تردید آمریکا نسبت به ادعاهای نتانیاهو درباره ایران

۲۰ مهر ۱۳۹۱ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۰۷۸۶۸ سرخط اخبار

تحریم های نفتی اتحادیه اروپا و آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران ادامه دارد اما با توجه به فشار وارده به اوباما، آمریکا نسبت به ادعاهای نتانیاهو درباره ایران تردید دارد.

به گزارش فارس، «اکونومیست» می نویسد: ممکن است همزمان با تلاش نخست وزیر اسرائیل در جهت توقف برنامه هسته ای ایران و ترسیم خط قرمز، تحریم ها در حال تاثیر گذاری باشند.

* غرب در کنار مردم ایران!

موضوع اعمال تحریم های «سخت» بر علیه ایران، شش سال پیش مطرح شد. در آن زمان آمریکا و اروپا به دنبال راهی بودند تا ایران را وادار به شفاف سازی در مورد فعالیت های هسته ای خود کنند. به گفته غرب، آنان با مردم ایران خصومتی نداشته و هدف از تحریم ها حکومت ایران است. به گفته غرب، تهران به دنبال ساخت بمب هسته ای و دستیابی به دانش فنی لازم برای ساخت بمب هسته ای است. با این حال، پافشاری ایران بر مواضع خود سبب شد تا مردم بار تحریم ها را به دوش کشند.

* کاهش بهای ریال در مقابل دلار

در اول و دوم ماه اکتبر شاهد سقوط ارزش ریال در مقابل دلار بودیم. با وجود اقدامات دولت در جهت تثبیت قیمت ها و حمایت از اقشار کم درآمد، قیمت اقلامی مانند ماست، پنیر، نان، برنج و سبزیجات در یک سال گذشته دو برابر شده است. گفتنی است. در سوم ماه اکتبر به دنبال نوسان در قیمت ها، بازار تهران نیز تعطیل شد.

* تحریم حوزه انرژی ایران

می توان رکود فعلی اقتصاد ایران را با وضع تحریم ها بر حوزه انرژی این کشور مرتبط دانست. گفتنی است، حوزه انرژی ایران، 80 درصد از درآمد صادرات این کشور را تشکیل می دهد. تحریم نفت ایران توسط اتحادیه اروپا در ماه جولای، کنار گذاشتن ایران از معاهدات اقتصادی بین المللی و ممانعت شرکت های بیمه ای از بیمه کشتی های ایرانی، تأثیراتی بر این شرایط داشته است.

* نتیجه نهایی تحریم ها نامشخص است

هنوز بسیار زود است که از تأثیر گذاری تحریم ها بر تصمیم مقامات ایران بگوییم. ممکن است اعمال تحریم ها سبب انصراف ایران از ادامه فعالیت های هسته شود و مقامات ایران مجوز بازرسی بازرسان آژانس از تأسیسات هسته ای خود را صادر کنند (تا صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای ایران اثبات شود). مذاکرات میان ایران و اعضای اصلی شورای امنیت و آلمان، موسوم به 1+5 به بن بست رسیده است.

*تاکید رهبر ایران بر اقتصاد مقاومتی

از سخنان محمود احمدی نژاد این گونه استنباط می شود که وی تمایل دارد بر سر پایان دادن به بحران اقتصادی ایران مذاکره کند. با این حال، پایان دوران ریاست جمهوری وی نزدیک بوده و او قادر نیست پس از دو دوره ریاست جمهوری مجدداً کاندیدای این انتخابات شود. علاوه بر این، ممکن است همزمان با پایان دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، بسیاری از نزدیکان وی مجبور به کناره گیری از سمت خود شوند. با این وجود، رهبر ایران بر «اقتصاد مقاومتی» و کاهش وابستگی کشور به نفت تاکید می ورزد.

* اقدام تمسخر آمیز نتانیاهو در سازمان ملل

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از جمله افرادی است که نسبت به تأثیرگذاری تحریم ها تردید دارد. به گفته وی، ایران بی توجه به تحریم ها به فعالیت هسته ای خود ادامه خواهد داد. به باور وی، تنها راه توقف برنامه هسته ای ایران، گزینه نظامی است. در این راستا، در 27 ماه سپتامبر، نتانیاهو در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل ، در اقدامی تمسخر آمیز تصویری از یک بمب کارتنی را در مقابل چشم سران کشور ها به نمایش گذاشت تا شاید از این طریق حمایت جامعه جهانی را به دست آورد. در ادامه، نتانیاهو با استفاده از ماژیک قرمز خطی را در نزدیکی دهانه بمب ترسیم نمود.

به گفته وی، این خط زمان دستیابی ایران به غنی سازی اورانیوم 20 درصد و آمادگی این کشور برای ساخت سلاح هسته ای را نشان می دهد. نتانیاهو همزمان بر ناکارآمدی تحریم ها تاکید کرد. او با استناد به گزارش ناظران سازمان ملل و سازمان بین المللی انرژی اتمی، حداقل زمان لازم برای آمادگی ایران برای تولید سلاح هسته ای را شش ماه دانست.

