته است که تمایل دارد از تجربیات ایران در امور حکومت داری استفاده کند و همان راهی را بپیماید که ایران تا کنون پیموده و آن را الگویی نه تنها برای مصر بلکه برای همه کشورهای عربی و اسلامی که اخوان شاخه ای فعال در آن کشورها دارد، تبدیل کند.

بدیع گفته است که می خواهد خود، شخصا رئیس تشخیص مصلحت نظام مصر شود و همان طور که مقام معظم رهبری مرجع شیعیان جهان است خودش نیز مرجع اخوان و اهل تسنن جهان باشد.

تحلیلگران بر این اعتقادند که اخوان المسلمین مخفی نمی کند که از نقش آفرینی الازهر در عرصه عمومی اهل تسنن در جهان عرب و جهان اسلام بیمناک است و این نگرانی نزد اخوان زمانی دو چندان شد که در جریان دیدار احمد الطیب، شیخ الازهر با رئیس جمهوری ایران، وی اظهارات تندی را بر زبان راند که نشان از تلاش این مجمع برای نقش آفرینی در امور منطقه ای داشت.

تحلیلگران و کارشناسان امور اخوان می گویند که اعتقادی که اخوان المسلمین به تجربه ایران به ویژه تجربه مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد به این دلیل است که اعتقاد دارد به رغم بحران هایی که با آن دست به گریبان است همچنان در قدرت باقی خواهد ماند و خواهند توانست که دیگران را به تمکین از خود وادار کند.

این در حالی است که جریان های سلفی متحد اخوان المسلمین از نزدیکی اخوانی ها به تهران به دلیل شیعه بودن ایران و زمام داری حکومتی شیعی در آن به شدت بیمناک هستند و حتی از دیدار محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران انتقاد کرده اند. جریان های سلفی که عموما تحت تاثیر عربستان سعودی و قطر هستند بیشتر تمایل دارند که قاهره به جای نزدیکی به تهران خود را به ریاض و دوحه نزدیک کند تا بدین ترتیب بتواند از کمک های مالی عربستان و قطر، دو کشور ثروتمند نفت خیز منطقه خلیج فارس، استفاده کرده و بر بحران اقتصادی حاکم بر مصر فایق آید.

در برابر این رویکرد، ایرانی ها تلاش می کنند تا قاهره را با خود همراه کرده و ضمن سرمایه گذاری در صنایع و بخش های اقتصادی این کشور و کمک به نجات آن از بحران های اقتصادی اش، این کشور مهم عربی را در صف خود در صف بندی های سیاسی منطقه ای خاورمیانه در آورند. تلاشی که بی شک از چشمان پایتخت های عربی منطقه خلیج فارس به ویژه ریاض، دوحه و ابوظبی دور نخواهد ماند.   

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: مصر اخوان المسلمین تشخیص مصلحت نظام محمود احمدی نژاد قاهره


نظر شما :