اسرائیل باید عذرخواهی کند

۱۰ مهر ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۹ کد : ۱۹۰۷۴۴۰ سرخط اخبار

نخست وزیر ترکیه در سخنانی تاکید کرد: مادامی که اسرائیل به خاطر حادثه کشتی مرمره آبی عذرخواهی نکرده و غرامت پرداخت نکند روابط آنکارا با تل آویو به حالت عادی باز نخواهد گشت.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در مراسم افتتاحیه چهارمین کنگره حزب عدالت و توسعه حاکم در این کشور تاکید کرد که روابط ترکیه و اسرائیل مادامی که مقامات رژیم صهیونیستی از حمله به کشتی مرمره آبی عذرخواهی نکرده و غرامت پرداخت نکنند به حالت عادی باز نخواهد گشت.


وی حمله تفنگداران دریایی رژیم صهیونیستی به کشتی مرمره آبی را که فعالان حامی فلسطین در آن حضور داشتند، محکوم کرد و گفت: این اقدام اسرائیل که به کشته شدن چندین شهروند ترکیه ای انجامید به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.


اردوغان در ادامه سخنان خود به مساله سوریه اشاره کرد و از روسیه، چین و ایران خواست تا در مواضع خود در قبال بحران سوریه تجدیدنظر کنند.


وی با فرستادن درود به مخالفان سوری گفت: تاریخ کسانی را که به نظام سوریه کمک می کنند نخواهد بخشید.

در بعد داخلی نیز اردوغان وعده داد که تمامی قرض های کشورش به صندوق بین المللی پول را تا ماه آوریل تسویه کند و تمام تلاش خود را برای حل و فصل مشکل کردها در ترکیه به کار گیرد.


نخست وزیر ترکیه از احزاب مخالف دولت از جمله حزب جنبش ملی و حزب ملت جمهوری خواست تا برای حل و فصل بحران کردها در ترکیه با دولت همکاری کنند.


وی از شهروندان کرد ترکیه نیز خواست تا تحت تاثیر تبلیغات تروریست ها قرار نگیرند و این نکته را مدنظر داشته باشند که هیچ دولتی در تاریخ ترکیه تا این میزان با خواسته های کردها همراهی نکرده است.


رجب طیب اردوغان با اشاره به توهین های اخیر به پیامبر اسلام و مقدسات اسلامی نیز گفت: ترویج اسلام هراسی و مرتبط کردن اسلام با تروریسم یک جنایت شنیع است و توهین به پیامبر (ص) به هیچ وجه آزادی بیان محسوب نمی شود.


نخست وزیر ترکیه در ادامه از تمامی میهمانان خارجی و مقام های کشورهای دوست ترکیه که در این کنگره حاضر شده بودند تشکر کرد و به تمامی کشورهای اسلامی و کشورهای دوست ترکیه درود فرستاد.


در چهارمین کنگره حزب حاکم در ترکیه میهمانان خارجی از جمله محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر ، اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق، یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر اسبق پاکستان، راشد الغنوشی رئیس جنبش النهضة تونس، احسان کجک، نخست وزیر بخش ترک نشین قبرس و خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس حضور داشتند.
 


نظر شما :