نتانیاهو مجدداً بر ترسیم خط قرمز در قبال ایران تاکید کرد و اظهار داشت: «حداکثر تا بهار یا تابستان سال آینده ایران آمادگی لازم برای ساخت سلاح هسته ای را خواهد داشت. این موضوع به منزله عبور ایران از خط قرمز بوده و زمینه حمله نظامی مشترک اسرائیل و آمریکا به ایران را فراهم می سازد».

* سخنان نتانیاهو و آسودگی خاطر دولت اوباما

سخنان نتانیاهو تا حدودی باعث آسودگی خیال مقامات دولت اوباما شد. سران دولت اوباما نگران بهره برداری نتانیاهو از کمپین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و وادار کردن آمریکا به ورود به جنگ با ایران بودند. با افول دورنمای میت رامنی (که از دوستان بسیار نزدیک نتانیاهو محسوب شده و اشتراکات فراوانی در مورد موضوع ایران با وی دارد)، نگرانی ها در مورد عدم حمایت آمریکا از حمله اسرائیل به ایران افزایش یافته است. اختلاف دیدگاه آمریکا و اسرائیل بر سر ساخت بمب هسته ای از جانب ایران و ترسیم خط قرمز در قبال این کشور می باشد. اوباما مدعی است که هر کاری را برای ممانعت از دستیابی ایران به بمب هسته ای انجام می دهد.

* اختلاف دیدگاه نتانیاهو و اوباما

نتانیاهو که از سوی جمهوری خواهان و میت رامنی حمایت می شود، از توانایی ایران برای ساخت بمب هسته ای سخن می گوید. به اعتقاد آنان غنی سازی 20 درصد این زمینه را فراهم می سازد. از سوی دیگر، اوباما، دستیابی ایران به دانش فنی لازم برای ساخت بمب هسته ای و گردآوری تمام تجهیزات فنی لازم را معیار قرار می دهد. این موارد شامل غنی سازی 20 درصد اورانیوم، تبدیل آن به آهن، دستیابی به مکانیسم لازم برای ایجاد انفجار اتمی همزمان با اصابت موشک و دستیابی به موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای است.

آیا ساخت بمب کفایت می کند؟

* تردید آمریکا نسبت به زمان بندی نتانیاهو

آمریکا همچنین نسبت به زمان بندی نتانیاهو مبنی بر غنی سازی اورانیوم لازم توسط ایران برای ساخت بمب هسته ای در یک سال آینده تردید دارد. به باور آنان حداقل 2 سال طول می کشد تا ایران اورانیوم لازم برای ساخت 3 یا 4 بمب هسته ای را فراهم سازد. به عبارت دیگر، ایران با دستیابی به اورانیوم لازم برای ساخت یک بمب اقدام به ساخت آن نمی کند.

* عوامل موثر در تعیین عبور ایران از خط قرمز

آمریکا در پی نشانه های عبور ایران از خط قرمز است. به گفته «مارک فیتز پاتریک»، کارشناس تکثیر سلاح موسسه بین المللی مطالعات راهبردی در لندن: «باید سه عامل موثر در این زمینه را در نظر گرفت». وی افزود: «عامل نخست اخراج بازرسان آژانس توسط ایران و نقض معاهده «ام پی تی» خواهد بود. عامل دوم غنی سازی اورانیوم با غنای بیش از 20 درصد است. ممکن است ایران مدعی تولید رادیو داروها یا سوخت هسته ای شود. با این حال، این فعالیت ها مشکوک خواهد بود. عامل سوم قاطعیت تلاش ایران در جهت ساخت سلاح هسته ای برای سرویس های اطلاعاتی غربی خواهد بود. گفتنی است، این سرویس ها در سال 2003 به فعالیت های ایران مشکوک شده اند. با در نظر گرفتن افتضاح عراق استناد به چنین گزارشاتی کار چندان ساده ای نیست. با این حال، سرویس های اطلاعات غربی از مدت ها قبل فعالیت هسته ای ایران را رصد می کنند. به عبارت دیگر، آمریکا قادر خواهد بود در زمان مقتضی اقدامات لازم را انجام دهد« (نتانیاهو با این دیدگاه مخالف است).

* توافق نتانیاهو و اوباما بر سر ترسیم خط قرمز دور از ذهن نیست

آیا نتانیاهو و اوباما بر سر تعیین خط قرمز در قبال ایران به توافق خواهند رسید؟ در صورت انتخاب مجدد اوباما، فرصتی شش تا نه ماه برای نزدیکی دیدگاه دو طرف کافی خواهد بود. این به معنای ادامه تحریم ها تا 6 تا 9 ماه آینده است. این امکان وجود دارد که ایران نیز برای تحمل فشار اقتصادی و تحمل مردم ، خط قرمزی ترسیم نموده باشد.

کلید واژه ها: تحریم نتانیاهو


نظر شما :