سی و پنجمین بخش از سلسله نوشته‌های جدید سرکیس نعوم

آیا حمله به ایران هسته‌ای جدی است؟

۱۶ آذر ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۴ کد : ۱۹۰۹۹۶۴ اخبار اصلی خاورمیانه
آیا ممکن است حمله اسرائیل به ایران امریکا را نیز وارد درگیری یا جنگ کند؟ آیا این به مصلحت امریکا است؟
آیا حمله به ایران هسته‌ای جدی  است؟

دیپلماسی ایرانی: در سال گذشته سایت دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم، روزنامه نگار و نویسنده مشهور و از چهره های مشهور فرهنگی لبنانی را که جوایز متعددی در زمینه های مختلف روزنامه نگاری و فرهنگی به دست آورده است که به طور مرتب در روزنامه النهار لبنان منتشر می شدند، ترجمه و منتشر کرد که همگی آنها در آرشیو دیپلماسی ایرانی در دسترس هستند. این یادداشت ها عموما درباره تحولات اخیر خاورمیانه و شمال آفریقا بودند که نعوم در سفرش به ایالات متحده امریکا که هر ساله انجام می دهد در دیدارش با مقام های مختلف امریکایی که برخی از آنها سابقه طولانی در دستگاه سیاست خارجی امریکا داشته اند و شماری نیز همچنان در این دستگاه مشغول به کارند، در میان گذاشته بود. نعوم نامی از این افراد نمی آورد ولی سمت همگی آنها را یاد می کند، از این رو خواننده می تواند حدس بزند که فرد مورد اشاره چه کسی است یا این که از لحاظ تاثیرگذاری در سیاست خارجی امریکا از چه اهمیتی برخوردار است و یا این که چه اطلاعات پشت پرده ای را می داند که کمتر ردی از آنها در رسانه ها دیده می شود. یکی دیگر از نکات مورد اهمیت این یادداشت ها به روز بودن آنها و هم زمانی شان با تحولات خاورمیانه است. خاورمیانه ای که از سال 2010 به بعد و با آغاز بهار عربی رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. ویژگی دیگر این یادداشت ها حالت گفت وگو بودن آنها با مقام های امریکایی است که جذابیت بیشتری به آنها می دهد.

امسال نیز نعوم همانند سال های گذشته در همان زمان همیشگی به ایالات متحده امریکا رفته و مشابه همان گفت وگوها را انجام داده است و اکنون که به لبنان بازگشته این یادداشت ها را یک به یک در روزنامه النهار منتشر کرده است. دیپلماسی ایرانی نیز به رویه سال گذشته تلاش می کند، همگی این یادداشت ها را ترجمه و منتشر کند. در این جا سی و پنجمین بخش از این سلسله یادداشت ها پیش رویتان قرار می گیرد:

از مسئول عالی رتبه در کاخ سفید که مسئولیت دومش بررسی اوضاع خاورمیانه است، پرسیدم از ایران چه می دانی؟ از وقتی که به واشنگتن آمده ام همه می گویند به احتمال 70 درصد اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران حمله می کند. آیا واقعا چنین است؟ جواب داد: «نسبت 70 درصدی که برای حمله نظامی اسرائیل به ایران هسته ای در پاتیخت ما شنیده ای به نظرم منطقی است. ممکن است ظرف ماه های آینده، اگر ایران ممانعت لازم برای این کار را به عمل نیاورد به ایران هسته ای حمله نظامی شود. قبلا جلسات خوبی میان اوباما و نتانیاهو و مسئولان اسرائیلی برگزار می شد که در آن اوباما بر حفظ امنیت اسرائیل تاکید می کرد و می گفت که تلاویو حق دارد که برای دفاع از امنیت خود دست به هر کاری که لازم می داند، بزند. البته همچنان از تایید گزینه نظامی توسط اسرائیل خودداری می کرد و از گفتن عباراتی که این نظر را القا کند، خودداری می کرد. اما اخیرا، چند ماهی است که روابط دو طرف به هم خورده و اختلافاتی به وجود آمده است. تا آن جا که امریکایی ها دیگر اعتمادی به اسرائیلی ها ندارند و روابط نتانیاهو و اوباما به شدت تیره شده است. همان طور که می دانی دیدار دو، سه ماه پیش نتانیاهو با اوباما در واشنگتن نیز لغو شد. علت آن هم خشم اوباما از نتانیاهو است. نتانیاهو از یک سو بر حمله نظامی بر ایران اصرار دارد که تا کنون امریکایی ها با آن موافقت نکرده اند و از سوی دیگر نتانیاهو در حال دخالت در انتخابات امریکا است و از رقیب اوباما، میت رامنی، نامزد جمهوریخواهان علنا و بی پروا حمایت می کند. این مساله روابط دو طرف را به شدت تیره و تار کرده است.»

نظر دادم: آیا ممکن است حمله اسرائیل به ایران امریکا را نیز وارد درگیری یا جنگ کند؟ آیا این به مصلحت امریکا است؟ جواب داد: «آیا اگر ایران از حمله مستقیم به امریکا اجتناب کرد یا حتی در خلیج فارس به ما حمله نکرد، ممکن است به تاسیسات هسته ای اسرائیل که عامل اصلی حمله به ایران است، حمله کند، مثلا به جای آن حزب الله حمله کند؟» جواب دادم: «اگر اسرائیل به ایران حمله کند ایران نمی تواند به طور مستقیم به اسرائیل حمله کند به دلایلی که در دیدار قبلی مان به آنها اشاره کردم. اما فقط به حمله حزب الله به اسرائیل نیز بسنده نخواهد کرد. حزب الله در چنین وضعیتی که اکنون شاهدیم هم به اسرائیل حمله خواهد کرد. اما سوالی که اکنون برای بسیاری مطرح است این است که آیا اسرائیل هم زمان به ایران و حزب الله حمله خواهد کرد؟ جواب داد: «احتمال منطقی آن این است که در این صورت اسرائیل کشته های بسیاری خواهد داد. اسرائیل می تواند هم زمان دو حمله را انجام دهد ولی این کار، همان طور که گفتی لبنان را ویران خواهد کرد. قطعا برای اسرائیل نیز هزینه های انسانی و مالی بسیاری به بار خواهد آورد.»

نظر دادم: «اسرائیل از سال 2006 که در جنگ با حزب الله شکست خورد دائما به دنبال فرصتی بوده است تا بتواند آن شکست را جبران کند. اما آیا تضمینی وجود دارد تا چه سال آینده موفق شود شکستی که خورده است را جبران کند؟ آیا می تواند سامانه های عظیم موشکی حزب الله را هدف قرار دهد؟ جواب داد: «شاید نه شاید هم بله. ولی آن چه مسلم است به هر حال اسرائیل از سال 2006 خود را آماده کرده است تا به وقتش که لازم شد هم با حزب الله بجنگد و هم به ایران حمله کند.»

کلید واژه ها: سركيس نعوم


نظر شما :