ایران در سوریه و لبنان حضور نظامی ندارد

۲۸ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۲ کد : ۱۹۰۶۹۷۸ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران حضور نظامی در سوریه و لبنان ندارد، گفت که نیروهای نظامی ایران با دقت همه تحرکات در خلیج فارس را زیر نظر دارند.

به گزارش فارس، رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (سه شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره حضور نظامی ایران در لبنان و سوریه تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران در این دو کشور حضور نظامی ندارد و این مسئله را قبلا اعلام کرده است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص انتشار فیلم اهانت آمیز به ساحت پیامبر اعظم (ص) با بیان اینکه جنایات زیادی که توسط صهیونیست ها و حامیان آنها صورت گرفته، نیازمند عزم جدی بین المللی برای مقابله با این فتنه هاست، تصریح کرد: اهانت به مقدسات مذهبی و ادیان الهی به هیچ وجه قابل تحمل و قابل قبول نیست و این طراحی ها با هر انگیزه ای که صورت گیرد نتیجه عکس برای حامیان این پروژه های ضد انسانی خواهد داشت.

مهمان پرست با بیان اینکه اوج نفرت ملت های مختلف اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی نسبت به اقدامات صهیونیستی قابل مشاهده است، خاطرنشان کرد: کسانی به دنبال این اقدامات هستند که در هراس از غلبه دین و معنویت و به ویژه ارزش های الهی به خصوص بعد از موج بیداری اسلامی در منطقه می باشند و اقدامات آنها در جهت اسلام هراسی به نتیجه نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: میزان علاقمندی مردم دنیا به ادیان الهی به ویژه اسلام در سال های اخیر افزایش یافته و مردم از خلاء معنویت در کشورهای غربی رنج می برند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی خود را در خطر می بیند و فکر می کند با این اقدامات می تواند چهره اسلام را تخریب کند.

وی ادامه داد: آنها نمی دانند نفرت ملت ها نسبت به این اقدامات صهیونیستی و حمایت مقامات غربی به خصوص دولتمردان آمریکایی که با سکوت خود اجازه می دهند این چنین جنایاتی صورت گیرد، افزایش می یابد. 

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: به هیچ وجه مردم دنیا نخواهند پذیرفت که تولید چنین فیلم های موهنی در راستای دفاع از آزادی بیان قابل دفاع و توجیه باشد.

مهمان پرست خاطرنشان کرد: دنیای غرب باید به این نتیجه برسد که افکار عمومی تناقضات، استانداردهای دوگانه و رفتارهای زشت آنها را زیر نظر دارد و حتما نسبت به این سیاست ها پاسخ و عکس العمل مناسب را خواهد داد.

وی اضافه کرد: اینکه کشورهای اسلامی قصد تحریم رژیم صهیونیستی را داشته باشند و با تصمیماتشان همبستگی خود را افزایش دهند، اقدام مناسبی است و مورد حمایت ما خواهد بود و حتما باید در سازمان هایی چون سازمان همکاری اسلامی نسبت به اقدامات عملی مناسب در جهت مقابله با این خباثت ها تصمیمات جدی اتخاذ شود.

مهمان پرست در پاسخ به سؤالی درباره اخبار مطرح شده مبنی بر تلاش رژیم صهیونیستی برای استفاده از حریم هوایی جمهوری آذربایجان برای حمله احتمالی به ایران و همچنین انعقاد قرارداد 1،6 میلیارد دلاری جمهوری آذربایجان برای خرید تسلیحات نظامی از رژیم صهیونیستی، با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه است، خاطرنشان کرد: این رژیم قطعا همکاری و مشارکت کشورهای منطقه را به نفع خود نمی بیند و تلاش می کند فتنه انگیزی کند که اگر این فرصت به آن داده شود به حقوق و تمامیت ارضی کشورها تجاوز کرده و به جنایات خود ادامه خواهد داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه کشورهای منطقه نسبت به این فتنه ها حساس هستند و به دقت مراقبت می کنند که اینگونه فتنه انگیزی ها به نتیجه نرسد، عنوان کرد: اخبار شما قدری قدیمی است و نمی دانم با چه انگیزه ای در حال حاضر مطرح می شود.

مهمان پرست تصریح کرد: رابطه تنش آمیزی بین ما و آذربایجان وجود ندارد و ما روابط خوبی با این کشور داریم. برخی از موضوعاتی که مورد اختلاف نظر برخی از بخش های دو کشور بوده با اقداماتی که صورت گرفته به سمت حل کامل مسائل می رود.

