نهیب واشنگتن - مسکو به سعد حریری و متحدانش

فکر سقوط دولت میقاتی را از سر بیرون کنید

۰۹ آبان ۱۳۹۱ | ۱۸:۵۴ کد : ۱۹۰۸۴۸۹ اخبار اصلی
سفیر امریکا در لبنان به جعجع می‌گوید: «از تو و جنبلاط می‌خواهیم که جلوی حرکت‌های مهورانه سعد حریری را نیز بگیرید.»
فکر سقوط دولت میقاتی را از سر بیرون کنید

دیپلماسی ایرانی: اگر چه طی 10 روز گذشته به دلیل ترور وسام حسن، رئیس سازمان امنیت داخلی لبنان این کشور بسیار متشنج بوده و فضای ملتهب سیاسی در آن به وجود آمده است اما تحرکات دیپلماتیک نیز جریان داشته و اخباری به گوش می رسد مبنی بر این که طرح عربستان در لبنان علیه دولت مقاومت به شکست انجامیده است.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، سفیر امریکا در لبنان در روزهای اخیر تحرکات شدیدی داشته و در آرام کردن فضا برای جلوگیری از سقوط دولت نجیب میقاتی موثر عمل کرده است. بنا به این گزارش وی دیدارهایی را با ولید جنبلاط، رهبری درزی های لبنان و سمیر جعجع، رئیس فالانژهای لبنانی انجام داده و به آنها نهیب زده است که جلوی تحرکات مهورانه سعد حریری را بگیرند.

به گزارش الاخبار، تحرکات وی زمانی تشدید شد که دریافت تماس های تلفنی ای از سوی بندر بن سلطان، رئیس سازمان امنیت عربستان با سمیر جعجع و سعد حریری برای اقدام فوری علیه نجیب میقاتی با هدف سرنگونی دولت وی صورت گرفته است.

افراد نزدیک به تحولات لبنان می گویند که مورا کونیللی، سفیر امریکا در لبنان در بیست و سوم ماه جاری میلادی، به دیدار سمیر جعجع رفته و درباره تحولات جاری در لبنان با وی به بحث نشسته است. وی به اطلاع سمیر جمعجع رسانده است که خبر دارد بندر بن سلطان ساعاتی پس از مصاحبه مطبوعاتی وی در پی ترور وسام حسن، با او تماس گرفته و از او و هم پیمانانش خواسته است که فورا برای سرنگونی دولت نجیب میقاتی وارد عمل شوند. اظهارات کونیللی جعجع را شوکه می کند اما ناچار می شود که با حرکات سر تایید کند که بندر بن سلطان با او تماس گرفته است. وی به سفیر امریکا می گوید: «او مرا سرزنش کرد چرا که انتظار داشت مواضع شدیدتری در راستای سرنگونی دولت اتخاذ کنم.»

کونیللی فورا جعجع را مورد سرزش قرار می دهد و در رد اظهارات بندر بن سلطان می گوید: «قطری ها در سیاست هایشان واقع بینانه تر از عربستانی ها هستند. برای همین است که توانسته اند در لبنان و حتی در فلسطین نقش ایفا کنند.»

وی سپس تاکید می کند، همه ما باید درک کنیم سرنگونی دولت میقاتی تا زمانی که جایگزینی به جای آن وجود ندارد، کاملا مردود است. همچنین به لرزه در آوردن ثبات لبنان کاملا ممنوع است، در این وضعیت به خصوص با چیزی که در سوریه شاهدیم این حرکت ضربه زدن به ثبات و امنیت کل منطقه است. من هشدار می دهم که هیچ کس نمی تواند مسئولیت بروز وقایعی از این دست را بر عهده بگیرد.

کونیللی سپس می گوید: «هیچ جریان سنی ای نمی تواند اوضاع را در لبنان کنترل کند. چه کسی می تواند مسئولیت نتایج سرنگونی دولت را متحمل شود. من از ولید جنبلاط هم خواستم که بر روی هر چیزی قمار نکند و اوضاع را به دقت زیر نظر داشته باشد و دست به خطر نزند.»

وی سپس به جعجع توصیه می کند: «می توانی حداقل در ظاهر روابطت را با عربستانی ها حفظ کنی ولی زیر سقف واقعیت های سیاسی.»

سفیر امریکا در نهایت به جعجع می گوید: «از تو و جنبلاط می خواهیم که جلوی حرکت های مهورانه سعد حریری را نیز بگیرید.»

پس از آن در روز دوشنبه فواد سنیوره، در جلسه سران جریان 14 مارس می گوید که سفرای پنج کشور بزرگ جهانی مخالفت خود را با سقوط دولت میقاتی ابراز داشته اند و گفته اند که باید وضعیت کنونی با حضور همین دولت ادامه یابد تا ثبات در لبنان برقرار بماند، چرا که در غیر این صورت خلاء قدرت در لبنان به وجود خواهد آمد. وی پیش از این در سخنرانی ای به مناسبت مراسم تشییع وسام حسن خواستار سقوط دولت میقاتی شده بود.

این در حالی است که پیش از این دیپلمات های لبنانی 14 مارس اظهارات هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا و سخنگوی کاخ سفید را که گفته بودند اکنون وقت سقوط دولت میقاتی است، دستاویز قرار داده و می گفتند که باید برای سقوط دولت میقاتی اقدام کرد. اما منابع آگاه می گویند که سفیر امریکا در لبنان به اطلاع مقام های 14 مارس رسانده است که منظور این دو به هیچ وجه به معنای عدم حمایت از دولت میقاتی نبوده بلکه منظورشان تنها حفظ استقرار و ثبات لبنان به هر وسیله ممکن بوده است. کونیللی همچنین در دیدار با جنبلاط و جعجع هنگامی که قصد داشتند تا اظهارات هیلاری کلینتون را تفسیر کنند، می گوید: «منظور امریکا همان چیزی است که من می گویم. کیلنتون آن اظهارات را در واکنش به تحولات سوریه و احتمال سرایت آن به لبنان بیان داشته و به هیچ وجه قصدش تغییر دولت در لبنان نبوده است.»

این در حالی است که منابع آگاه می گویند که این فقط دولت امریکا نبود که به اطلاع مقام های 14 مارس رساند که با سقوط دولت میقاتی مخالف است بلکه مسکو نیز به طور رسمی به کاخ ریاست جمهوری لبنان در بعبدا پیام داده که مسکو امروز بیش از هر زمانی بر مواضع خود در قبال بحران سوریه پایبند است و بیروت بداند که مسکو به هیچ وجه موافق تغییر وضعیت سیاسی در لبنان به گونه ای که دولتی مخالف دولت سوریه بر سر کار بیاید، نیست.  

کلید واژه ها: دولت میقاتی سقوط دولت میقاتی بندر بن سلطان تحرکات


نظر شما :