عقب نشینی امریکا از اظهارات ضد سوری اش

۲۱ آذر ۱۳۹۱ | ۲۱:۳۶ کد : ۱۹۱۰۲۴۹ سرخط اخبار

به گزارش فارس به نقل از شبکه خبری «سی بی اس»، دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا امروز سه شنبه به تعدیل اظهارات مدعیانه خود درباره احتمال استفاده نظام سوریه از تسلیحات شیمیایی پرداخت به طوریکه «لئون پانتا» وزیر دفاع آمریکا در این باره به خبرنگاران گفت که اطلاعات مربوطه حقیقتا نشان دهنده کاهش این خطر هستند.

پانتا طی سفر به کویت اعلام کرد که: ما شاهد هیچ چیز جدیدی که نشان دهنده اقدامات تهاجمی رو به جلوی سوریه در زمینه استفاده از تسلیحات شیمیایی باشد، نبوده ایم. پانتا افزود که مقامات آمریکایی به نظارت بسیار دقیق خود و اعلام صریح به مقامات صوری درباره اینکه آنها نباید تحت هیچ شرایطی از تسلیحات شیمیایی استفاده کنند، ادامه خواهند داد.

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که استفاده نظام سوریه از تسلیحات شیمیایی عواقب دارد.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که مقامات آمریکایی در مصاحبه هفته گذشته خود با شبکه خبری «سی بی اس» مدعی شدند که نظارت ده ها پایگاهی که تصور می شود «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در آنجا دارای انبار تسلیحات شیمایی باشد، نشان می دهد که نظام سوریه در حال آماده شدن برای استفاده از این تسلیحات از جمله گاز سمی سارین است.

علاوه بر این، این مقامات مدعی شده اند که ماهواره ها تصاویر مربوط به حرکت کامیون ها در میان انبارهای ذخیره تسلیحات در سوریه را نشان داده اند. این مدعیان آمریکایی اعلام کرده بودند که این مدارک قطعی نیستند.

وزیر دفاع آمریکا هیچگاه شخصا از آمادگی رئیس جمهوری سوریه برای استفاده از تسلیحات شیمیایی سخنی به میان نیاورده است و همواره در کنار «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه این کشور با صدور مکرر هشدارهایی موجز به اسد درباره عدم به کارگیری چنین تسلیحاتی وارد عمل شده است.

پانتا امروز در پاسخ به این سوال که آیا کاهش مدرک های ادعایی درباره آمادگی سوریه برای به کارگیری تسلیحات شیمیایی به معنای این است که اسد هشدارهای آمریکا را شنیده است یا خیر، مدعی شد که: من دوس دارم که اینطور باور داشته باشم که او پیام ما را گرفته است. ما و دیگران صراحتا موضع خود را اعلام کرده ایم اما این را نیز می دانید که مخالفان سوری همچنان مشغول رسیدن به دستاورد در سوریه هستند و نگرانی ما این است که اگر آنها هم احساس فروپاشی کنند، ممکن است به چنین تسلیحاتی متوسل شوند.

چنین ادعایی از سوی پانتا در حالی مطرح می شود که منابع خبری سوری مکررا تاکید کرده اند که جوسازی های صورت گرفته درباره تسلیحات شیمیایی سوریه با هدف مقدمه چینی برای روزی صورت می گیرد که تروریست های تحت حمایت مالی و تسلیحاتی غرب روزی از چنین تسلیحاتی علیه مردم سوریه استفاده کنند و مانند همیشه جنایات ضد بشری خود را به ارتش سوریه نسبت دهند و از این طریق بهانه لازم برای مداخله نظامی در سوریه را فراهم کنند.

کلید واژه ها: سوریه تسلیحات شیمیایی تسلیحات شیمیایی آمریکا از تسلیحات شیمیایی از تسلیحات تسلیحاتی


نظر شما :