ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از دلایل شکست مذاکرات ایران تا نقشه جدید اخوان

۰۵ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۱۱۹۳۸ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
از مذاکرات ایران و آژانس تا شکنجه زندانیان عربستانی و احتمال نخست وزیری خیرات الشاطر در مصر از مهم ترین سرخط اخبارهای هفته گذشته بود
از دلایل شکست مذاکرات ایران  تا نقشه جدید اخوان

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

چرا مذاکرات بی نتیجه ماند؟

در حالی که کمتر رسانه ای درباره جزئیات مذاکرات ایران با نمایندگان آژانس در تهران که اوایل هفته برگزار شد، چیزی منتشر کرده است، خبرگزاری فرانس پرس، گزارش داد که بازرسان آژانس نرسیدن چارچوبی برای حل مسائل اختلافی میان دو طرف را علت اصلی شکست مذاکرات می دانند.

دیپلمات های غربی می گویند که ایران شرایط غیر قابل قبول را در قبال بازدید از پارچین گذاشت که باعث شد مذاکرات راه به جایی نبرد.

شرایط سخت ایران عامل شکست مذاکرات؟

خبرگزاری رویترز گزارش می دهد که وجود اختلاف مهمی باعث شد تا میان ایران با بازرسان آژانس در تهران توافقی حاصل نشود.

بنا به این گزارش این اختلاف مهم خواسته ایران مبنی بر بسته شدن پرونده های مورد سوال آژانس بعد از انجام تحقیق و توضیح آنی آن پرونده ها است در حالی که آژانس می گوید که باید اجازه داشته باشد در هر زمانی که خواست مجددا سراغ آن پرونده ها برود.

روایت آسوشیتدپرس از شسکت مذاکرات

خبرگزاری آسوشیتد پرس به نقل از دیپلمات های غربی اعلام کرد اصرار ایران مبنی بر دریافت اطلاعات امنیتی ای که در اختیار ایالات متحده امریکا و اسرائیل و دیگر کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارند و بر اساس آن مدعی اند که دلایلی در اختیار دارند که نشان می دهد باید از تاسیسات هسته ای ایران بازدید به عمل آید و مورد تحقیق بگیرد، عامل اصلی شکست مذاکرات میان ایران و نمایندگان آژانس بوده است.

قرار است دور جدید مذاکرات ایران با آژانس 13 فوریه برگزار شود.

الجزایر سلاح ها را بر می گرداند

در اقدامی تعجب بر انگیز دولت الجزایر دستور به بازگرداندن سلاح ها به اسلام گرایانی که در سال 1992 با آنها مبارزه و سلاح های آنها را ضبط کرده بود، داده است.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینتر نشنال، این جریان ها اخیرا شکایتی را علیه دولت مبنی بر ضبط غیر قانونی سلاح هایشان ارائه داده بود که دادگاه در نهایت رای به نفع اسلام گرایان داد و به دنبال آن دولت الجزایر سلاح های آنها را برگردانده است.

خیرت الشاطر نخست وزیر می شود

ثروت الخرباوی، یکی از رهبران سابق جماعت اخوان المسلمین اعلام کرد که طرحی در درون اخوان در دست بررسی است که به موجب آن مهندس خیرت الشاطر، معاون دبیر کل جنبش اخوان المسلمین و چهره ثروتمند این جنبش به زودی جای هشام قندیل، نخست وزیر فعلی دولت مرسی را می گیرد.

به گزارش روزنامه مصری المصری الیوم، اگر چه جریان اخوان الملسمین این خبر را شایعه خوانده و آن را به شدت تکذیب کرده است اما بسیاری از چهره های سیاسی مصری با استناد به اظهارات شاطر که گفته بود همسرش آن قدر توانایی دارد که بتواند نخست وزیر مصر شود و کشور را از بحران نجات دهد، می گویند که وی به احتمال قوی به زودی نخست وزیر خواهد شد.

انتقاد از دمشق به هوای نزدیکی به ریاض

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق ضمن تمایل بغداد به نزدیکی روابط با ریاض از حکومت دمشق به طور بی سابقه ای انتقاد کرد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، زیباری گفت به موازات ارتش سوریه ارتشی از نیروهای امنیتی تشکیل شده که به موازات ارتش با مردم می جنگند.

وی همچنین تاکید کرد که تلاش های سیاسی اسد تا کنون هیچ کدام به سودش پیش نرفته اند.

پس از آن زیباری گفت: «مایلیم که سفارت عربستان در بغداد بازگشیایی شود و سفیر در آن مقیم باشد.»

