هشدار «بان‌کی‌مون» درباره تهدید نظامی علیه ایران

۲۸ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۹ کد : ۱۹۰۶۹۶۶ سرخط اخبار

شرق:«دبیرکل سازمان ملل» نسبت به هرگونه حمله به ایران هشدار داده و تاکید کرده که «از لفاظی های سیاسی درباره حمله نظامی یا تلافی به شدت نگران» شده است. افزایش تهدیدات لفظی رژیم اسراییل در هفته های گذشته و تلاش آنها برای متقاعد و همراه کردن غرب برای حمله به ایران با واکنش سایر کشورها مواجه شده است. در همین رابطه دیروز همزمان با آغاز مانور شناورها و نیروهای نظامی از 25 کشور از جمله آمریکا، بریتانیا، فرانسه، عربستان سعودی و امارات در تنگه هرمز، «بان کی مون» در مصاحبه ای با برنامه فرانسوی «انترناسیونال» گفته «حمله علیه یک کشور غیرقابل پذیرش است و ایده ضدحمله نیز قابل پذیرش نیست.»
دبیرکل سازمان ملل در این گفت وگوی تلویزیونی از شدت گرفتن لفاظی های جنگ طلبانه در رابطه با برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی کرد و متذکر شد که هرگونه حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران و همچنین پاسخ احتمالی جمهوری اسلامی در واکنش به این حمله غیرقابل قبول است.
این در حالی است که به گزارش عصر ایران، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این هفته یک بار دیگر در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی نسبت به هسته ای شدن ایران به دولتمردان آمریکا هشدار داد. نتانیاهو در مصاحبه با برنامه «meet the press» شبکه ان .بی .سی، با بیان اینکه ایران با شوروی سابق متفاوت است گفته «در صورت دستیابی آن به سلاح هسته ای نمی توان همانند شوروی سابق این کشور را با بازدارندگی هسته ای مهار کرد.»
ادعای به بن بست رسیدن راهکارهای دیپلماتیک برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران از جمله بهانه های اسراییل برای کوک کردن ساز جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران است اما آمریکا و اسراییل بر سر موضوع حمله به تاسیسات هسته ای ایران اختلاف نظر دارند و این اختلافات جدی نیز آشکارا به سطح رسانه ها و کنفرانس های خبری مقامات ارشد دو طرف کشیده شده است. در همین حال بحث برانگیزترین موضعگیری های سیاستمداران آمریکایی درباره تصمیم اسراییل برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران، سخنان ژنرال «مارتین دمپسی»، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا بود.
وی پنجشنبه گذشته در این رابطه گفته بود: «اسراییل در صورت حمله به ایران، منتظر حمایت و کمک واشنگتن نباشد.» این نخستین بار بود که یک نظامی ارشد آمریکایی به این صراحت آنچه در افکار سران اسراییل می گذشت را به زبان آورد.
دیروز هم فارس، گزارش داده که سفیر اسبق آمریکا در اسراییل با تایید اینکه تهران سلاح هسته ای ندارد و هنوز فرصت برای رسیدگی به برنامه هسته ای ایران وجود دارد، ایده نتانیاهو برای تعیین خط قرمز برای ایران را درخواستی غیرمعقولانه خواند.
با وجود اینکه گزارش های زیادی از پافشاری «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن جهت تعیین خط قرمز برای ایران و نهایتا اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای این کشور منتشر می شود، سفیر سابق آمریکا در اسراییل درباره رویکردی که باید در قبال برنامه هسته ای ایران اتخاذ شود، گفت: هنوز زمان آن نرسیده است که نیازی به اقدام نظامی آمریکا باشد؛ هنوز زمان باقی است؛ زمان بسیار زیادی وجود دارد.
«مارتین ایندیک» سفیر اسبق آمریکا در اسراییل در زمان ریاست جمهوری کلینتون و معاون رییس و مدیر بخش سیاست خارجی موسسه «بروکینگز» در
«واشنگتن دی سی»، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی بی اس»، اعلام کرد که ایده قرار دادن یک خط قرمز علنی و در حقیقت دادن اولتیماتوم به ایران، ایده ای است که هیچ رییس جمهوری آن را عملی نمی کند.
اما اختلافات اسراییل و آمریکا بر سر حمله به ایران به آنجا رسید که روزنامه اسراییلی «یدیعوت آحارونوت» در گزارشی مدعی شد که اخیرا آمریکا از طریق دو کشور اروپایی به ایران پیام محرمانه ای داده است که از حمله احتمالی اسراییل به تاسیسات هسته ای ایران پشتیبانی نمی کند. هدف اصلی واشنگتن از ارسال این پیام محرمانه از کانال های دیپلماتیک اروپا نگرانی واشنگتن از حمله غافلگیرانه اسراییل به ایران و متعاقب آن حمله ایران به نیروها و پایگاه های آمریکا در منطقه خلیج فارس عنوان شد.
