آخرین گزینه امریکا در سوریه

۰۳ مهر ۱۳۹۱ | ۰۶:۳۰ کد : ۱۹۰۷۱۸۵ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی :  زلمای خلیل زاد سفیر سابق امریکا در افغانستان در نوشتاری به شکست سیاست های دولتش در سوریه اشاره کرده و به تنها راه برای مقابله با دولت مرکزی در سوریه اشاره می کند: کودتا علیه اسد نه تنها اسد را از قدرت حذف می کند بلکه محافظت از نهادهای دولتی را در این دوره انتقالی تضمین می کند. ایالات متحده باید به کسانی که نزدیک به حلقه درونی محفل اسد و خانواده وی هستند اما در عین حال جزیی از آنها نمی باشند نزدیک شود. اگر این عناصر یک کودتا را رهبری کنند، ایالات متحده می تواند کارگزار تقسیم قدرت با میانه روهای مخالفین باشد.

اما مهندسی یک کودتا در چنین نظامی بی نهایت دشوار است. برخی از رهبران اپوزیسیون عراق سالها برای خلاص شدن از صدام حسین روی کودتا حساب باز کرده بودند اما این اتفاق هرگز رخ نداد. بدون شک بخش مهمی از دستگاه های اطلاعاتی اسد در جلوگیری از کودتا متمرکز شده است. علاوه بر این، بسیاری از افسران که در موقعیت انجام یک کودتا قرار دارند از علویان هستند. در چنین شرایطی که فرقه گرایی در حال افزایش است، به احتمال زیاد این افسران مخالف سقوط اسد هستند.

برای افزایش احتمال اینکه این افسران چنین قماری انجام دهند، توازن قدرت باید علیه اسد تغییر کند و مخالفان باید برنامه ای معتبر برای تقسیم قدرت در میان فرقه ها و گروه های مختلف قومی سوریه را بپذیرند. این برنامه باید به کسانی که از اسد جدا می شوند این اطمینان را دهد که در نظم جدید جایگاهی خوب خواهند داشت.

شناسایی افسرانی که به طور بالقوه به عنوان شریک برای مخالفان قابل قبول باشند و کسانی که به اندازه کافی در تشکیلات رژیم نفوذ داشته باشند، آسان نخواهد بود. با این حال، اگر آنها را بتوان یافت، طرفین انگیزه های قدرتمندی برای انجام یک معامله خواهند داشت. آرایش تقسیم قدرت برای مخالفان می تواند مبارزه پرهزینه ای را حذف کند. این کار برای رهبران کودتا مسیری را برای بقا در دوران پس از اسد فراهم خواهد کرد. برای تمام سوری ها نیز وعده ای برای جلوگیری از فروپاشی نهادهای دولتی و خطر هرج و مرج خواهد بود.

متن ترجمه کامل این متن را اینجا بخوانید


نظر شما :