امضای توافقنامه میان پاکستان و طاهرالقادری

۲۹ دی ۱۳۹۱ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۹۱۱۶۷۲ سرخط اخبار

منابع خبری پاکستان پنجشنبه شب اعلام کردند، نمایندگان دولت پاکستان متشکل از چند وزیر کابینه و ˈطاهرالقادریˈ رییس سازمان ˈمنهاج القرانˈ برای برگزاری انتخابات در زمان مقرر و اتمام تحصن معترضان به عملکرد دولت مرکزی در اسلام آباد به توافق رسیدند.
[امضای توافقنامه میان پاکستان و ˈمنهاج القرانˈ با شرط برگزاری انتخابات در زمان مقرر]

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های محلی، مفاد این توافقنامه که از سوی ˈراجا پرویز اشرفˈ نخست وزیر پاکستان نیز به امضا رسیده مورد تایید ˈآصف علی زرداریˈ رییس جمهوری این کشور نیز قرار گرفته است.

براساس مفاد این توافقنامه، فعالیت پارلمان ملی باید در شانزدهم مارس (26 اسفند) به اتمام برسد و انتخابات سراسری این کشور تا 90 روز پس از این تاریخ برگزار شود.

به نوشته این رسانه ها، القادری عصر روز پنجشنبه پس از سه روز تحصن مقابل پارلمان ملی این کشور همراه با هواداران سازمان ˈمنهاج القرانˈ لاهور که از دوشنبه شب به اسلام آباد آمده بودند به درخواست رییس جمهوری پاکستان برای مذاکره با نمایندگان دولت تن داد و به کاخ نخست وزیری رفت.

ˈمحمدطاهر القادریˈ امروز در سومین روز از تحصن فعالان و هواداران سازمان ˈمنهاج القرآنˈ لاهور پاکستان اعلام کرد، دولت فدرال اسلام آباد برای پذیرفتن درخواست ها از جمله اصلاحات سیاسی کمتر از دو ساعت مهلت دارد.

براساس این گزارش، دولت پاکستان ابتدا برای مذاکره با القادری یک تیم چهار نفره شامل ˈافراسیاب ختکˈ رییس حزب ملی عوام (ANP)، سناتور ˈچودری شجاعت حسینˈ رییس حزب مسلم لیگ شاخه قائد، ˈفاروق ستارˈ رییس کمیته هماهنگی جنبش متحده قومی (MQM) و سید ˈخورشیدشاهˈ وزیر فدرال دولت اسلام آباد و عضو ارشد حزب مردم پاکستان (حزب حاکم این کشور) را انتخاب کرد.

در زمان توافق، تیم مذاکره کننده به 10 نفر از وزرای دولتی و نمایندگان مجلس ملی پاکستان افزایش یافت.

القادری پس از امضای توافق با نمایندگان دولت گفت: براساس توافق انجام شده، مسیر دموکراسی در پاکستان هموارتر خواهد شد.

وی اظهارداشت: امشب تحصن او و هواداران جنبش مردمی سازمان ˈمنهاج القرانˈ در اسلام آباد پایان می یابد.

رییس سازمان ˈمنهاج القرانˈ افزود: نخستین خواسته او این است که از ماه می 2013 ( فروردین 92) در پاکستان قدرت و حکومت دولت غیرنظامی فعلی براساس نظامی دموکراسی و در حالت صلح و ثبات، با برگزاری انتخابات به دولت دیگری منتقل شود.

به نوشته رسانه های این کشور، طبق قانون اساسی پاکستان، پس از انحلال پارلمان ملی در موعد مقرر (اسفند 91) ، دولت موقت (انتقالی) تشکیل شده و طی 60 روز انتخابات سراسری برگزار می شود.

القادری پیش از این اعلام کرده بود که دولت موقت باید با مشورت ارتش و قوه قضاییه برای اجرای اصلاحات مهم در انتخابات شکل بگیرد.

رییس سازمان منهاج القران لاهور، این پیروزی را به هواداران متحصن و احزاب سیاسی حامی اقدام آنها تبریک گفت و آن را در جهت مسیر درست دموکراسی و اصلاحات اساسی در پاکستان ارزیابی کرد.

وی گفت: این پیروزی برای متحصنان و مردم پاکستان بوده و همه در آن سهیم هستند.

القادری ماه گذشته از کانادا به پاکستان بازگشت. وی پیشتر از هواداران خود خواسته بود تا چهاردهم ژانویه (25 دی ماه) برای فشار به دولت مرکزی به منظور برگزاری انتخابات پارلمانی مطابق قانون اساسی در مقابل ساختمان پارلمان تحصن کنند.

تحصن و تظاهرات القادری و هوادارانش از لاهور تا اسلام آباد زیر نظر شدیدترین تدابیر امنیتی برگزار شد و هم اکنون نیز ده ها هزار پلیس و نیروی ویژه در اسلام آباد، تجمع مردمی سازمان ˈمنهاج القرانˈ را زیر نظر دارند.

کلید واژه ها: پاکستان ˈمنهاج اسلام اسلام آباد القرانˈ سازمان ˈمنهاج ˈمنهاج القرانˈ سازمان ˈمنهاج القرانˈ تحصن هواداران لاهور توافق پارلمان نمایندگان


نظر شما :