برای بررسی مساله هسته ای ایران برگزار می شود

نشست گروه کارشناسان 1+5 در لندن

۰۹ مهر ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۷ کد : ۱۹۰۷۴۱۰ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
اتحادیه اروپا و ایالات متحده قصد دارند تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال کنند تا از این طریق ضمن محدود کردن برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی از اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران نیز جلوگیری کنند.
نشست گروه کارشناسان 1+5 در لندن

دیپلماسی ایرانی: اتحادیه اروپا و ایالات متحده قصد دارند تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال کنند تا از این طریق ضمن محدود کردن برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی از اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران نیز جلوگیری کنند. مقامات عالی رتبه با توجه به وارد شدن این رویارویی به یک مرحله حساس، از تمایل آمریکا و متحدانش در آنسوی آتلانتیک در مورد تحریم بیشتر ایران خبر داده اند.

خبرگزاری فرانس پرس به نقل از دیپلمات ها گزارش داد: اقدام کشور های غربی برای افزایش فشار بر ایران با توجه به اشاره صریح نخست وزیر اسرائیل به منظور تعیین خط قرمز برای جمهوری اسلامی، اضطراری تر شده است. بنیامین نتانیاهو، روز جمعه به طور تلفنی به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفت و گو کرد و برخی مقامات مطلع از محتوای این مکالمه تلفنی اعلام کردند موضع تل آویو و واشینگتن بر سر ایران هماهنگ تر شده است. به گفته آنها با این وجود هنوز تردید ها و نگرانی هایی در مورد اقدام نظامی یکجانبه اسرائیل علیه ایران و جود دارد.

بنابراین گزارش اتحادیه اروپا پیش از آمریکا تحریم های جدید را علیه ایران اعمال می کند. یک مقام غربی در این مورد گفته است که آنچه پس از این پیش رو خواهد بود، تشدید فشارها علیه جمهوری اسلامی است. وی که در مذاکرات وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل حضور داشته می گوید آنها در تاریخ 15 اکتبر در لوکزامبورگ تشکیل جلسه می دهند تا اقدامات مضاعف علیه ایران را بررسی کنند. گفته می شود این تحریم ها به طور حتم بخش مالی در ایران را هدف قرار می دهند. این در حالی است که هم اکنون نیز اقتصاد ایران تحت تاثیر تحریم های اعمالی شرایط دشواری را سپری می کند و ارزش ریال در مقابل دلار بیش از هر زمان دیگری کاهش داشته است. هرچند اتحادیه اروپا تحریم نفتی ایران را از نخستین روز ماه جولای اعمال می کند، اما انگلیس، فرانسه و آلمان در خط مقدم تلاش ها برای گسترش دامنه تحریم ها علیه جمهوری اسلامی قرار دارند.

گروهی دیگر از مقامات غربی نیز اعلام کرده اند ایالات متحده در حال بررسی زمینه های جدید هستند که می تواند تحریم ها را در آنها اعمال کرد یا اینکه آنها را سخت تر کرد.

کنگره آمریکا در ماه آگوست طرحی را تصویب کرد که به موجب آن شرکت هایی که با بخش های نفت و گاز ایران همکاری می کنند یا به شرکت ملی نفت ایران خدمات بیمه ای ارائه داده و در حفاری معادن اورانیوم نقش دارند، تحریم می شوند. به این ترتیب به گفته مقامات همواره راه هایی برای تقویت تحریم ها وجود دارد. به طور مثال می توان تعداد شرکت های هدف تحریم ها را افزایش داد.

اما در مقابل امیدواری آمریکا و متحدان اروپایی اش به ثمربخشی تحریم ها علیه ایران، مقامات اسرائیلی نظر مساعدی در این زمینه ندارند. تل آویو ادعا می کند تحریم ها مانع پیشرفت برنامه های هسته ای ایران نشده اند . با این حال آمریکا قصد دارد دیپلماسی را در مورد ایران ادامه دهد و به همین دلیل می کوشد از عوامل تنش زا مانند تهدید نظامی ایران از سوی اسرائیل جلوگیری به عمل آورد.

از سوی دیگر مقامات اعلام کرده اند گروه کارشناسان 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) که طرف مذاکرات هسته ای با ایران هستند، به زودی در لندن ملاقات می کنند تا در مورد موضع مذاکره ای با ایران در نشست احتمالی با ایرانیان تصمیم گیری کنند .

این در حالی است که وزیر امور خارجه ایتالیا اعلام کرده است که احتمال اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران وجود دارد و تحریم های سنگین اتحادیه اروپا علیه ایران در هفته های آتی می تواند به آغاز مذاکرات کمک کند. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از گیولیو ترزی، گزارش داد، اقدام نظامی آخرین گزینه ای است که علیه ایران به کار گرفته می شود چرا که پیامد های سنگینی برای منطقه به همراه دارد اما نمی توان این حقیقت که اسرائیل به شدت در مورد ایران نگران است و احساس تهدید می کند را نادیده گرفت.

ترزی خاطرنشان کرد به طور حتم هنوز کارت اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران روی میز قرار دارد و باید تمامی اقدامات لازم به منظور جلوگیری از استفاده از این کارت انجام شود. 

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: تحریم آمریکا اسرائیل اروپا اتحادیه اروپا جمهوری اسلامی


نظر شما :