مردی گرفتار در بن بست سوریه

۰۹ مهر ۱۳۹۱ | ۰۲:۰۶ کد : ۱۹۰۷۳۷۲ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی : دکتر مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل سوریه صحبت های صریح اخضر ابراهیمی را نمایشگر وجود بن بست دیپلماتیک در مسیر دستیابی به یک راه حل سیاسی در رابطه با بحران سوریه می داند.وی در پاسخ به این سوال که چرا ابراهیمی به بیان شفاف این موضوع در این بافت جغرافیایی از منطق سیاسی جامعه بین الملی روی می آورد؟ می گوید: اخضر ابراهیمی با گذشتن نقطه پایانی بر تحرکات دیپلماتیک برای حل بحران سوریه زمنیه های تلاش بیشتر غرب در جهت افزایش فشار بیشتر بر دولت بشار اسد را آماده می کند. از سوی دیگر غرب به خوبی واقف است که بشار اسد تلاش دارد با پشتیبانی هایی که از او صورت می پذیرد و تدارک مقابله با مخالفین و معارضین خود در داخل کشور زمینه های یک جنگ فرسایشی را به وجود می آورد که در آن معاندین و معارضین آرام آرام در لایه هایی از سکون گرفتار آمده تا با کاهش فرسایشی قدرت آنها زمینه های ابتکار عمل جهت مدیریت بحران را به دست گیرد.

کارشناس مسائل سوریه می افزاید: این نکته را نباید فراموش کنیم که فضاسازی های موجود همگی متوجه ایجاد پیوند معنادار اما غیر رسمی میان مصر، ترکیه، عربستان و قطر در چارچوب فشار آوردن بیشتر بر دولت اسد و سپس بهر ه برداری از ارتش  این کشورها و یا مجموعه ای از کشورهای تحت حمایت ایالات متحده امریکا در چارچوب ارتش آزاد سوریه بر ضد حکومت بشار اسد است.

دکتر مطهرنیا در پاسخ به این سوال که روسیه تا چه اندازه می تواند این تلاش ها را ناکام سازد، گفت: روسیه تلاش خواهدکرد تا آخرین مرحله، چارچوب های رسانه ای دفاع از سوریه را به نمایش بگذارد، اما در عین حال تا مرزهای درگیری با غرب بر سر سوریه پیش نرود. چراکه روسیه به خوبی واقف است که توانایی درگیری با غرب در ارتباط با بحران سوریه را ندارد. بنابراین نوعی نقل و انتقال قدرت به صورت متعادل را می پذیرد تا نقش روسیه در سوریه کاملا از بین نرود.

متن کامل گفتگوی دیپلماسی ایرانی با مهدی مطهرنیا را اینجا بخوانید


نظر شما :