جنجال آلمانی‌ها بر سر تقاضای آنکارا از ناتو

داستان موشک ها چیست آقای اردوغان؟

۰۶ آذر ۱۳۹۱ | ۱۳:۲۲ کد : ۱۹۰۹۴۴۹ ترجمه برگزیده خاورمیانه
پائول شیفر، نماینده چپ‌ها در کمیسیون دفاع پارلمان آلمان گفت: «ترکیه مورد حمله نظامی قرار نگرفته و الآن نیز در وضعیت دفاعی نیست. پس چرا باید این موشک‌ها در خاک آن مستقر شوند؟»
داستان موشک ها چیست آقای اردوغان؟

ديپلماسي ايراني: ارسال موشك‌هاي پاتريوت به تركيه و استقرار آنها در آن كشور براي رويارويي با آن‌چه تركيه مقابله با تهديدهاي سوريه توصيف كرده، جنجال تازه‌اي را در آلمان به وجود آورده است.به گزارش وب سايت شبكه خبري الجزيره، در صورت ارسال اين موشك‌ها به تركيه 170 سرباز آلماني نيز به آن كشور خواهند رفت تا در مرزهاي آلمان و سوريه مستقر شوند.احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه تركيه روز سه شنبه به طور رسمي از پيمان آتلانتيك شمالي، ناتو خواست كه موشك‌هاي پيشرفته پاتريوت را در مرزهاي بي‌طرفانه تركيه با سوريه مستقر كند.

توماس ديميزير، وزير دفاع آلمان نيز در پاسخ به نياز دولت تركيه اعلام آمادگي كرد كه كشورش مي‌تواند از طرف ناتو اين موشك‌ها را در خاك تركيه مستقر كند. در حالي كه سه حزب مخالف دولت يعني حزب سوسيال دموكرات، سبزها و چپ‌ها مواضع محافظه‌كارانه خود را نسبت به ارسال اين موشك‌ها اعلام كرده و گفته‌اند كه ارسال موشك‌هاي پاتريوت و سربازان آلماني به تركيه را رد مي‌كنند.

در همين رابطه رئيس سابق ستاد ارتش آلمان نسبت به اين اقدام كشورش هشدار داد و گفت كه برلين نبايد خود را درگير ماجرايي كند كه آماده انفجار است.

ديميز همچنين گفت: «پاسخ مثبت آلمان به تركيه منعكس كننده هم‌صدايي كشورش با يك عضو پيمان آتلانتيك شمالي، ناتو است كه آلمان در زمان جنگ سرد بيشترين بهره و كمك را از آن دريافت كرد.»

در برابر اين اظهارات، ژنرال هرلد كويات، فرمانده سابق ارتش آلمان نيز گفت كه با سياست‌هاي پيمان ناتو موافق است اما در عين حال آلمان نبايد خود را درگير درگيري‌هاي سوريه‌اي كند كه به دليل وجود هم‌پيماني ميان سوريه و ايران از يك سو و اوضاع پيچيده اسرائيل و فلسطين از سوي ديگر و در عين حال نبود افقي روشن از نتايج بهار عربي در معرض انفجار است.

كويات در گفت‌وگو با خبرنگاران همچنين به هم‌صدايي آلمان با كشورهاي عضو پيمان ناتو پس از حوادث 11 سپتامبر در جنگ با افغانستان اشاره كرد و گفت كه گمان مي‌رفت، آن جنگ جنگي كوتاه باشد ولي اكنون شاهديم كه آن جنگ تا كنون ادامه دارد و هنوز نتيجه‌اي به دست نيامده است.

در همين رابطه حزب چپ‌ها مخالفت صريح خود را با ارسال موشك‌هاي پاتريوت و سربازان آلماني به تركيه اعلام كرد و اظهار داشت كه اقدام به چنين كاري بي‌طرفي آلمان را از بين خواهد برد و تاثيرات منفي‌اي بر جنگ داخلي موجود در سوريه خواهد گذاشت.

