درخواست سازمان ملل برای بازرسی از تاسیسات هسته ای رژیم صهیونیستی

۱۴ آذر ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۵ کد : ۱۹۰۹۹۱۱ سرخط اخبار

مجمع عمومی سازمان ملل، امروز (دوشنبه) قطعنامه ای را با رای اکثریت قاطع صادر کرد که در آن از رژیم صهیونیستی خواسته می شود هر چه سریعتر امکان بازرسی از تاسیسات هسته ای این رژیم را فراهم آورد.

 

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، کمیته خلع سلاح مجمع عمومی هم چنین در این قطعنامه حمایت خود را از کنفرانس منع گسترش تسلیحات هسته ای در خاورمیانه که به تازگی لغو شد، اعلام کرد.

همه کشورهای عربی و ایران قصد داشتند در این کنفرانس که قرار بود آذرماه ( اواسط ماه دسامبر) در شهر ˈ هلسینکیˈ فنلاند برگزار شود، شرکت کنند اما آمریکا در سوم آذر ( 23 نوامبر) به بهانه ناآرامی های سیاسی در منطقه اعلام کرد که این کنفرانس در تاریخ مقرر آن برگزار نخواهد شد. این در حالیست که ایران و کشورهای عربی، مخالفت رژیم صهیونیستی برای حضور در این کنفرانس را دلیل اصلی لغو آن دانسته اند.

در قطعنامه ای که با رای مثبت 174 کشور در مقابل 6 رای منفی و 6 رای ممتنع به تصویب رسید، از رژیم صهیونیستی خواسته می شود ˈ بدون هیچ تاخیریˈ به عضویت معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای ( ان پی تی) در آمده و تاسیسات هسته ای خود را به روی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بگشاید.

رژیم صهیونیستی، کانادا، آمریکا، جزایر مارشال، میکرونزی و پالائو به این قطعنامه رای منفی داده اند.

قطعنامه هایی که با رای 193 عضو مجمع عمومی به تصویب می رسند، الزام آور نیستند اما دیدگاه های جهان را بازتاب می دهند و دارای وزنه سیاسی و اخلاقی هستند.

به رغم اعتراف داشنمندان هسته ای اسراییل و همچنین باور جهانیان در باره برخورداری رژیم صهیونیستی از بزرگترین زرادخانه هسته ای در منطقه خاورمیانه، مقامات این رژیم از تصدیق یا تکذیب این موضوع خودداری می کنند. این رژیم تاکنون از عضویت در معاهده ان پی تی خودداری کرده است.

پیشنهاد کشورهای عربی برای ایجاد منطقه ای عاری از تسلیحات هسته ای و کشتار جمعی در خاورمیانه و فشار بر رژیم صهیونیستی در زمینه نابودی دستکم 80 کلاهک هسته ای اعلام نشده این رژیم، در کنفرانس منع گسترش تسلیحات هسته ای در سال 1995 تصویب شد اما این پیشنهاد هیچ گاه اجرایی نشد.

دو سال پیش، 189 عضو معاهده ان پی تی خواستار برگزاری کنفرانس منطقه عاری از تسلیحات کشتار جمعی در خاورمیانه در سال 2012 شدند.

رژیم صهیونیستی به بهانه امضای توافقنامه صلح قبل از ایجاد منطقه عاری از سلاح های کشتار جمعی مخالفت خود را با ایجاد چنین منطقه ای ابراز کرده است. کشورهای مسلمان منطقه در مقابل، زرادخانه هسته ای این رژیم را بزرگترین عامل تهدید کننده صلح در منطقه می اننند.

به نوشته آسوشیتدپرس، رژیم صهیونیستی از واکنش فوری به رای روز دوشنبه مجمع عمومی خودداری کرده است.

ˈ خداداد سیفیˈ دیپلمات ایرانی قبل از رای روز دوشنبه مجمع عمومی خطاب به اعضای این مجمع گفته بود، ˈ حقیقت این است که رژیم اسرائیل تنها طرفی است که با برگزاری کنفرانس منع گسترش تسلیحات هسته ای در خاورمیانه

مخالفت کرده است.ˈ

وی هم چنین فشار بر این رژیم برای مشارکت در کنفرانس بدون هیچ پیش شرطی را خواستار شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس افزود: ˈعبدالله حلاقˈ دیپلمات سوری در این مجمع اظهار داشت که ˈ دولت دمشق از لغو برگزاری کنفرانس یاد شده به دلیل مخالفت رژیمی که خود دارای کلاهک هسته ای است، خشمگین است.ˈ

وی گفت: ˈ ما از جامعه بین المللی می خواهیم اسرائیل را برای پذیرش ان پی تی و رهایی از زرادخانه هسته ای این رژیم تحت فشار قرار دهد تا امکان ایجاد صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه فراهم آید.ˈ

 

کلید واژه ها: کنفرانس رژیم صهیونیستی خاورمیانه تسلیحات ˈ منع ان پی منع گسترش تسلیحات هسته ای قطعنامه


نظر شما :