اظهارات وزیر امور خارجه عراق بازتاب گسترده ای در رسانه های عربستانی داشته است.

شکنجه زندانیان عربستانی به بهانه باخت در فوتبال

روزنامه های عربستانی مدعی شده اند که زندان بان های عراقی پس از باخت تیم ملی کشورشان در برابر تیم ملی امارات در جام خلیج فارس، به دلیل آن که داور عربستانی مسابقه به نفع تیم اماراتی سوت زده بوده، خشمگین شده و شماری از زندانیان عربستانی را مورد شکنجه قرار داده اند.

به گزارش روزنامه الشرق، ثامر البلیهد، رئیس کمیسیون زندانیان عربستان در عراق مدعی شد که پس از پیروزی امارات بر عراق دست کم 20 زندانی عربستانی در زندان های عراق مورد شکنجه های سنگین قرار گرفته اند.

جدایی خلبان سوری در حین ماموریت

یکی از خلبانان سوری که به دستور نیروهای هوایی این کشور با هدف بمباران مواضع مخالفان به پرواز در آمد در حین پرواز از حکومت جدا شده و مقرهای دولت را در منطقه ای مشرف به دمشق، پایتخت سوریه بمباران کرده است.

به گزارش خبرگزاری دی پی ای، این خلبان جدا شده از حکومت منطقه معضمیة الشام را با جنگنده میگی که هدایت آن را بر عهده داشت، بمباران کرد.

وی دستور داشت که مناطق مسکونی ای را در منطقه الغوطه در شرق دمشق بمباران کند.

تجاوز، عامل مهاجرت زنان سوری

بر اساس گزارشی که از سوی یکی از نهادهای حقوق بشری وابسته به سازمان ملل منتشر شده است، تجاوز عامل اصلی فرار زنان سوری به کشورهای همجوار است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، تجاوزهای وحشیانه و به شدت خشنی که توسط جریان های مسلح مخالف اسد علیه زنان و دختران سوری می شود باعث شده تا آنها ضمن ضربه روحی شدید مجبور به ترک خانه و کاشانه خود و مهاجرت به کشورهای همسایه کنند.

به گفته گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل بسیاری از زنان و دختران از تجاوزهای علنی یا در منازلشان توسط جریان های مسلح شکایت کرده اند.

حبس ابد برای اختلاس در بغداد

دادگاهی در عراق یک زن کارمند در شهرداری بغداد را به اتهام اختلاس 15 میلیارد دینار عراقی معادل 14 میلیون دلار به حبس ابد محکوم کرد.

به گزارش روزنامه عراقی الزمان خانم زینه سعود فریح متهم است که طی دو سال گذشته در حدود 14 میلیارد دلار اختلاس کرده است. وی این پول ها را به بانک هایی در اردن و لبنان انتقال می داده و برای خود خانه هایی در بیروت می خریده است.

کمک ملیاردی امارات به اردن

کشور امارات متحده عربی با هدف کمک به اقتصاد به شدت بحران زده اردن در حدود 1.25 میلیارد دلار به بانک مرکزی اردن کمک مالی می کند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لندن، قرار است این مبلغ به طور رسمی در جریان سفر محمد سیف السویدی، مدیر صندوق توسعه و سرمایه گذاری امارات به اردن در اختیار این کشور قرار بگیرد.

این مبلغ در حقیقت سهم امارات از کمک های مالی مقرر از سوی شورای همکاری خلیج فارس به اقتصاد بحران زده اردن محسوب می شود.

نگرانی از اجرای قانون جرایم اینترنتی در عراق

تصویب قانون مبارزه با جرایم اینترنتی در عراق باعث نگرانی برخی از رسانه ها و فعالان سیاسی و مدنی عراقی شده است.

به گزارش وب سایت شبکه خبری الجزیره، در میان مجازاتی که برای متخلفان اینترنتی در نظر گرفته شده مجازات حبس ابد برای متخلفین به چشم می خورد.

متخصصان امور رسانه در عراق می گویند که این قانون مطابق با ماده 111 قانون مجازات متخلفان رسانه ای که در سال 1969 تصویب شده بود، تهیه شده در حالی که عراق در حال حاضر در دموکراسی مطلق به سر می برد و نیازی به چنین قوانینی ندارد.

به اعتقاد مخالفان این قانون مغایر با آزادی بیان و آزادی های فردی که لازمه فعالیت های رسانه ای است، محسوب می شود. 

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: عراق امارات اردن


نظر شما :