چین و دور دوم ریاست جمهوری اوباما

۰۴ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۷ کد : ۱۹۱۱۹۱۳ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا، بحث روابط پکن - واشنگتن این روزها و همزمان با آغاز دور دوم ریاست جمهوری اوباما در محافل خبری و سیاسی چین به یک موضوع داغ تبدیل شده است .

رسانه های چین که در دوران انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محور ˈچین ستیزی ˈ را رصد می کردند و وظیفه اجرای جنگ نرم در مقابل تبلیغات نامزدان ریاست جمهوری را برعهده گرفتند اکنون نیز به دولت اوباما پیام می دهند که دیوار بی اعتمادی بین دو کشور در حال مرتفع شدن است .

بررسی واکنش چینی ها نشان می دهد که موضع گیری رسمی محتاطانه است اما در بخش رسانه ای یک رگ گویی توام با هشدار شکل گرفته است .

سخنگوی وزارت امور خارجه چین درباره آغاز دومین دور ماموریت اوباما گفت: پکن و واشنگتن باید با افزایش گفت و گو ها و همکاری، به تقویت اعتماد متقابل بپردازند.

ˈهونگ لیˈ روابط بین کشورش و آمریکا طی دوره نخست ریاست جمهوری اوباما را به طور کلی با ثبات ارزیابی کرد.

اما روزنامه ˈچاینا دیلیˈ در این باره می نویسد: مسایل و اختلاف های زیادی چون فروش اسلحه آمریکایی به تایوان و دیدارهای ˈدالایی لاماˈ رهبر در تبعید بوداییان تبت از آمریکا وجود دارد که باید حل شود.

این نشریه همچنین خواستار مداخله نکردن آمریکا در منازعات بین چین و ژاپن در دریای شرقی شده است.

ˈمردمˈ، روزنامه ارگانی حزب حاکم چین نیز نوشت: آمریکا بشدت در حال مداخله در منازعات مرتبط با آبها و قلمرو چین است.

این نشریه خاطرنشان کرد که این اقدامات تحت ˈراهبرد برقراری توازنˈ صورت می گیرد و عقبه همه تنش ها در این منطقه اکنون آمریکاست.

خبرگزاری شین هوا در گزارشی آورده که ˈ اوباما ˈ در دور دوم ریاست جمهوری خود به طور طبیعی در تلاش خواهد بود تا راهبرد خاصی درباره منطقه آسیا و اقیانوس آرام داشته باشد و از مزایای اقتصادی، نظامی و سیاسی آن استفاده کند.

این گزارش خاطر نشان می کند که این راهبرد یکی از ستون های سیاست خارجی دولت اوباما محسوب می شود.

شین هوا می افزاید: اوباما چرخش و یا تغییری در راهبرد بازگشت به آسیا نداده است و فقط سعی دارد برای آن اسامی دیگری چون ˈراهبرد برقراری توازنˈ در منطقه پیدا کرده و تحت آن سیاست های مداخله جویانه را اجرا کند.

روزنامه چاینا دیلی در سرمقاله ای آورده که رییس جمهوری آمریکا هنوز به غیر از تغییر نام راهبردها در عمل کاری برای رفع بی اعتمادی صورت نداده است .

این نشریه از مداخله جویی های آمریکا در امور مرتبط با حق حاکمیت چین بشدت انتقاد کرده است.

کارشناسان چینی نیز گفته اند، مساله اصلی اینجاست که پکن - واشنگتن فاقد اعتماد راهبردی کافی هستند.

آنان برنامه فروش سلاح های آمریکایی به تایوان و دیدار مقام های آن کشور با دالایی لاما و مداخله واشنگتن در منازعات دریایی چین با کشورهای همسایه را مهمترین محورهای اختلافات برانگیز بین دو کشور دانسته اند.

اما درج یک مطلب در نخستین روز از آغاز دور دوم ریاست جمهوری اوباما در ارگان حزب حاکم چین که سیطره آمریکا بر سازمان های بین المللی را مورد هدف قرار داده بیشتر قابل تامل است.

روزنامه ˈمردم ˈ به صراحت خواستار پایان دادن به سلطه غرب به رهبری آمریکا بر سازمان های مالی بین المللی و نهادهای مهم جهانی شد.

این روزنامه خواستار آن شده که جامعه بین الملل به سلطه آمریکایی ها بر سمت هایی چون ریاست صندوق بین المللی پول و بانک جهانی پایان بدهد.

روزنامه مردم که نقش اصلی در جنگ نرم علیه آمریکا را ایفا می کند، در زمان انتخابات ریاست جمهوری این کشور در پاسخ به تبلیغات نامزدان با محوریت ˈ چین ستیزی ˈ بارها نوشت که آمریکا دیگر ابر قدرت جهان نیست و حق ندارد برای دیگران تصمیم بگیرد.

تحلیلگران معتقدند در دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباما نباید منتظر کاهش تنش ها در روابط چین و آمریکا بود.

آنان دو عامل مهم راهبرد آمریکا برای تحدید چین و برنامه های پکن برای تثبیت جایگاه خود به عنوان یک نوظهور و موثر را صحنه بین الملل را در دو جهت مخالف می دانند که هرلحظه از یکدیگر دورتر می شوند و فاصله بین آنها را اختلاف ها و تنش ها پر می کند.

کلید واژه ها: آمریکا چین اوباما ریاست ریاست جمهوری ˈ دور دوم ریاست دوم ریاست جمهوری دوم ریاست دور دوم واشنگتن راهبرد دور دوم ریاست جمهوری


نظر شما :