مخالفت ترکیه با تعیین منطقه پرواز ممنوع در سوریه

۱۱ آبان ۱۳۹۱ | ۰۳:۰۲ کد : ۱۹۰۸۵۷۲ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا،رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه پس از در دیدار با ˈآنگلا مرکلˈ صدر اعظم آلمان در نشست خبری مشترک با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص موضع این کشور درمورد تعیین منطقه پرواز ممنوع در سوریه،گفت: این اقدامی است که باید در شورای امنیت سازمان ملل درمورد آن تصمیم گیری شود.

اردوغان درادامه خاطرنشان کرد:البته قبلا سابقه چنین اقدامی مبنی برتعیین منطقه پرواز ممنوع در شمال عراق را داشته ایم که بابت آن هزینه های بسیار بالایی پرداخت شد و به نظرم تکرار چنین وضعیتی پسندیده نیست.

نخست وزیر ترکیه درعین حال وضعیت سوریه را بحرانی و بسیار حساس خواند و با اشاره به اینکه درحال حاضر بیش از 105 هزار آواره سوری در اردوگاه های مرزی ترکیه نگهداری می شوند خواستار حمایت جامعه بین المللی و همچنین دولت آلمان برای ارائه کمک های بشردوستانه به این آوارگان شد.

اردوغان همچنین از دولت آلمان خواست تا نسبت به آنچه رایزنی ها با دولت های روسیه و چین برای جلب موافقت این دو کشور برای کمک به حل بحران سوریه و پایان دادن به خشونت ها و درگیری دراین کشور خواند،ادامه دهند.

نخست وزیر ترکیه در این نشست خبری مشترک همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت روابط این کشور و رژیم صهیونیستی به حمله نظامیان این رژیم به کشتی صلح مرمره و کشته شدن 9 شهروند ترک در داخل این کشتی اشاره کرد و گفت،این اقدام صهیونیست ها یک فاجعه بزرگ بود که از یاد رفتنی نیست.

اردوغان با بیان اینکه ˈمشکل اسرائیل و فلسطینˈ و ˈرابطه ترکیه با اسرائیلˈ از جمله محورهای مهم در گفت و گو هایش با صدر اعظم آلمان بوده است، تاکید کرد:

مقام های اسرائیلی باید در رابطه با فاجعه کشتی مرمره عذرخواهی کرده و غرامت آسیب دیدگان آن را پرداخت کنند و همچنین از حصر غزه دست بردارند.

وی تاکید کرد: در غیر اینصورت عادی سازی روابط بین ترکیه و اسرائیل قابل بحث نخواهد بود.

آلمانها همیشه در گذشته امیدوار بوده اند که بتوانند عاملی برای بهبود روابط ترکیه و اسرائیل باشند.

نخست وزیر ترکیه همچنین از تصمیم صهیونیست ها به احداث دیوار حائل و همچنین ادامه شهرک سازی ها در سرزمین های اشغالی بشدت انتقاد کرده و این اقدامات را مانعی بر سر راه گفت و گو های صلح خاورمیانه دانست.

اردوغان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست خبری مشترک، از حضور نیروهای سازمان تروریستی پ.ک.ک در اروپا و آلمان انتقاد کرد و گفت: کسانی که دست به اقدامات تروریستی زده اند باید به ترکیه تحویل داده شوند.

صدراعظم آلمان نیز در این نشست خبری، بر توسعه روابط با ترکیه تاکید کرد و گفت: آلمان به عنوان متحد ترکیه در ناتو در قبال تامین امنیت این کشور احساس مسئولیت می کند و بر توسعه همکاری ها در زمینه مقابله با فعالیت های تروریستی تاکید دارد.

ˈآنگلا مرکلˈ با اشاره به وضعیت سوریه و بروز برخی تنش های مرزی بین دو کشور از خویشتنداری ترکیه در رابطه با تنش های مرزی با سوریه قدردانی کرد.

صدراعظم آلمان در رابطه با تقاضای ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپایی گفت:ما روند مذاکرات در این زمینه را با صداقت و انصاف ادامه می دهیم و اعتقاد داریم که روند گفتگو ها در این زمینه باید سیر طبیعی خود را طی کند.

مرکل در عین حال خاطرنشان کرد: هر حزب و دولتی در آلمان روی کار باشد، نتیجه مذاکرات هرچه باشد از نظر ما مورد قبول و اجرا خواهد بود.

وی افزود: هرچند که ما درمورد این موضوع با ترکیه اتفاق نظر نداریم اما میتوانیم روابط خوبی بین دو کشور پایه گذری کنیم .

اردوغان در واکنش به این سخنان مرکل،از اینکه تصمیم گیری درمورد درخواست ترکیه نزدیک به 50 سال به طول انجامیده انتقاد کرد و گفت: وقت آن رسیده که از روند مذاکراتی عبور کنیم زیرا وضعیت به گونه ای است که با هیچ کشوری چنین رفتاری نشده است.

نخست وزیر ترکیه در همین رابطه عضویت قبرس جنوبی در اتحادیه اروپا را اشتباه خواند و افزود: درحالی که چنین دولتی وجود ندارد و ما قبرس شمالی را به رسمیت می شناسیم، چنین تصمیمی اتخاذ شده است.

به گفته مرکل، کمیسیون اروپا در تازه ترین گزارش خود پیشرفت های ترکیه را برای تحقق استانداردهای عضویت اتحادیه اروپا کافی ندانسته است اما صرفنظر از این کمبودها، مذاکرات مربوط به پذیرش عضویت ترکیه ادامه خواهد یافت.

کلید واژه ها: ترکیه آلمان سوریه


نظر شما :