ایران بارها هشدار داده است که حمله احتمالی اسراییل به ایران بدون چراغ سبز واشنگتن انجام نمی گیرد و از این رو واکنش ایران شامل حمله به نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه نیز خواهد بود. در همین رابطه یدیعوت آحارونوت، در گزارش خود مدعی شد: آمریکا با ارسال این پیام انتظار دارد در صورت وقوع هرگونه جنگی، نیروها و پایگاه های آمریکا در منطقه جزو اهداف مشروع ایران تلقی نشود. این خبر اما از سوی سخنگوی کاخ سفید تکذیب شد. «سردار جعفری» فرمانده کل سپاه پاسداران نیز روز یکشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران در مصاحبه با شبکه العالم، درباره ادعای رژیم اشغالگر مبنی بر تماس آمریکا با ایران برای خودداری از حمله به پایگاه های آمریکا در منطقه در صورت حمله یکجانبه این رژیم، گفت: «چنین موضوعی صحت ندارد و آن را تکذیب می کنیم.»
به گزارش تابناک، سردار جعفری تاکید کرد: «از آنجا که اطمینان داریم رژیم اسراییل جرات حمله به ایران بدون مجوز و چراغ سبز آمریکا را ندارد؛ چنانچه این رژیم به ایران حمله کند، ما این اقدام را هماهنگ با چراغ سبز آمریکا تلقی خواهیم کرد. قطعا پاسخ خواهیم داد و طبیعی است که پایگاه های آمریکا را نیز هدف قرار می دهیم.»
اما تلاش اسراییل برای همراه کردن غرب و آمریکا برای حمله به ایران در حالی صورت می گیرد که «مییر داگان»، رییس سابق موساد می گوید که ایده حمله نظامی به ایران، ابلهانه ترین ایده ای است که تاکنون به گوش وی رسیده است.
به گزارش فارس، به نقل از هافینگتون پست، داگان که با برنامه «60 دقیقه» شبکه خبری «سی بی اس نیوز» گفت وگو می کرد، تصریح کرد: «حمله به ایران در زمان فعلی و پیش از بررسی تمام رویکردهای دیگر، راه درستی نیست.»
سخنان داگان و برخی مقامات امنیتی باعث شده که نتانیاهو حتی در خود اسراییل نیز در ادعاهای جنگ طلبی خود علیه ایران، با مشکل مواجه شود. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران در سطح جهان، ادعاهای نتانیاهو را از اساس نوعی بلوف زنی علیه ایران ارزیابی می کنند.
از سوی دیگر گزارش نشریه دیلی میل، «نیک هاروی» وزیر مستعفی نیروهای مسلح بریتانیا به جمعی از دوستان خود گفته است که دلیل اصلی اخراجش از کابینه بریتانیا مخالفت های او با طرح احتمالی آمریکایی- اسراییلی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران بوده است. منابع نزدیک به «نیک کلگ» رهبر حزب لیبرال دموکرات بریتانیا این مساله را که برکناری وزیر نیروهای مسلح بریتانیا به مساله طرح حمله احتمالی به ایران ارتباط داشته است تکذیب کرده اند، اما «مالکوم چالمرز» از موسسه خدمات متحده سلطنتی بریتانیا در گفت وگو با دیلی میل می گوید که استعفای وزیر نیروهای مسلح بریتانیا چیزی از مسوولیت های حزب لیبرال دموکرات در قبال شرکت در ائتلاف احتمالی حمله به ایران نمی کاهد.
در چنین شرایطی روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، نوشت: شماری از کارشناسان ارشد در کاخ سفید با تهیه گزارشی اعلام کردند حمله نظامی آمریکا به ایران منجر به آسیب زدن به توانمندی های این کشور در واکنش به حملات نظامی می شود اما تهران می تواند به حمله واشنگتن واکنش مستقیم یا غیرمستقیم (از طریق نمایندگان خود مانند حزب الله لبنان) نشان دهد. این تحولات می توانند زمینه ایجاد جنگ منطقه ای در خاورمیانه را فراهم کنند. هاآرتص درباره اهمیت این گزارش نوشته است که این نوع گزارش ها در تصمیم گیری رییس جمهور و مقامات ارشد کاخ سفید نقش مهمی ایفا می کنند.
