اتهام زنی اردوغان به اروپایی ها

۰۷ مهر ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۱ کد : ۱۹۰۷۳۳۳ سرخط اخبار

نخست وزیر ترکیه ضمن متهم کردن کشورهای اروپایی به حمایت از پ.ک.ک، فرانسه و آلمان را به عدم کمک رسانی به ترکیه در مبارزه با این حزب متهم کرد.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ان.تی.وی گفت: کشورهای غربی تمایلی ندارند که ترکیه بتواند مشکل حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) را حل کند و من به وضوح اعلام می کنم که آلمان و فرانسه و کشورهای دیگر غربی به ما در حل این مساله کمکی نمی کنند.


وی افزود: کشورهای اسکاندیناوی از اعضای پ.ک.ک بدون هیچ قید و شرطی حمایت و استقبال می کنند و علاوه بر این رهبران این حزب را به ترکیه تحویل نمی دهند.


اردوغان در ادامه خطاب به کشورهای اروپایی عنوان داشت: اروپا نه تنها از پ.ک.ک حمایت می کند بلکه با فعالیت های اعضای این حزب موافق است.


نخست وزیر ترکیه در پایان بار دیگر بر آمادگی اش برای از سرگیری مذاکرات با پ.ک.ک تاکید کرد.


اردوغان از امکان مذاکرات با پ.ک.ک خبر داد

نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که از سرگیری مذاکرات جدید میان دولت و شبه نظامیان کردستان این کشور (پ. ک. ک) امکان پذیر است.


به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام های اطلاعاتی ترکیه از برخی تماس ها میان چهره های ارشد پ.ک.ک با اعضای دولت طی سال های اخیر با هدف گفت وگو در خصوص خاتمه دادن به درگیری هایی که گفته می شود تاکنون بیش از 40 هزار کشته بر جای گذاشته، خبر داده اند.


رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در گفتگوی تلویزیونی گفت: در خصوص امرالی، (جزیره ای در جنوب ترکیه که عبدالله اوجالان رهبر پ.ک.ک در آن زندانی است) مذاکرات بیشتر امکان پذیر است.


مقامات اطلاعاتی ترکیه گفته اند که در سال های اخیر تماس هایی را با چهر ه های ارشد این حزب برقرار کرده اند اما مذاکرات میان دو طرف ناکام مانده است.


سخنان نخست وزیر ترکیه اندکی پس از آن بیان شد که حزب "آشتی و دموکراسی"، مهمترین حزب هوادار کردها، برای جلوگیری از تشدید خشونت ها خواستار انجام مذاکره میان دولت و پ.ک.ک شد.


مصاحبه اردوغان تنها چند روز پیش از برگزاری کنگره حزب حاکم، "عدالت و توسعه "، صورت گرفته است. انتظار می رود که در این کنگره نخست وزیر ترکیه برای آخرین بار نامزدی خود را برای رهبری این حزب اعلام کند. همچنین عملکرد این حزب از زمان تأسیس تاکنون بررسی خواهد شد.


اردوغان گفت: اقدام نظامی و امنیتی می تواند ادامه پیدا کند اما در کنار همه اینها بعد دیپلماتیک، اقتصادی اجتماعی و روان شناختی نیز وجود دارد.


درگیری ها میان نیروهای ارتش و شبه نظامیان پ.ک.ک طی ماه های اخیر به شدت افزایش یافته است. به تازگی رئیس نیروهای مسلح ترکیه در گفت وگو با یک روزنامه گفته بود که ارتش توان انجام هرگونه عملیات علیه پ.ک.ک را در شمال عراق دارد.
 


نظر شما :