درخواست آژانس بین المللی از کره شمالی

۰۱ مهر ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۲ کد : ۱۹۰۷۰۹۰ سرخط اخبار

اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه به اجماع قطعنامه یی تصویب کردند که قویا از کره شمالی می خواهد برنامه ی هسته یی تسلیحاتی اش را کنار بگذارد.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن این قطعنامه که روز جمعه بدون رای گیری توسط کنفرانس عمومی 155 عضو آژانس بین المللی آژانس اتمی اتخاذ شد علاوه بر آن از کره شمالی که عضو آژانس نیست درخواست می کند دست به یک آزمایش هسته یی جدید نزند.


به گزارش خبرگزاری رویترز در این بیانیه آمده است که کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی "بر تمایل خود به حل دیپلماتیک موضوع هسته یی کره شمالی تاکید می کند تا به این ترتیب خلع سلاح هسته یی کامل، قابل راستی آزمایی و بدون بازگشت شبه جزیره کره تحقق یابد".


این توافق نامه تاکید دارد که طبق معاهده منع گسترش تسلیحات هسته یی (ان پی تی) کره شمالی نمی تواند به جایگاه یک کشور هسته یی تسلیحاتی دست یابد.


در گذشته نیز چنین قطعنامه هایی تصویب شده بود.

 

کره شمالی می گوید که به انرژی هسته یی برای تولید برق نیاز دارد، اما علاوه بر آن قابلیت بازدارنده هسته یی اش را تقویت کرده است و علاوه بر آن با سوریه، لیبی و احتمالا میانمار و پاکستان تبادل فناوری هسته یی داشته است.


اوایل سال میلادی سال جاری گمانه زنی ها درباره اینکه کره شمالی قصد انجام سومین آزمایش هسته یی اش را دارد بالا گرفت. این کشور در سال 2006 و 2009 دست به آزمایشات هسته یی زده بود.


کره شمالی اولین کشوری بود که در سال 2003 از معاهده (ان پی تی) کنار کشید و علاوه بر آن مانع دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به سایت های هسته یی اش شده است.


پیونگ یانگ علاوه بر آن پس از اعلام اینکه قصد انجام یک پرتاپ موشکی را دارد از یک توافق نامه ماه فوریه که براساس آن قرار بود در ازای دریافت کمکهای غذایی آمریکا برنامه هسته یی تسلیحاتی اش را کنار بگذارد عقب نشینی کرد.


رابرت وود نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که این قطعنامه " پیام آشکاری می فرستد مبنی بر اینکه جامعه بین المللی همچنان کره شمالی را به تعهداتش در زمینه خلع سلاح هسته یی متعهد می داند".


وود افزود: کره شمالی باید بلافاصله همه ی فعالیت های هسته یی اش را متوقف کند و به آژانس اجازه برقراری حضور طولانی مدت را برای نظارت و راستی آزمایی توقف فعالیتهای هسته یی این کشور بدهد.
 


نظر شما :