«فرانک مرنی» افسر عالی رتبه و نماینده سابق «مرکز ملی مبارزه با تروریسم» در آمریکا هم گفت: حمله نظامی آمریکا به ایران شامل حملات هوایی، عملیات های سری نیروهای ویژه و حملات به سیستم ها و کامپیوترهای ایران در چارچوب حملات سایبری است. چنین حمله ای باعث تاخیر چهارساله برنامه هسته ای تهران می شود. ایران در این مدت نخواهد توانست برنامه هسته ای اش را توسعه بدهد. یکی از تهیه کنندگان این گزارش هم گفت: ما ایمان نداریم که حمله نظامی آمریکا به ایران منجر به تغییر، تسلیم یا فروپاشی حکومت مرکزی این کشور شود.
این گزارش می افزاید: برای نابودی کامل برنامه هسته ای ایران، آمریکا باید نیروهای زمینی خود را وارد درگیری کرده و همه یا بخشی از خاک ایران را اشغال کند. این اقدام با هدف تغییر حکومت صورت می گیرد. در این وضعیت با توجه به مساحت وسیع ایران و تعداد بالای جمعیت این کشور، هزینه جنگ از نظر اقتصادی بسیار بیشتر و بیشتر از رقم هایی خواهد بود که واشنگتن در 10 سال گذشته در افغانستان و عراق هزینه کرده است.
اختلافات بین مقامات امنیتی و نظامی اسراییل و آمریکا محدود نشده است. وزیر برکنار شده نیروهای مسلح بریتانیا گفته به دلیل صدمه نزدن به ائتلاف حاکم بر بریتانیا بر سر اختلاف با حمله احتمالی به ایران از سمتش برکنار شده است.
فرمانده کل سپاه جمهوری اسلامی ایران اما روز یکشنبه در نشست خبری با بیان اینکه «رژیم صهیونیستی به شدت از آینده نگرانی دارد و تلاش می کند آمریکا را برای اقدام نظامی علیه ایران همراه کند» تاکید کرده: برآورد ما این است که در این کار موفق نمی شود و عاقبت این امر نیز کاملا مشخص است. آمریکا آسیب پذیری بالایی دارد و نیروگاه و پایگاه های آن در تیررس توان موشکی سپاه است.
به گزارش «عصر ایران»، به نقل از روزنامه انگلیسی «ساندی تلگراف»، شناورها و نیروهای نظامی از 25 کشور از جمله آمریکا، بریتانیا، فرانسه، عربستان سعودی و امارات در این تمرین مشارکت می کنند. ساندی تلگراف این مانور نظامی را بزرگ ترین تمرین نظامی در نوع خود در منطقه توصیف کرده است. در این مانور نظامی، چگونگی جلوگیری از هر عملیاتی برای بستن تنگه هرمز و مقابله با مین گذاری در دریا تمرین می شود. در این برنامه، مجموعه ای از ناوهای هواپیمابر آمریکا حضور دارند که به وسیله حداقل 12 فروند کشتی جنگی از جمله رزمناوهای دارای سکوی پرتاب موشک بالستیک، ناوچه ها و کشتی های هجومی حامل هزاران نیروی تفنگدار دریایی و نیروهای ویژه حمایت می شوند. ساندی تلگراف می نویسد: در این مانور چگونگی نابودی هواپیماهای جنگی ایران و سکوهای پرتاب موشک این کشور در ساحل و کشتی ها شبیه سازی می شود.
در واکنش به این اخبار «عصر ایران»، گزارش داده یک منبع دفاعی گفته: قدرت ایران دارای پیچیدگی بالایی نیست اما تهران می تواند از طریق زیردریایی های کوچک، قایق های تندرو، مین گذاری و شلیک موشک های ضدکشتی از طریق سکوهای مستقر در ساحل دریا، ضربات نابودگری را به کشتی های جنگی بریتانیا و آمریکا وارد کند. این منبع افزود: بروز چنین جنگی منجر به کشتار بزرگی می شود. ایران می تواند ضربات قدرتمندی را به نیروهای آمریکا و بریتانیا وارد کند.
ساندی تلگراف اضافه کرد: سران کشورهای غربی معتقدند ایران به هر حمله نظامی خارجی ای با مین گذاری یا بستن تنگه هرمز واکنش نشان خواهد داد. بستن تنگه هرمز تاثیرات فاجعه آمیزی برای اقتصاد شکننده بریتانیا، کشورهای اروپایی و ژاپن خواهد داشت که به میزان زیادی به نفت خام و گاز خلیج فارس وابسته هستند


نظر شما :