مهمانپرست از مقابله با اقدامات مغایر با امنیت ملی خبر داد

آمادگی آمریکا برای آزمایش اینترنت چمدانی

۰۱ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۳:۱۷ کد : ۱۹۱۱۶۳۶ آمریکا ترجمه برگزیده
روزنامه نیویورک تایمز نخستین روزنامه‌ای بود که از طرح آمریکا موسوم به اینترنت چمدانی پرده برداشت. طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، دولت اوباما در حال هدایت تلاش‌های جهانی برای ایجاد یک اینترنت و شبکه تلفن همراه «در سایه» است تا برخی گروه ها در کشورهای مختلف، بتوانند از آن استفاده کنند.
آمادگی آمریکا برای آزمایش اینترنت چمدانی

دیپلماسی ایرانی: با گذشت نزدیک به دو  سال از طرح بحث اینترنت چمدانی از سوی آمریکا برای کشور هایی مانند ایران، چین و کره شمالی، اعلام آمادگی ایالات متحده برای اجرای آزمایشی این طرح و واکنش رامین مهمانپرست به تحرک هایی از این دست، بار دیگر این موضوع را مورد توجه قرار دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران در مورد خبرهایی مبنی بر اینکه آمریکایی ها طرح "اینترنت چمدانی" را علیه کشورهای منطقه در دستور کار خود قرار داده اند، اظهار داشت: این طرح با هدف جنگ نرم علیه کشورهای مستقل صورت می گیرد و بسیاری از کشورهای غربی تصورشان این است که می توانند از طرق مختلف به این کشورها فشار وارد کرده و افکار عمومی ملت های منطقه را تحت تاثیر قرار دهند.

فارن پالیسی روز دوشنبه به نقل از ساشا مینراث، عضو موسسه تکنولوژی باز در بنیاد آمریکای جدید که مدیریت میدانی پروژه چمدان اینترنتی را بر عهده دارد، گزارش داد،ز مانی که مطمئن شدیم این سیستم به میزان مکفی ایمن است، در آن هنگام پیاده سازی آن را در یک منطقه جهان مد نظر قرار خواهیم داد؛ برای مثال سوریه یا کره شمالی یا چین و یا تهران. احتمالا هنوز یک سال تا انجام این کار باقی مانده است. ما در ابتدا و قبل از هر چیز دیگری بر جلوگیری از وارد آمدن آسیب متمرکز شده ایم.

این در حالی است که مهمانپرست تصریح کرد: اینترنت اگر فضایی برای توسعه اطلاعات مورد نیاز مردم جهان است باید به رشد کشورها و استفاده از فناوری های روز برای اهداف صلح آمیز، نزدیکتر شدن کشورها به یکدیگر و رفع بی ثباتی و ناامنی مورد استفاده قرار گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای غربی با هدف سیاسی از اینترنت استفاده می کنند، افرود: غرب با اینگونه اقدامات سعی دارد تا تاثیر منفی بر افکار عمومی ملت ها بگذارد و ما به آنها توصیه می کنیم تا از اینگونه اقدامات دست بردارند چراکه آنها ملت ایران را به خوبی می شناسند و می دانند که با حضور در مراسم راهپیمایی 22 بهمن همانند گذشته جواب دندان شکنی با دفاع خود از نظام و آرمان های آن به دولتمردان غربی خواهند داد.

مهمانپرست خاطر نشان کرد: هر اقدامی که بخواهد به منافع ملی ما ضربه بزند با آن برخورد جدی و قاطعی خواهیم کرد.

پیش از این مصلحی، وزیر اطلاعات نیز اعلام کرده بود ایران راه مقابله با اینترنت چمدانی را در اختیار دارد. وی در تیر ماه سال گذشته گفته بود: «در زمینه اقدامات سایبری ما با استکبار در حال جنگیم که در این جنگ استکبار طراحی می کند و ما مقابله می کنیم و ما اقدام می کنیم و استکبار مقابله می کندمصلحی در این باره افزود: «این اقدام اخیر که با عنوان اینترنت چمدانی مطرح کردند بحث جدیدی نیست یعنی با بررسی هایی که انجام دادیم و نوع مقابله ای که با تهدیدات سایبری آمریکایی ها و اروپایی ها انجام می دهیم در واقع بیشتر، بخش عمده ای از آن، جنگ روانی است.

اینترنت چمدانی چیست؟

اینترنت چمدانی در اوایل سال 2011 توجه زیادی را مطوف به خود کرد، یعنی زمانی که دولت آمریکا گفت، این ابزار یکی از چندین پروژه کاخ سفید برای ارائه شبکه ارتباطات بی سیم در مناطق مناقشه آمیز یا مکان هایی است که مبتلا به کنترل دولتی بر اینترنت هستند. گزارش ها حاکی از آن است که  اینترنت در چمدان یک برنامه نرم افزاری است که مردم ساکن در مناطق بحرانی یا فاجعه زده را قادر می کند که یک ارتباط بی سیم مستقل و ایمن را از طریق رایانه ها یا تلفن های همراه خود برقرار کند.

این ابزار مجموعه ای از بسته های نرم افزاری است که می توانند در دستگاه هایی به مانند لپ تاپ ها یا تلفن های همراه یا سایر دستگاه های موجود در منطقه – روتر های وای فای – نصب شده و آنها را قادر کند تا به صورت مستقیم و ایمن ارتباط برقرار کنند.

اینترنت چمدانی و جنگ سایبری

این نوع اینترنت که به اینترنت سایه یا اینترنت جایگزین یا اینترنت چمدانی مشهور شده قرار است در آینده ای نه چندان دور در دسترس برخی کشورها قرار گیرد. این پروژه، فاز دیگری از جنگ نرم سایبری آمریکا علیه کشورهای مخالف به شمار می رود.
روزنامه نیویورک تایمز نخستین روزنامه ای بود که از طرح آمریکا موسوم به اینترنت چمدانی پرده برداشت. طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، دولت اوباما در حال هدایت تلاش های جهانی برای ایجاد یک اینترنت و شبکه تلفن همراه در سایهاست تا برخی گروه ها در کشورهای مختلف، بتوانند از آن استفاده کنند. به گزارش این روزنامه آمریکایی، ایالات متحده تا کنون دست کم 70 میلیون دلار برای پروژه هایی از این دست خرج کرده است.

این در حالی است که آمریکا و اسرائیل به جنگ سایبری علیه برنامه های هسته ای ایران نیز متهم هستند. گزارش ها حاکی از آن است که واشینگتن و تل آویو در طراحی ویروس استاکس نت که در سال 2010 تاسیسات هسته ای ایران را هدف قرار داد، نقش داشته اند. هدف از جنگ سایبری ایجاد اختلال در برنامه های هسته ای ایران است و بخش دیگری از این جنگ تحت عنوان اینترنت چمدانی نیز بیشتر اهداف اجتماعی را دنبال می کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: پنجشنبه 28 دی 1391 / باز انتشار: یکشنبه 1 بهمن 1391

کلید واژه ها: اینترنت چمدانی آمریکا سایبری


نظر شما :