آخرین اخبار از حلب سوریه

۱۳ مهر ۱۳۹۱ | ۰۱:۵۱ کد : ۱۹۰۷۵۵۱ سرخط اخبار

شهر حلب چهارشنبه خونینی را شاهد بود که بر اثر عملیات انتحاری ناشی از انفجار چند خودرو بمب گذاری شده، بیش از صد و پنجاه نفر از شهروندان عادی و نظامیان این شهر جان باختند.
به گزارش واحد مرکزی خبر از دمشق، وزارت کشور سوریه در بیانیه ای اعلام کرد، بر اثر این انفجارها 34 نفر جان باختند و 122 نفر زخمی شدند که در میان آنان شهروندان عادی و افراد نظامی دیده می شوند، افزون بر این هفت نفر از عاملان انتحاری در جریان این انفجارها هم به هلاکت رسیدند.
وزارت کشور سوریه با اعلام اینکه میدان سعدالله الجابری در مرکز شهر حلب ساعت هفت و پنجاه دقیقه صبح امروز شاهد انفجار دو دستگاه خودرو در مجاورت هتل السیاحی و باشگاه افسران بود، خاطرنشان کرد این دو انفجار علاوه بر تلفات جانی، خسارتهای مادی گسترده ای برجای گذاشت.
برپایه این بیانیه، این دو خودرو از نوع ون بودند که هریک با هزار کیلوگرم مواد بمب گذاری شدند و همزمان با این دو انفجار سه عامل انتحاری که کمربند انفجاری به همراه داشتند، با لباس نظامی وارد محدوده میدان شدند، اما نیروهای ارتش سوریه که در میدان حضور داشتند، آنان را شناسائی و قبل از اینکه کمربندهای خود را منفجر کنند، انها را هدف قرار دادند.
بنا بر اعلام وزارت کشور سوریه، یک خودرو دیگرکه در آن 500 کیلوگرم مواد منفجر قرارداده شده بود، ساعت هشت و 17 دقیقه در مجاورت ساختمان استانداری منفجر شد و به طور همزمان دو گلوله خمپاره به ساختمان شهرداری شلیک شد.
نیروهای وابسته به یگان مهندسی ارتش سوریه هم یک خودرو بمب گذاری شده را که با یک تن مواد بمب گذاری شده بود، در منطقه باب جنین در مجاورت ساختمانهای اتاق بازرگانی شهر حلب، بانک مرکزی و هتل امیر شهر حلب ساعت ده و سی پنج دقیقه صبح شناسائی کردند، اما هنگام خنثی کردن آن، تروریستها آن را از دور منفجر کردند.
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) در ارتباط با این انفجارها اعلام کرد ، نیروهای امنیتی مستقر در منطقه تجمیل مشارقه یک دستگاه خودرو بمب گذاری شده را شناسائی کرده و راننده آن را به قتل رسانده ، در همین هنگام این خودرو منفجر شد اما قربانی برجای نگذاشت.
در همین ارتباط، برخی منابع موثق خبری از شناسائی و خنثی کردن یک خودرو بمب گذاری شده در مرکز شهر حلب از جمله در مجاورت سالن ورزشی سرپوشیده این شهر خبر دادند.
به این ترتیب، تروریست ها شش خودرو بمب گذاری شده در منقاط مختلف شهر حلب مستقر کردند که در مجموع پنج دستگاه منفجر و یک خودرو هم شناسائی و مواد منفجره داخل آن هم خنثی شد.
وزارت کشور سوریه در بیانیه اش اعلام کرد بر اثر این انفجارها بیش از 250خودرو شخصی به آتش کشیده شد و تعداد زیادی از ساختمانهای تجاری و مسکونی شهر حلب تخریب شد.
وزارت کشور سوریه در ادامه بیانیه اش با اشاره به عملیات موفقیت آمیز ارتش در تعقیب و انهدام گروههای تروریستی و نیز همراهی نکردن مردم شهر حلب با شورشیان مسلح خاطرنشان کرد، تروریستها قبل از فرار از شهر، با این عملیات درصدد انتقام گیری از مردم هستند.
شهر حلب به فاصله 355 کیلومتر در شمال دمشق واقع است و مرکز استانی به همین نام است که با جمعیت چهار میلیونی از ان به عنوان بزرگترین شهر تجاری و اقتصادی سوریه نام می برند.
همچنین برخی ها به دلیل قدمت 12 هزار ساله این شهر، آن را مرکز فرهنگی سوریه می دانند و یونسکو هم در سال 1978 شهر حلب را در فهرست شهرهای تاریخی جهان قرار دارد.
بازارهای 39 گانه باستانی این شهر که در مجموع 12 کیلومتر طول دارد از نمادهای این شهر است که این روزهای شورشیان مسلح در عملیات برای تصرف مرکز شهر بخشهای وسیعی از آن را تخریب یا به آتش کشیدند.
در کتب تاریخ آمده است که بسیاری از شاعران و دانشمندان ایرانی از جمله سعدی شیرازی ، ابو نصر فارابی چندین سال در این شهر زندگی کردند و مراقد شیخ اشراق سهروردی و ابن شهر آشوب در این شهر قرار دارد.

 


نظر شما :