صربستان به سمت اتحادیه اروپا

۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۲۰:۱۳ کد : ۱۹۱۱ اخبار اصلی
در انتخابات صربستان حزب دموکرات توانست در یک پیروزی غیر قابل پیش بینی اکثریت آرا را به دست آورد. سیاست های حزب دموکرات بیشتر بر پایه پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا است و پرونده کوزوو در مراحل بعدی سیاست های این حزب قرار دارد.
صربستان به سمت اتحادیه اروپا
نتایج اولیه انتخابات صربستان نشان می دهد که حزب دموکرات این کشور به رهبری بوریس تادیچ، رییس جمهور صربستان برخلاف پیش بینی ها برنده انتخابات است.
 
نتیجه این انتخابات برای ملی گرایان افراطی که سعی داشتند از خشم عمومی نسبت به استقلال کوزوو برای پیروزی در انتخابات استفاده کنند بسیار تکان دهنده بود.
 
توضیح عکس: بوریس تادیچ، رهبر حزب دموکرات پیروزی خود را در بلگراد جشن می گیرد.
یک گروه نظارتی مستقل که همزمان کار شمارش آرا را نیز برعهده داشتند اعلام کردند که بوریس تادیچ 39 درصد از آرای این انتخابات را به خود اختصاص داده است که این رقم 10 درصد بیشتر از آرایی است که حزب ملی گرایان افراطی صربستان به دست آورده است.
 
بوریس تادیچ پس از اعلام پیروزی گفت که بدون شک شهروندان صرب به سمت اتحادیه اروپا گام برداشته اند. وی پیش از انتخابات اعلام کرده بود که انتخابات روز 11 می به نوعی یک همه پرسی است که در آن مردم صربستان نسبت به عضویت یا عدم عضویت کشورشان در اتحادیه اروپا تصمیم می گیرند. حزب بوریس تادیچ که حزبی است غرب گرا سیاست های پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا را با سرعت بیشتری دنبال می کند. دراگان سوتانواچ، وزیر دفاع صربستان این پیروزی را پیروزی بزرگی خواند و گفت که این انتخابات نشان داد که مردم صربستان خواهان یک صربستان اروپایی هستند.
 
پیروزی وی در انتخابات پارلمانی صربستان با جشن و پایکوبی در خیابان های بلگراد همراه بود. حزب دموکرات صربستان تا کنون توانسته است 103 کرسی از 250 کرسی پارلمان را به دست آورد. حزب ملی گرایان افراطی صربستان 77 کرسی پارلمان را از آن خود کرده است.  این درحالی است که 60.7 درصد از شصت میلیون و هفتصد هزار نفری که می توانستند در انتخابات کنند در انتخابات پارلمانی و شهرداری های صربستان شرکت کردند. 115 هزار نفر از واجدین شرایط شرکت در انتخابات صربستان را صرب های اقلیت ساکن کوزوو تشکیل می دادند.
 
ناظران بین المللی معتقدند که این انتخابات مهم ترین انتخاباتی است که پس از سرنگونی اسلوبودان میلوسووچ در صربستان برگزار می شود و در واقع مردم صربستان به پیوستن کشورشان به اتحادیه اروپا رای دادند چرا که تفاوت اصلی احزاب شرکت کننده در این انتخابات مخالفت و موافقت آنها با پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا بود.
 
تومیسلاو نیکولیچ، رهبر حزب ملی گرایان افراطی صرب گفت که اتحادیه اروپا باید این مساله را بپذیرد که کوزوو جزئی از صربستان است. اگر آنها بگویند که کوزوو به صربستان تعلق دارد، در این صورت در میان ما دوستانی خواهند داشت، در غیر اینصورت دوستانی در اینجا برای آنها باقی نخواهد ماند.
 
این انتخابات در حالی برگزار می شود که ووجیسلاو کاستونیکا، نخست وزیر ملی گرای صربستان بر سر  اعلام استقلال کوزوو و نحوه پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا با رییس جمهور این کشور دچار مشکل شد و دولت را منحل کرد.
 
نتایج انتخابات صربستان نشان می دهد که 5 حزب توانسته اند 5 درصد از آرا را برای ورود به پارلمان به دست آورند. که در میان آنها یک حزب اصلاح طلب و دو حزب ملی گرا وجود دارد و توازن قدرت توسط حزب سوسیالیست صربستان که 8 درصد از آرا را به خود اختصاص داده است تعیین خواهد شد.
 
با توجه به شعارهای تبلیغانی حزب سوسیالیست صربستان، به نظر می رسد که این حزب به سمت ملی گراها تمایل بیشتری دارد اما به نظر نمی رسد که این حزب پشتیبان سیاست های پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا باشد.
 
رهبر حزب سوسیالیست ها پیش از انتخابات اعلام کرده بود که حزب وی از پیوستن به اتحادیه اروپا حمایت می کند اما باید در خصوص کوزوو مذاکرات جدیدی آغاز شود. تنش های بین صربستان و بروکسل زمانی شدت بیشتری به خود گرفت که تعداد زیادی از کشورهای اتحادیه اروپا استقلال کوزوو در ماه فوریه را به رسمیت شناختند.
 
صربستان با برگزاری انتخابات در مناطق صرب نشین کشور تازه استقلال یافته کوزوو برحاکمیت بر این کشور تاکید کرد. روز گذشته رای گیری در 300 حوزه رای  در مناطق صرب نشین کوزوو که جمعیتی بالغ بر 120 هزار نفر دارد برگزار شد. سازمان ملل که در حال حاضر در کوزوو حضور دارد انتخابات صربستان در مناطق صرب نشین را قانونی اعلام کرد. این درحالی است که 16 هزار نیروی ناتو امنیت منطقه را که روز گذشته در حالت اضطراری بود بر عهده داشتند.
 
در واقع انتخابات اخیر در صربستان رقابتی بود میان دو گروه، گروه که در واقع پیروز این انتخابات نیز بودند پرونده کوزوو را به کناری گذاشتند تا تمام توان خود را در پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا به کار برند، اما گروه دوم با استقلال کوزوو به هر قیمتی مخالفند.
 
هرچند انتخابات اخیر در صربستان یکی از مهم ترین انتخابات تاریخی این کشور به حساب می آید اما تحلیلگران معتقدند که درگیریهای داخلی این کشور با این انتخابات به پایان نخواهد رسید و کوزوو همچنان در راس اختلافات احزاب سیاسی این کشور باقی خواهند ماند.
 
نتیجه قطعی انتخابات زودتر از 15 می اعلام نخواهد شد، اما از هم اکنون مشخص است که هیچ یک از دو حزب سیاسی نمی توانند اکثریت پارلمانی را از آن خویش کند و تشکیل دولت ائتلافی غیر قابل اجتناب است. اکنون باید صبر کرد تا دو حزب برای تشکیل دولت به توافق برسند تا صربستان بتواند این بحران سیاسی را پشت سر بگذارد.

نظر شما :