اقدام هماهنگ آمریکا و انگلیس در خلیج فارس

این حرکتی در جهت محاصره ایران است؟

۰۴ دی ۱۳۹۱ | ۲۲:۱۱ کد : ۱۹۱۰۷۴۱ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
پاتریک هنینگسن، تحلیلگر ژئوپولتیکی در گفت و گو با آر تی خاطرنشان کرد، یکی از دلایل تقویت حضور نظامی آمریکا و انگلیس در منطقه حمله هوایی به سوریه و در نهایت ایران است.
این حرکتی در جهت محاصره ایران است؟

دیپلماسی ایرانی: در حالی که دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس به دنبال ارتقاء سطح همکاری های دفاعی با امارات متحده عربی است، طرح های گسترده تر انگلیس و آمریکا برای  افزایش شمار نیرو های مسلح خود در منطقه می تواند بخشی از اقدام ژئوپولتیک برای محاصره ایران و توسعه ناتو باشد.

به گزارش آر تی، کامرون، روز جمعه در آستانه سفر به عمان ، جایی که انتظار می رود در آن قرار داد 2 میلیارد و 500 میلیون دلاری برای خرید 12 فروند جت جنگی تایفون ، نهایی شود، احتمال افزایش این همکاری ها را اعلام کرد.

این تازه ترین نمونه فروش جت های جنگی است که نخست وزیر انگلیس در مورد آن بسیار مشتاق است. عربستان سعودی در حال حاضر 72 فروند از این جنگنده را در اختیار دارد و کامرون امیدوار است یک مشارکت دفاعی با امارات متحده عربی برقرار کند که می تواند به سفارش 60 فروند تایفون دیگر منتهی شود.

کامرون در جمع خبرنگاران در کمپی نظامی در افغانستان گفت: آنچه در مورد امارات متحده عربی ویژگی خاص دارد تنها فروش تایفون ها نیست، بلکه یک همکاری دفاعی بازر و بزرگتر است که می تواند به حضور دائمی نیرو های انگلیسی در این کشور منجر شود.

وی افزود، این موضوعی مهیج برای دو طرف است که روابط دفاعی استراتژیک مطلوبی داشته باشند. یک مشارکت دفاعی و به گمان من این مسیری است که جهان در آن گام برمی دارد.

با این حال پاتریک هنینگسن، تحلیلگر ژئوپولتیکی در گفت و گو با آر تی خاطرنشان کرد، یکی از دلایل تقویت حضور نظامی آمریکا و انگلیس در منطقه حمله هوایی به سوریه و در نهایت ایران است. وی افزود: غربی ها ایران را به دلیل احتمال به راه انداختن چرخه هسته ای در منطقه سرزنش می کنند. از سوی دیگر  کامرون بر این باور است که برنامه های غنی سازی در ایران از نظر ژئوپولتیکی ، اولویت شماره یک را دارد. اکنون پرسش اینجاست که آیا به سوی یک بن بست نظامی واقعی گام بر می داریم یا یه دنبال موقعیت جنگ سرد هستیم.

تحلیلگران می گویند در حالی که آمریکا و انگلیس از استقرار نیرو های نظامی خود در منطقه خرسند هستند به فروش تسلیحات به کشور های عربی ادامه می دهند و در ضمن در خصوص نقض حقوق بشر در بحرین و کویت سکوت اختیار کرده اند.

این در حالی است که ژنرال های انگلیسی پیش بینی می کنند، انگلیس در منطقه از پهپاد های بیشتری استفاده کند و اتحادی با کشور های دوست در منطقه متشنج خلیج فارس، برقرار کند. این در شرایطی است که انگلیس هم اکنون حضور نظامی محدودی در امارات متحده عربی، بحران و قطر دارد.

گفتنی است مساله افزایش همکاری های دفاعی انگلیس با شیخ نشین های حوزه خلیج فارس در شرایطی مطرح می شود کهلندن اعلام کرده 4 هزار نیروی خود را تا پایان سال آینده میلادی از افغانستان خارج می کند. این همان زمانی است که از مدت ها قبل به عنوان ضرب الاجل برای خروج نیرو های انگلیسی از  افغانستان مطرح شده بود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: انگلیس امارات متحده عربی تایفون خلیج فارس


نظر شما :