موضوع محاکمه کردن داعشی ها در سوریه

خودداری آلمان از عصبانی کردن اردوغان

۱۹ تیر ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۰۵۲۹ اخبار اصلی خاورمیانه
داستان جاسم، کارشناس علوم سیاسی از مؤسسه مطالعات جهانی و منطقه ای آلمان (GIGA) می گوید: «در درجه اول دولت فدرال نمی خواهد ترکیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری آن را عصبانی کند. همکاری بیش از حد با دولت خودگردان کردستان به معنای به رسمیت شناختن بیش از حد آن است. آلمان بنا به ملاحظاتی درباره ترکیه می‌خواهد از آن جلوگیری کند.»
خودداری آلمان از عصبانی کردن اردوغان

نویسنده: ارکان پهلوان

دیپلماسی ایرانی: حدود 11هزار جنگجو و 55هزار حامی داعش که شامل زنان و کودکانی از سراسر جهان، از جمله آلمان هستند، هنوز در شمال شرق سوریه زندانی هستند. در جایی به اسم اردوگاه الهول که شواهد نشان می دهد تواسط خود عوامل داعش اداره می شود. ظاهراً کشورهای متبوع نمی خواهند این افراد را باز پس گیرند. "دولت خودگردان شمال و شرق سوریه" (AANES) اکنون واکنش نشان داده و پس از عدم پذیرش درخواست آنها برای تشکیل دادگاه بین المللی، می خواهد خود این افراد را محاکمه کند.

در بیانیه بخش آلمانی دولت خودگردان شمال و شرق سوریه آمده است: «این دولت اعلام کرده است که اقدامات قانونی را علیه اعضای بازداشت شده داعش آغاز خواهد کرد. بر اساس یک قانون اصلاح شده در مورد تروریسم، اعضای خارجی داعش که از سال 2019 در بازداشتگاه های این دولت بوده اند، متهم و محکوم می شوند.» حدود یکصد عضو داعش از آلمان نیز در میان آنها هستند.

وزارت امور خارجه فدرال آلمان در پاسخ به سوال یک نماینده پارلمان این کشور گفت که دولت آلمان از تحقیقات درباره جنایات داعش در سوریه حمایت می کند، اما دادگاه بین المللی را به دلایل ژئوپلیتیکی قبول ندارد. داستان جاسم، کارشناس علوم سیاسی از مؤسسه مطالعات جهانی و منطقه ای آلمان (GIGA) می گوید: «در درجه اول دولت فدرال نمی خواهد ترکیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری آن را عصبانی کند. همکاری بیش از حد با دولت خودگردان کردستان به معنای به رسمیت شناختن بیش از حد آن است. آلمان بنا به ملاحظاتی درباره ترکیه می‌خواهد از آن جلوگیری کند.»

با این حال، نگرش غرب و وزارت امور خارجه آلمان، سازمان های حقوق بشری را نیز آزار می دهد. کمال سیدو، مشاور خاورمیانه در انجمن مردمان در معرض تهدید (GfbV) می گوید با این کار، دولت فدرال می خواهد ترکیه، شریک ناتو را راضی نگه داشته و آن را آزار ندهد. 

علاوه بر این، مقامات آلمانی که در حال تحقیق از اعضای داعش در آلمان به دلیل نقض حقوق بشر، جنایات جنگی یا نسل کشی علیه ایزدی ها و سایر گروه های قومی هستند، یا وکلایی که افراد مظنون به عضویت یا جنگجویان داعش را در دادگاه نمایندگی می کنند، برای پیشبرد کار خود نیاز فوری به اظهارات افسران داعش زندانی در شمال سوریه دارند. سیدو گفت که اردوغان نباید تعیین کند که مقامات و افراد آلمانی با چه کسانی صحبت کنند.

منبع: فرانکفورتر روندشاو (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: داعش سوریه تروریسم تروریست ها اردوگاه الهول آلمان ترکیه ترکیه و آلمان آلمان و ترکیه رجب طیب اردوغان


( ۷ )

نظر شما :

علی ۲۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۳
کشورهای غربی هر وقت منافعشان ایجاد شود از هر گروه ولو تروریستی حمایت میکنند یا از آن علیه دیگران بهره میبرند. اکنون نیز به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش از یک سازمان تروریستی دیگر به اسم پ.ک.ک/ی.پ.گ که با اسم قسد در شمال سوریه فعال است، حمایت میکنند. دولت به اصطلاح خودگران شمال سوریه که تحت کنترل شبه نظامیان کرد پ.ک.ک است، دقیقا و دقیقا برای منافع غرب و اسرائیل و علیه سوریه، عراق، ایران و ترکیه ایجاد شده است
فرهاد ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۸
فعلا که اروپایی‌ها و اسرائیلی‌ها دارند از گروه های تروریستی ترکی و داعشی و نئوعثمانی ساخته ترکها در سوریه حمایت می‌کنند نه کردها.