در سایه تحولات اخیر خاورمیانه کارشناسان تحلیل می‌کنند

پایبندی امریکا به رابطه با مصر

۲۷ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۰۶۸۹۸ اخبار اصلی خاورمیانه
محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر به روشنی گفت که آمادگی دارد در برابر هر گونه توهینی به اعتقادات دینی هر گونه رابطه دیپلماتیکی را فدا کند.
پایبندی امریکا به رابطه با مصر

دیپلماسی ایرانی: پخش فیلم موهن علیه پیامبر اکرم (ص) در امریکا موجی از خشم را در افکار عمومی مصر برانگیخته است. به گونه ای که این مساله باعث شد تا شهروندان مصری روز جمعه و شنبه برای بیان خشم و غضب خود به خیابان های قاهره بیایند و در مقابل سفارت امریکا تجمع کنند و پرچم این کشور را پایین بیاورند.

به گزارش وب سایت شبکه خبری الجزیره، این تحولات در حالی رخ دادند که محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر خود را برای سفر به ایالات متحده امریکا آماده می کند و قبل از سفرش به این کشور نیز هیئتی اقتصادی از سوی امریکا به قاهره آمده است.

در حال حاضر این سوال مطرح است که این حوادث چه تاثیری بر آینده روابط مصر و امریکا در سایه به قدرت رسیدن رئیس جمهوری جدید مصر که نماینده اخوان المسلمین است، می گذارد. محمد مرسی پس از انتشار فیلم توهین آمیز علیه پیامبر در یک پیام تلویزیونی گفت که توهین به اسلام و نبی اکرم (ص) خط قرمزی است که هیچ کس حق ندارد از آن بگذرد اگر چه در عین حال خود را متعهد دانست که هر آن چه در توان دارد برای حمایت از مراکز و پایگاه های دیپلماتیک در خاک مصر صرف کند.

در همین رابطه صلاح جمعه، کارشناس امور جهان عرب و معاون رئیس تحریریه خبرگزاری الشرق الاوسط، خبرگزاری رسمی دولت مصر، درباره تاثیر حوادث اخیر بر محبوبیت مرسی با توجه به مواضعی که وی در این زمینه اتخاذ کرده است، می گوید: «این حوادث باعث افزایش محبوبیت داخلی مرسی می شود. وی در پیام خود به روشنی امریکا را در کفه ای برابر با پیامبر اکرم (ص) قرار نداد. به خصوص که گفت آمادگی دارد در برابر هر گونه توهینی به اعتقادات دینی هر گونه رابطه دیپلماتیکی را فدا کند.»

وی کاهش محبوبیت رئیس جمهور به دلیل بروز حوادث در برابر سفارت امریکا را رد می کند و می گوید: «روشن است که همه کسانی که در برابر سفارت امریکا تظاهرات کردند اسلام گرا نیستند بلکه در میان آنها افرادی با گرایش های مختلف که حتی عده ای سکولار نیز بودند، مشاهده می شدند.»

با این حال جمعه تاکید می کند، در صورت استمرار این وضعیت احتمال این که روابط مصر و امریکا تحت تاثیر قرار بگیرد، وجود دارد.

این در حالی است که مجدی قطب، رئیس تحریریه روزنامه دِاِجیپشن گزت بر این اعتقاد است که مصری ها و امریکایی ها وضعیت یکدیگر را به خوبی درک می کنند و می دانند که چگونه به خوبی و مسئولانه با اوضاع برخورد کنند.

وی درباره این اظهار نظر باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا که گفت که مصر نه یک کشور هم پیمان و نه یک کشور دشمن برای امریکا است، نیز می گوید: «این در حقیقت همان وضعیتی است که ما می خواهیم، مصر همواره تلاش کرده است که روابط متوازنی با همه کشورهای جهان داشته باشد.»

قطب تاکید می کند، غرب باید مصر جدید را درک کند، ما به دنبال جنگ نیستیم اما در عین حال می خواهیم که روابطمان را با همه کشورهای جهان بر اساس مصالح مشترک بنا کنیم، مصر جدید دیگر نمی خواهد از کرامت خود و فرزندان خود بزند به صرف این که با کشوری رابطه ای خاص داشته باشد. امریکا کشور بزرگ و قدرتمند در جهان است اما باید درک کند که مساله کرامت مهم ترین مساله نزد ما است و این مساله برای ما یک مساله حیاتی است.

قطب درباره این که آیا حوادث رخ داده باعث خواهد شد تا رئیس جمهوری جدید در وضعیت سخت داخلی و خارجی قرار بگیرد، می گوید: «بعید نیست کسی در این زمینه شیطنت کند. به هر حال همچنان کسانی وجود دارند که وابسته به نظام سابق هستند که هر آن چه در توان دارند به کار خواهند بست تا در تمامی زمینه ها منافع خود را تامین کنند.»

قطب استفاده از هر گونه خشونت را رد می کند و می گوید: «این مساله حقوق دیگران را زیر پا می گذارد.»

در همین رابطه حمدی السید، مشاور سابق امنیت ملی در سفارت مصر در امریکا نیز در این باره می گوید: «این حوادث هیچ تاثیری نه در وضعیت داخلی رئیس جمهوری مصر و نه در روابطش با کاخ سفید می گذارد. اولا، رئیس جمهوری مصر هر آن چه در توانش بود به عنوان رئیس جمهوری یک کشور که کشورش در دوران گذار است، انجام داد، همچنین نمایش فیلم و تظاهرات غیر مسالمت آمیز را محکوم کرد، همچنین تعهد داد که از مراکز و سفارت خانه های خارجی در مصر حمایت کند.»

وی همچنین می گوید: «اگر عده ای از تظاهرکنندگان انتظار دارند که مرسی به دلیل سفرش به امریکا از آنها عذرخواهی کند این خواسته به نظر من قابل قبول نیست، کما این که این تظاهرات وی را در برابر کاخ سفید در تنگنا قرار نداد و تاثیری هم بر روابط امریکایی ها با مرسی نخواهد گذاشت.»

السید همچنین تاکید می کند، سیاست خارجی امریکا را مصالح و منافع هدایت می کنند، در همین چارچوب نیز با هر آن کسی که سیاست هایش را تامین کند و به آنها نزدیک باشد و آنها را چه مستقیم چه غیر مستقیم تایید کند، همکاری می کنند.

به اعتقاد وی امریکا احساسات مسلمانان را درک می کند و برای همین اجازه نمی دهد که دایره اختلافاتش با مصر گسترده تر از مصالحش شود، امریکا می داند که مصر تا چه اندازه بر حفظ مصالحش در خاورمیانه تاثیر می گذارد، به خصوص در رابطه با ایران که روابط متشنجی با آن دارد.

کلید واژه ها: مصر و اسرائيل مصر و امريكا


نظر شما :