شکست در مذاکرات طالبان‌ ـ آمریکا

۱۸ مهر ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۰ کد : ۱۹۰۷۷۶۵ سرخط اخبار

مذاکرات صلح میان آمریکا و طالبان به دلیل مشخص نشدن وضعیت زندانیان گوانتانامو شکست خورد اما با این حال دولت اوباما نیز اعلام کرده است که هم اکنون آمادگی از سرگیری مذاکرات را دارد.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک مقام آگاه در دولت آمریکا می گوید: مذاکرات صلح میان کاخ سفید و طالبان که در ماه مارس آغاز شده بود، به دلیل این که شبه نظامیان افغان از توافق با آمریکایی ها درخصوص آزاد شدن زندانیان گوانتانامو و نظارت دائمی دولت قطر بر آنها باز ماندند، شکست خورد.


این مقام در ادامه عنوان داشت که تماس های دولت کابل و نمایندگان طالبان هم چنان ادامه دارد و دولت آمریکا آماده از سرگیری مذاکرات است.


در ماه مارس که مذاکرات آغاز شد، نمایندگان دولت آمریکا پیشنهاد دادند که پنج تن از زندانیان گوانتانامو که سه تن از آنها از فرماندهان طالبان بودند، به قطر تحویل داده شوند. در عوض یک سرباز آمریکایی به نام "بو برگدال" از سوی شبه نظامیان شبکه حقانی که وابسته به طالبان افغانستان است، آزاد شود.


تمامی این اقدامات با هدف اعتمادسازی صورت می گرفت و آمریکا تلاش داشت تا با ادامه این روند میان دولت حامد کرزای، رییس جمهوری افغانستان و شبه نظامیان طالبان آتش بس برقرار کند. بسیاری از منتقدان، کنگره آمریکا و پنتاگون را مقصر این شکست می دانند. با این حال یک مقام آگاه در دولت آمریکا اعلام کرد که آماده انتقال پنج زندانی گوانتانامو به قطر است و لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا باید مجوز آن را صادر کند. زندانیان طالبان در صورتی که به قطر منتقل شوند دیگر هرگز نباید در جنگ علیه نیروهای آمریکایی حضور داشته باشند.
 


نظر شما :