6 دلیل برای باخت آقای رقیب

۰۳ مهر ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۶ کد : ۱۹۰۷۱۹۰ سرخط اخبار

جان کسیدی/ترجمه: نسرین رضایی

شرق: می گویند رقابت نزدیک است؛ رقابتی تنگاتنگ. اما بیشتر از یک هفته است که «اوباما» در نظرسنجی ها سه درصد از «میت رامنی» جلو افتاده است. سه درصدی که گروهی آن را بی توجه به پیشتازی چشمگیر رییس جمهوری دموکرات در آرای الکترال، رقابتی تنگاتنگ و نزدیک تعبیر می کنند. حالا میزان حامیان باراک در نظرسنجی ها 5/49 درصد اعلام شده است. تاکنون حتی هیچ پیش بینی در رابطه با احتمال پیروزی رامنی در مقابل اوباما صورت نگرفته. باز هم می گویند رقابت نزدیک است. حتی تکیه بر نوسان نظرسنجی ایالت های تعیین کننده ای چون «ویرجینیا» و «اوهایو» هم به ضرر میت رامنی است. مرد جمهوریخواه دم از سیاست خارجه
فاجعه بار رییس جمهوری و فاجعه اقتصادی کشور می زند اما باز هم...
چه بر سر کاندیدای جمهوریخواه آمده؟ او به چند دلیل بازنده بازی است.
رامنی در مبارزات انتخاباتی بی کفایت است: «پگی نونان»، سخنگوی سابق کاخ سفید که پیشتر متن سخنرانی های «رونالد ریگان» را تنظیم می کرد، چندی پیش در یک سرمقاله انتقادهایی از رامنی کرد که شاید بتوان گفت همان انتقادهایی بود که جمهوریخواهان در خفا به او می کردند. «پگی» گفت: باید اعتراف کرد که رامنی در مبارزات انتخاباتی خود کاملا بی کفایت عمل کرده است. او قوی و شجاع وارد عرصه انتخاباتی نشد و مبارزات انتخاباتی اش پروپیمان نبود. تبلیغات کم بودند و تاثیر گذاری آنها تنها برای زمان کوتاهی بود. تبلیغاتی کاملا لحظه ای. جمهوریخواهان « استوارت استیونس»، مدیر تبلیغاتی تندروی رامنی، را به خاطر عدم توانایی هایش در تثبیت پیام های تبلیغاتی روشن، حل وفصل موانع و مشکلات و مسوولیت پذیری بسیار کم در تیم، مدام سرزنش می کنند. استیونس حتی مسوولیت تنظیم متن سخنرانی های رامنی را هم بر عهده دارد. پگی می گوید: استیونس خود را به عنوان یک نابغه دیوانه به رامنی فروخته است. او تاکید می کند: من به بعد دیوانه او پی برده ام.
خود رامنی هم بی کفایت است: تاکنون هیچ جمهوریخواه صاحب نامی علنا اذعان به بی کفایتی رامنی نکرده است اما به جرات می توان گفت، شمار آن دسته از جمهوریخواهانی که حالا متقاعد شده اند رامنی بی کفایت است، کم نیست.
آن هم پس از ویدیوی تبلیغاتی اخیری که کاندیدای جمهوریخواه منتشر کرد. «بیل کریستول»، سردبیر «ویکلی استاندارد»، با استناد به اظهارات رامنی در فیلم تبلیغاتی اخیرش و توهین او به اوباما، تنها گفت: او یک احمق مغرور است. «کارل روو» که یکی از بزرگ ترین حامیان میت رامنی بوده، روز پنجشنبه در سرمقاله روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشت: شاید باید طرفداران و حامیان مرد جمهوریخواه در مقابل سخنان اخیر و گاف رسانه ای اش اندکی صبر و تحمل به خرج دهند. «روو» نوشت: به نظر می رسد که در هفته های اخیر در حال عقب گرد هستیم. عقب گردی به واسطه سخنان شرم آور رامنی. کاندیدای جمهوریخواه در ویدیوی اخیری که منتشر کرده بود، هواداران باراک اوباما را افراد دولتی نام برده بود که مالیات کمتری پرداخت کرده و تنها در اندیشه بزرگ کردن دولت هستند.
همه تقصیرها با جمهوریخواهان است: یک ماه پیش در آستانه تشکیل کنوانسیون حزب جمهوریخواه، مطلبی نوشتم در رابطه با اینکه نقص اصلی رامنی، مدیر تبلیغاتی او یا تمایل اش برای اینکه خود را بزرگ جلوه دهد نیست، حقیقت این است که کاندیدای جمهوریخواه نماینده حزبی افراط گرا و نا محبوب است. در مطلب خود به این موضوع اشاره کردم که حزب جمهوریخواه بیشتر شبیه یک جنبش اعتراضی است تا حزبی از این حکومت. اینکه حتی در مطلوب ترین شرایط هم به سختی می توان جمهوریخواهان را در سطح ملی مطرح کرد.
آمریکایی ها اوباما یا شاید ایده اوبامایی را دوست دارند: گرچه امیدهای زیادی که در سال 2008 به باراک اوباما وجود داشت، اندکی کم شده است. اما جدا از سخنان جناح راست و جمهوریخواهان باید این حقیقت را پذیرفت که در حال حاضر هم باراک دشمنان سرسختی ندارد و هنوز هم مردم به او امید دارند. برعکس، بسیاری از مردم آمریکا رفتار آرام او را محترم شمرده و پیشنهاد او برای همکاری و همراهی با جمهوریخواهان را ستودنی می دانند. در این میان رامنی مجبور است در سخنان خود تنها به این گفته بسنده کند که اوباما یک مرد خوب است اما یک رییس جمهوری خوب نیست.
بحث، بحث اقتصادی است: احمقانه است. درست است، تصویری که از وضعیت اشتغال به نمایش گذاشته شده ناامید کننده است. نرخ بیکاری در آمریکا 1/8 درصد تخمین زده شده. آمار جالبی نیست. اما باید پذیرفت که این رقم در مقایسه با سال گذشته، کاهش چشمگیری داشته است. حقیقت دارد که بهای مسکن در سال های اخیر سیری صعودی داشته اما به این موضوع هم باید اشاره کرد که روز پنجشنبه، «روزنامه وال استریت ژورنال» در خبری اعلام کرد: بحران مسکن در حال حل شدن است و بهای آن رو به کاهش.
همه چیز در تفسیر جمعیت شناسی عیان است: در این بعد قضیه اوباما شرایط بهتری نسبت به بحث اقتصادی و مشکلات و موانع آن دارد. نظرسنجی های اخیر نشان می دهند که میزان حامیان دموکرات ها در میان زنانی که کار می کنند، لاتین تبارها و افراد تحصیلکرده افزایش یافته است.
منبع: نیویورکر


نظر شما :