نیکسون با چین کنار آمد، اوباما هم با ایران کنار بیاید

۲۷ دی ۱۳۹۱ | ۱۳:۱۲ کد : ۱۹۱۱۶۱۳ سرخط اخبار

دو نفر از مشاوران سابق وزارت خارجه آمریکا که اکنون به عنوان تحلیلگران و نویسندگان معروفی در این کشور شناخته می شوند، به سران کاخ سفید و کنگره هشدار دادند که درباره تحریم های ایران دچار توهم نشوند و با پذیرش واقعیت نفوذ تاریخی تهران در خاورمیانه و آسیای مرکزی با جمهوری اسلامی ایران کنار بیایند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورک، ˈفلاینت لورتˈ و ˈهیلاری لورتˈ مشاوران پیشین در وزارت خارجه آمریکا درنشستی در اندیشکده ˈ بنیاد شرق و غربˈ نیویورک که به بررسی کتاب اخیر آن ها درباره ایران اختصاص داشت، تاکید کردند که ایران بیش از هر کشور دیگری از کاهش نسبی نفوذ آمریکا در منطقه در سال های اخیر سود برده و استفاده کرده است.

هیلاری لورت استاد روابط بین الملل دانشگاه پن استیت نیویورک با اشاره به موقعیت ایران به عنوان یک تمدن پویا در آسیا گفت: همانطور که نیکسون و هنری کسینجر در دهه 1970 با چین کنار آمدند، رهبران کنونی آمریکا نیز باید با ایران کنار بیایند.

وی افزود: آن ها چین را همانگونه که بود به رسمیت شناختند وسعی نکردند چین را عوض کنند و ما نیز باید با ایران همینگونه برخورد کنیم و آن را به رسمیت بشناسیم.



** تهران هیچگاه اسراییل را به رسمیت نمی شناسد

وی به موضع اصولی جمهوری اسلامی در قبال رژیم صهیونیستی به عنوان یک کیان اشغالگر اشاره کرد و گفت: ایران به هیچ عنوان اسراییل را به رسمیت نخواهد شناخت، همانگونه چین هرگز تایوان را به رسمیت نشناخت و این مساله به هیچ وجه مانع از همکاری چین و آمریکا نشد.

در ادامه این نشست فلاینت لورت مشاور پیشین شورای امنیت ملی و وزرات خارجه آمریکا درباره رویکرد دولت اوباما و مساله تحریم ها سخن گفت و هشدار داد که این سیاست می تواند برای آمریکا پیامد بدی داشته باشد.



** تحریم ها آمریکا را به دشمن شماره یک ملت ایران تبدیل می کند

وی گفت: تحریم ها می تواند مردم ایران را به دشمن آمریکا و نه دشمن حکومت ایران تبدیل کند.



** مردم منطقه به دنبال الگو پذیری از انقلاب اسلامی

این تحلیلگر آمریکایی تصریح کرد: ایران روابط بسیار خوبی با مردم منطقه دارد، بویژه پس از بهار عربی، مردم منطقه می گویند اگر ما با ایران رابطه خوبی داشته باشیم، ایران می تواند الگوی و کمک مناسبی در ابعاد فناوری و پیشرفت برای ما باشد.



** واکنش ملت ایران به تعرض احتمالی غرب

لورت افزود: اگر ایران از پایگاه های غربی در کشورهای همسایه مورد حمله قرار گیرد مردم آن کشورها واکنش نشان خواهند داد.



**اوضاع باثبات در داخل ایران

این مشاور پیشین وزارت خارجه آمریکا به وضع داخلی ایران نیز اشاره کرد و گفت: ایران دارای وضع باثباتی در داخل است.

وی افزود: در ایران نهادهای دموکراتیک وجود دارد که همه پیش بینی ها درباره فروپاشی آن را برهم زده است.



** روند توسعه در ایران تحسین برانگیز است

این نویسنده آمریکایی تاکید کرد: زنان در دانشگاه ها و مراکز مختلف در ایران وضع بهتری از مردان دارند، نظام دانشگاهی ایران، تامین اجتماعی و روند توسعه ایران بسیار جالب توجه و بعضا تحسین برانگیز است.

لورت گفت: تنها یک ایران اسلامی می توانست این پیشرفت ها را به دست آورد، این درحالی است که شاه ایران نتوانست آنچه که جمهوری اسلامی انجام داد، حاصل کند.



** آسیب بزرگ عربستان به منافع مردم آمریکا

وی در پایان از رویکرد آمریکا به عربستان بشدت انتقاد کرد و گفت: عربستان از تروریسم به عنوان ابزار سیاست خارجی بهره می برد که آسیب بزرگی به مردم آمریکا و منافع آمریکا زده است.

فلاینت لورت و هیلاری لورت تاکنون چند بار از ایران دیدار کرده و کتابی با عنوان ˈسفر به تهران: چرا ایالات متحده باید با جمهوری اسلامی مصالحه کندˈ منتشر کرده اند.

 

کلید واژه ها: آمریکا رسمیت به رسمیت چین تحریم لورت جمهوری اسلامی را به رسمیت


نظر شما :