وی با بیان اینکه ظرفیت های خوبی بین کشور وجود دارد، گفت: تصمیم و اراده مسئولان ارشد دو کشور در جهت توسعه هر چه بیشتر روابط است. کشورهای منطقه و مسئولان آنها مراقب همه فتنه انگیزی ها خواهند بود و اجازه نخواهند داد که رژیم نامشروع صهیونیستی که هیچ جایگاهی در منطقه ندارد، بخواهد در روابط خوب ما و کشورهای همسایه مانع ایجاد کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در خصوص عدم حضور نماینده عربستان در نشست شب گذشته در قاهره درباره سوریه خاطرنشان کرد: اخبار ما حاکی از آن است که وزیر خارجه عربستان از لحاظ جسمی شرایط مناسبی برای حضور در این نشست را نداشت. البته این نشست ها ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: حضور کشورهایی که می توانند در حل بحران سوریه و بحران های منطقه نقش موثری داشته باشند، حتما کمک خواهد کرد و به همین دلیل ما پیشنهاد کردیم که دو کشور دیگر به این مجموعه اضافه شود. رایزنی ها باعث نزدیک شدن دیدگاه های کشورها می شود و اگر درباره چارچوب ها و اصول اصلی توافق شود، در آینده می توانیم توافقات بیشتری را داشته باشیم.

مهمان پرست در پاسخ به پرسشی درباره دیدار امروز سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول، خاطرنشان کرد: این دیدار به دنبال تصمیماتی بود که در آخرین نشست بین نمایندگان ما و گروه 5+1 در مسکو اتخاذ و توافق شد تا اجلاس های کارشناسان فنی، حقوقی و سیاسی دنبال و بعد از برگزاری این جلسات، معاونان جلیلی و اشتون دیدار کنند که بعد از آن تماس تلفنی بین آقای جلیلی و خانم اشتون برقرار و در صورتی که شرایط برای ادامه گفت وگو ها مناسب بود، نسبت به تعیین مکان برای ادامه گفت وگوها به توافق برسند.

وی ادامه داد: طبق توافقات صورت گرفته تا الان کارشناسان فنی با یکدیگر نشست داشتند و گفت وگو کردند و بین معاونان هیئت های مذاکره کننده نیز نشستی برگزار شد و با توجه به اینکه آقای جلیلی سفری دوجانبه به ترکیه داشت و ملاقات هایی با مقامات ترکیه انجام داد، فرصتی پیش آمد که خانم اشتون هم در استانبول حضور داشته باشد و از این فرصت برای انجام گفت وگوهای دو طرف استفاده شود.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه امروز این جلسه برگزار خواهد شد و موضوع جلسه کاملا روشن است، اظهار داشت: ادامه بحث هایی است که طرفین تاکنون مطرح کرده اند و چارچوبی که می تواند هم به رفع نگرانی ها و ابهامات در رابطه با موضوعات مختلف از جمله بحث فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران کمک کند و هم بر حقوق و امتیازاتی که کشورها باید در قبال تعهدشان به معاهده NPT از آن برخوردار باشند، تأکید کند.

وی با بیان اینکه موضوعات دیگری نیز از قبل در دستور کار مذاکره بود، افزود: باید ببینیم که نتیجه جلسه به کجا خواهد کشید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره برگزاری مانور در خلیج فارس با حضور کشورهای منطقه و کشورهای غربی نیز خاطرنشان کرد: سابق بر این شاهد برگزاری مانورهای مختلفی بودیم. نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران با دقت همه تحرکات در منطقه را زیر نظر دارند. برقراری ثبات و امنیت در خلیج فارس از اولویت بسیار بالایی برخوردار است و با اقتدار کامل نیروهای نظامی تلاش می کنیم از هر اقدامی که منجر به بی ثباتی و ناامنی در منطقه شود، جلوگیری کنیم.

مهمان پرست ریشه ناامنی ها در منطقه را حضور نظامی و امنیتی کشورهای خارجی و غربی و کسانی که برای دسترسی به منافع خود حاضرند منافع کشورهای منطقه را زیر پا بگذارند و بی ثباتی و ناامنی را ایجاد کنند، عنوان کرد و در توصیه ای افزود: با توجه به توانایی دفاعی کشورهای منطقه و همکاری و همگرایی مناسب بین کشورهای منطقه هیچ نیازی به حضور کشورهای خارجی در منطقه نیست و کشورهای قدرتمند منطقه می توانند به کمک هم بهترین شرایط ثبات و امنیت را برقرار کنند.

خبرنگاری هم به اخبار مطرح شده مبنی بر حکم صادره مقامات قضایی کشور به نفع جمهوری اسلامی ایران درباره باغ قلهک،  اشاره کرد و صحت و سقم این قضیه را جویا شد که مهمان پرست در این باره گفت: بنده اطلاعی در این زمینه ندارم.


نظر شما :