ترکیه: در سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده شده است

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۹ کد : ۱۹۱۶۰۲۱ سرخط اخبار

وزیر خارجه ترکیه مدعی شد در آزمایش های انجام شده بر روی پناهندگان سوری آثار تسلیحات شیمیایی یافت شده است که به گفته وی آنکارا قصد دارد این شواهد را در اختیار سازمان ملل قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از خبرگزاری رویترز، احمد داود اوغلو روز جمعه در امان پایتخت اردن گفت: آزمایش های انجام شده بر روی زخمی های جنگ سوریه که وارد ترکیه شده اند، نشان داد نیروهای سوری از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده اند. برای راستی آزمایی این مدارک و شواهد، آزمایش های بیشتر در حال انجام است.

وی افزود: ما آزمایشاتی انجام داده ایم و نشان هایی از به کارگیری تسلیحات شیمیایی یافته ایم اما به منظور اطمینان یافتن و نیز راستی آزمایی شواهد، به این آزمایشات ادامه می دهیم و نتایج آنها را با آژانس های سازمان ملل متحد به اشتراک می گذاریم.

بر اساس این گزارش، ترکیه هفته گذشته تایید کرد آزمایش نمونه خون زخمی های سوریه را آغاز کرده است تا مشخص کند آیا این افراد قربانی تسلیحات شیمیایی هستند یا خیر.

وزیر خارجه ترکیه گفت: دورنمای اقدام بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در استفاده از تسلیحات شیمیایی مسئله نگران کننده ای برای ماست. البته این موضوع سری و پنهانی نیست که دمشق دارای تسلیحات شیمیایی است و هرگز توافقنامه های بین المللی برای ممانعت از کاربرد چنین تسلیحاتی را امضاء نکرده است. این یکی از نگرانی های ماست چراکه تسلیحات شیمیایی جنایت و تهدیدی علیه بشریت به شمار می آید.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز پنج شنبه در گفت وگو با شبکه خبری ان بی سی هشدار داده بود، دمشق از خط قرمز باراک اوباما درباره استفاده سوریه از تسلیحات شیمایی مدتهاست گذشته است.

کلید واژه ها: تسلیحات تسلیحات شیمیایی شیمیایی ترکیه سوریه آزمایش


نظر شما :