بازرس‌های آژانس به زودی از ایران بازدید خواهند کرد

۱۹ بهمن ۱۳۹۱ | ۲۳:۵۰ کد : ۱۹۱۲۵۵۵ سرخط اخبار

 روسیه از بازدید بازرس های آژانس بین المللی انرژی اتمی از تأسیسات هسته ای ایران در آستانه مذاکرات کشورهای ۱+۵ با ایران خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه خبر داد بازرس های آژانس بین المللی انرژی اتمی به زودی از ایران بازدید خواهند کرد. روسیه این بازدید را از آن جهت که در آستانه برگزاری نشست 1+5 صورت می گیرد، حائز اهمیت دانسته است.

«الکساندر لوکاشویچ»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز، پنجشنبه 19 بهمن، در یک نشست خبری گفت: «بازرس های آژانس به زودی از ایران بازدید خواهند کرد. ما معتقدیم که این، اقدام مهمی است که پیش از برگزاری دور کاملی از مذاکرات [بین ایران و کشورهای 1+5] انجام می شود.»

دور جدید مذاکرات کشورهای 1+5 با ایران در 25 فوریه (برابر با 7 اسفند) در قزاقستان برگزار خواهد شد.

منظور از مذاکرات 1+5، مذاکره 5 کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان با ایران برای تبادل نظر و حل اختلافات در موضوعی است که کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا آن را «نگرانی از برنامه هسته ای ایران» می خوانند.

این کشورها می گویند برنامه هسته ای ایران دارای ابعاد نظامی بوده و در راستای تولید بمب هسته ای است؛ این در حالی است که ایران همواره این ادعاها را رد کرده است.

تهران تأکید می کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح های اتمی (ان پی تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته ای ایران بازدید کرده اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده اند.

 

کلید واژه ها: مذاکرات


نظر شما :