جای سلاح های شیمیایی سوریه امن است

۰۸ مهر ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۲ کد : ۱۹۰۷۳۶۳ سرخط اخبار

وزیر دفاع آمریکا گفت: دولت سوریه سلاح های شیمیایی خود را به منظور تامین امنیت بیشتر از مکان نگهداری آن به مکان دیگری منتقل کرده است اما جای این سلاح ها همچنان امن است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا طی کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با پیتر ماکای، همتای کانادایی خود اعلام کرد: اطلاعاتی که توسط سازمان اطلاعات آمریکا به دست آمده نشان می دهد دولت سوریه سلاح های شیمیایی خود را با هدف تامین امنیت بیشتر جابه جا کرده است اما مکان نگهداری این سلاح ها همچنان امن است و هنوز تحت کنترل دولت سوریه هستند.


پانه تا در واکنش به سوالی درباره امنیت مکان نگهداری سلاح های شیمیایی سوریه با بیان اینکه ما نسبت به امن بودن جای اصلی سلاح ها مطمئن هستیم، گفت: برخی از سلاح های شیمیایی سوریه به مکان دیگری منتقل شده است.


وی به زمان نقل و انتقال این سلاح ها اشاره ای نکرد اما در عین حال تاکید کرد: ما هنوز اطلاعات مشخصی در خصوص مخالفان و اینکه آیا به انواعی از سلاح های شیمیایی دست یافته اند یا خیر، در دست نداریم.


این در حالی است که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا پیشتر به دولت سوریه هشدار داده بود که تلاش برای انتشار یا استفاده از سلاح های شیمیای و بیولوژیکی خط قرمز به شمار می رود.


از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز بر لرزم اجرای توافقنامه ژنو در خصوص انتقال سیاسی قدرت در سوریه تاکید کرد.


لاوروف در اظهاراتی ضمن متهم کردن کشورهای غربی به تلاش برای عمیق تر کردن بحران سوریه از کشورهای عضو گروه تماس سوریه خواست تا به تعهداتشان در خصوص اجرای توافقنامه ژنو پایبند باشند.


وی همچنین تاکید کرد: کسانی که با اجرای این توافقنامه مخالفند در حقیقت بیشترین مسئولیت را در خصوص ادامه بحران سوریه بر عهده دارند.


لاوروف در ادامه با تاکید بر حمایت کامل روسیه از ماموریت اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب تاکید کرد: مسکو با ادامه خشونت ها از سوی هر گروهی به شدت مخالف است.


از سوی دیگر، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز اعلام کرد که کارلا دل پونته، دادستان سابق دادگاه رسیدگی به جرائم جنگی سازمان ملل به عنوان مسئول هیات مستقل تحقیق در باره جرائم جنگی در سوریه تعیین شده است.


در همین حال شیخ صباح الخالد، معاون نخست وزیر کویت و وزیر امور خارجه این کشور در پی دیدار وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با سرگئی لاوروف نسبت به پیچیده تر شدن وضعیت سوریه و احتمال وقوع جنگ داخلی در این کشور هشدار داد.


وی در این اظهارات تاکید کرد: نظر و دیدگاه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره اوضاع سوریه هماهنگ است و چیزی که در حال حاضر مورد نظر ما است تضمین موفقیت اخضر الابراهیمی در ماموریتش در سوریه است.


وزیر امور خارجه کویت همچنین اعلام کرد: روسیه در حال حاضر نقش کارآمدی را در شورای امنیت ایفا می کند لذا ارتباط با سران این کشور و آگاهی از دیدگاه های آنها در خصوص سوریه، امری حائز اهمیت است.


صباح الخالد همچنین نشست وزیران امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس با لاوروف را نشستی مثبت و مهم ارزیابی کرده و تاکید کرد: ما برای ادامه ارتباط با مسئولان کرملین برای تبادل دیدگاه ها در خصوص سوریه تمایل داریم.


در این نشست که با حضور وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای امینت و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به ریاست عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد حاضران به بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل منطقه ای از جمله مساله سوریه ، روند صلح در خاورمیانه و وضعیت افغانستان پرداختند.


علاوه بر این لاوروف با ویلیام هیگ و گوئید وستروله وزیران امور خارجه انگلیس و آلمان نیز دیدار و در خصوص مساله سوریه و پرونده هسته ای ایران گفت و گو کرد.

در همین حال هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست وزیران امور خارجه در نیویورک اعلام کرد که آمریکا کمک های خود به مخالفان سوریه را به 45 میلیون دلار افزایش خواهد داد.


وی گفت: حدود 30 میلیون دلار از این میزان برای کمک های انسانی و 15 میلیون دلار دیگر جهت تهیه تصاویر و مسائل آموزشی و تهیه دستگاه های ارتباطی بی سیم و تجهیزات لازم برای مخالفان صرف خواهد شد.


لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این نشست اعلام کرد که کشورش ارتباط خود با مخالفان سوریه را افزایش داده است.


وی همچنین تاکید کرد: کشورش حمایت های خود از مخالفان نظام سوریه را گسترش خواهد داد.


ویلیام هیگ، نیز در ادامه اعلام کرد که کشورش از اقدامات سیاسی مخالفان سوریه حمایت می کند.


سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در واکنش به اظهارات سران عربستان و ترکیه مبنی بر اینکه چین مسئول پیچیده تر شدن درگیری های سوریه است، گفت: پکن هرگز نمی پذیرد که برخی از کشورها با ایراد دیدگاه هایشان چین را هدف قرار دهند.


وی گفت: چین مسئول ادامه ناآرامی های سوریه یا خسارت های ناشی از درگیری های این کشور نیست. دولت چین نسبت به ادامه وضعیت سوریه نگران بوده و به خاطر تلفات جانی و مالی سوریه متاسف است.
 


نظر شما :