پائول شيفر، نماينده چپ‌ها در كميسيون دفاع پارلمان آلمان نيز از آنگلا مركل، صدراعظم آلمان خواست كه اطلاعات لازم درباره تقاضاي تركيه به ناتو را در بوندستاگ، پارلمان آلمان بدهد. وي در گفت‌وگو با شبكه خبري الجزيره گفت: «تركيه مورد حمله نظامي قرار نگرفته و الآن نيز در وضعيت دفاعي نيست. پس چرا بايد اين موشك‌ها در خاك آن مستقر شوند؟»

حزب سبز نيز با اتخاذ موضعي محافظه‌كارانه با اعزام يك واحد نظامي آلماني به همراه موشك‌هاي پاتريوت به تركيه مخالفت كرده و ابراز نگراني كرده است كه اين حركت با هدف جدا كردن منطقه‌اي ميان سوريه و تركيه براي استقبال از پناهندگان صورت بگيرد.

اظهاراتي كه دميزير، وزير دفاع آلمان رد كرده و گفته است كه ارسال اين موشك‌ها صرفا براي دفاع از تماميت ارضي تركيه و تامين امنيت آن به عنوان يكي از اعضاي پيمان آتلانتيك شمالي ناتو است و به هيچ وجه با هدف ايجاد منطقه پرواز ممنوع در فضاي سوريه صورت نمي‌گيرد.

اميد نوري پور، نماينده سبزها در كميسيون دفاع پارلمان آلمان، بوندستاگ در رد توجيه‌هاي دميزير گفت: «آن‌چه طرف‌هاي رسمي تركيه مي‌گويند با آن‌چه واقعا براي استفاده از اين موشك‌ها هدف‌گذاري كرده‌اند، تفاوت دارد، حقيقت اين است كه آنها مي‌خواهند از اين موشك‌ها سوء استفاده كرده و براي ايجاد منطقه‌اي ايمن در خاك سوريه و در مرزهاي خود با اين كشور براي پناه دادن به پناهندگان سوري اقدام كنند.»

نوري پور در مصاحبه با تلويزيون آلمان همچنين گفت: «سربازان آلماني در مواقع اضطراري مجبور خواهند شد كه به جنگنده‌ها و موشك‌هاي سوريه شليك كنند و اين باعث خواهد شد تا آلمان خطر كرده و درگير بحران جاري در سوريه شود.»

داوود اغلو روز سه شنبه در نشست خود با خبرنگاران در آنكارا گفت كه گفت‌وگوي كشورش با ناتو درباره انتشار موشك‌هاي اين پيمان در خاك تركيه در مراحل پاياني است و به زودي در راستاي دفاع از تماميت ارضي تركيه اين موشك‌ها در خاك كشورمان مستقر خواهند شد.

در ميان كشورهاي عضو پيمان آتلانتيك شمالي تنها آلمان، هلند و ايالات متحده امريكا موشك‌هاي پاتريوت در اختيار دارند كه براي نخستين بار در جنگ خليج فارس در سال 1991 مورد استفاده قرار گرفتند. به گفته روزنامه زود دويچه تسايتونگ، آلمان و هلند اعلام آمادگي كرده‌اند تا ابتداي ماه دسامبر اين موشك‌ها را در اختيار تركيه قرار دهند.

احتمال دارد كه در چارچوب استقرار اين موشك‌ها رادارهاي رديابي هواپيما و مسير رديابي خمپاره نيز در اختيار تركيه قرار بگيرد. كارشناسان نظامي آلماني معتقدند كه موشك‌هاي پاتريوت به تنهايي و بدون كمك جنگنده‌هاي رزمي و بدون موافقت جامعه جهاني نمي‌توانند منطقه پرواز ممنوع در سوريه ايجاد كنند.  

انتشار اولیه:پنجشنبه 2 آذر 1391 / بازانتشار : دوشنبه 6 آذر 1391

کلید واژه ها: آلمان ترکیه سوریه ناتو پیمان آتلانتیک شمالی


نظر شما :