تکذیب ارزان فروشی نفت به‌خارجی‌ها

۰۷ بهمن ۱۳۹۱ | ۲۱:۱۲ کد : ۱۹۱۲۰۷۲ سرخط اخبار
سخنگوی وزارت نفت، امضای قرارداد جدید فروش نفت و میعانات گازی با سامسونگ کره جنوبی را نشانه تضعیف تحریم غرب عنوان کرد و گفت: ایران نفت و میعانات گازی خود را بدون هیچ گونه تخفیف و یا قیمت ارزان به شرکت های خارجی می فروشد.

به گزارش خبرنگار مهر، از ابتدای سال 2013 میلادی تاکنون پس از تمدید قراردادهای جدید صادرات نفت ایران با چند پالایشگاه ژاپنی، توپراش بزرگترین پالایشگر نفتی ترکیه و پالایشگاه های چینی، شرکت سامسونگ – توتال کره جنوبی هم قرارداد جدیدی به منظور خرید نفت و میعانات گازی با ایران امضا کرد.

بر این اساس این شرکت مشترک نفتی سامسونگ که جنوبی و توتال فرانسه، به دلیل متحمل شدن ضرر و زیان در سال گذشته، خرید نفت از ایران را مجددا از سر گرفت که واردات نفت و میعانات گازی میدان کنگان ایران منجر به صرفه جوئی ماهانه 6.7 میلیون دلایر برای این شرکت نفتی خواهد شد.
 
این در حالی است که سامسونگ-توتال سال گذشته و پس از تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه تهران، واردات نفت از ایران را متوقف کرد، ضمن آنکه توتال هم خرید نفت ایران را برای تبعیت از تحریم های اتحادیه اروپا متوقف کرد.
 
با این وجود جایگزین کردن نفت ایران به قمیت افزایش هزینه های شرکت سامسونگ-توتال و کاهش 90 درصدی سود این شرکت در سه ماهه دوم سال گذشته تمام شد از این این شرکت سراغ میعانات گازی استرالیا و روسیه رفت.
 
از سوی دیگر با توجه به آنکه میعانات گازی میدان کنگان ایران معمولا یک تا دو دلار در هر بشکه ارزان تر از رقبای خود شامل میعانات گازی استرالیا بوده از این رو این تفاوت قیمتی و کیفیت بالاتر میعانات گازی صادراتی ایران موجب شد که سامسونگ با وجود افزایش تحریم ها قرارداد جدیدی با ایران امضا کند.
 
ایران نفت ارزان نمی فروشد
 
علیرضا نیکزاد رهبر امروز در گفتگو با مهر با اشاره به تمدید قراردادهای جدیدی به منظور صادرات و فروش نفت با شرکت های مختلف آسیایی و اروپائی، گفت: در حال حاضر روند صادرات و تولید نفت خام ایران در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد.
 
سخنگوی وزارت نفت با اعلام اینکه در شرایط فعلی ایران مطمئن ترین منبع تامین انرژی و به نفت خام در جهان است، تصریح کرد: ایران برای صادرات نفت تحت تاثیر سیاست های برخی از کشورهای غربی قرار ندارد.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با وجود افزایش فشار تحریم های خصمانه غرب اما روند صادرات و تولید نفت ایران افزایش یافته است، اظهار داشت: هم اکنون با اتخاذ تدابیر و راهکارهای جدید موفق به مدیریت مسیرها و بازارهای صادرات نفت خود شده ایم.
 
وی تمدید قرارداد فروش نفت و میعانات گازی به شرکت سامسونگ کره جنوبی را نمونه ای از شکسته شدن تحریم های نفتی غرب عنوان کرد و افزود: با وجود امضای قراردادهای جدید نفت، اما جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه نفت ارزان و یا با تخفیف به شرکت های مختلف جهان عرضه نمی کند.
 
سخنگوی وزارت نفت با بیان اینکه هم اکنون قیمت نفت خام و میعانات گاز صادراتی ایران مطابق با قیمت های جهانی محاسبه و تعیین خواهد شد، خاطرنشان کرد: بر این اساس هیچ گونه ارزان فروشی درباره فروش نفت به شرکت های خارجی صحت ندارد.
 

 

کلید واژه ها: میعانات میعانات گازی گازی تحریم و میعانات صادرات و میعانات گازی نفت و میعانات سامسونگ نفت و میعانات گازی ارزان فروش نفت به شرکت قرارداد این شرکت


نظر شما :