اخضر الابراهیمی به قاهره می‌رود

۱۸ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۱ کد : ۱۹۰۶۵۲۹ سرخط اخبار

با افزایش تعداد آوارگان سوری در داخل و خارج از این کشور، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب فردا (یکشنبه) با هدف رایزنی درخصوص سوریه وارد قاهره می شود.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، احمد فوزی، سخنگوی اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب اعلام کرد: الابراهیمی فردا به منظور رایزنی با مسئولان اتحادیه عرب و دبیرکل این اتحادیه درخصوص مساله سوریه وارد قاهره می شود.


وی افزود: قرار است الابراهیمی در این سفر با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب دیدار کند.


وی هم چنین تاکید کرد: ما از قبل زمینه لازم را برای این سفر فراهم کرده ایم و قرار است الابراهیمی بلافاصله پس از قاهره به دمشق سفر کند.


در همین حال وزارت امور خارجه سوریه نیز در بیانیه ای در واکنش به اظهارات محمد مرسی، رئیس جمهور مصر اعلام کرد: اظهارات مرسی درخصوص سوریه در حقیقت دخالت در امور داخلی کشور است.


این وزارتخانه با محکوم کردن اظهارات رئیس جمهور مصر آن را تجاوز آشکار به حقوق ملت سوریه در تصمیم گیری برای آینده این کشور خواند.


از سوی دیگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز در سخنانی ضمن انتقاد از اظهارات اخیر میت رامنی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، غرب را به حمایت از القاعده در سوریه متهم کرد.


وی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسیه الیوم ضمن مخالفت با اظهارات سران کشورهای غربی و انتقاداتشان درخصوص موضع مسکو نسبت به سوریه و برخی مسائل دیگر منطقه خاورمیانه اعلام کرد که کشورهای غربی از گروه های تروریستی و القاعده در سوریه حمایت می کنند.


پوتین در واکنش به سوالی درخصوص اینکه که آیا کشورش موضع خود را درخصوص سوریه تغییر خواهد داد یا خیر، گفت: روسیه چنین کاری را نخواهد کرد. چرا باید روسیه در مواضع خود بازنگری کند؟


پوتین بدون اشاره به نام کشور خاصی اعلام کرد: برخی از کشورها از تندروهای سوری می خواهند که برای برکناری نظام سوریه کمک کنند اما اعلام می کنم که این کشورها به خاطر این اقداماتشان پشیمان خواهند شد.


رئیس جمهوری روسیه با مقایسه وضعیت سوریه با آنچه در افغانستان پس از حمله آمریکا اتفاق افتاد دخالت نظامی در این کشور را امری نادرست خواند.


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز به نوبه خود اعلام کرد که مسکو با هرگونه دخالت کشورهای بیگانه در امور داخلی سوریه مخالف است.


وی گفت: روسیه به شدت با هرگونه تلاش برای وادار کردن شورای امنیت جهت صدور قطعنامه هایی که دخالت های خارجی در امور داخلی سوریه را توجیه کند، برخورد خواهد کرد.


لاوروف در این اظهارات که از شبکه تلویزیونی چین پخش شد، تاکید کرد: موضع مسکو و پکن درخصوص سوریه تغییر نخواهد کرد و ما باید همکاری خود را برای دستیابی به راه های جهت حل و فصل وضعیت سوریه و تبدیل درگیری ها در این کشور به مذاکرات سیاسی ادامه دهیم.


وزیر امور خارجه روسیه حل و فصل وضعیت در سوریه را در حضور گروه های درگیر سوری بر سر میز مذاکره دانست.


در همین حال پاتریک ونتری، معاون وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که روابط آمریکا و روسیه به رغم وجود اختلافاتی در سوریه بسیار محکم است.


وی گفت: بدون شک مواضع مسکو و واشنگتن درخصوص برخی از مسائل و در راس همه اوضاع سوریه اختلافاتی وجود دارد اما باید بگویم که روابط دو طرف بسیار قوی است.


در همین حال جولیو ترزی، وزیر امور خارجه ایتالیا نیز اعلام کرد: تحولات اخیر در سوریه از خط قرمز گذشته است.


وی در این اظهارات عنوان داشت: اتحادیه اروپا باید برای پایان دادن به این وضعیت و متوقف کردن درگیری های خونین در سوریه وارد عمل شود، درگیری هایی که نه تنها سوریه بلکه ثبات کشورهای همسایه سوریه را نیز تهدید می کند.


ترزی در ادامه اظهارات مداخله جویانه خود تاکید کرد: استفاده از سلاح شیمیایی علیه مخالفان سوری امری کاملا غیرقابل قبول است و پیامدهای منفی را به دنبال دارد.


همچنین رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز در اظهاراتی مداخله جویانه در استانبول با اشاره به وضعیت سوریه تاکید کرد: کشتن هر انسانی در هر جای جهان امری است که در همه ادیان آسمانی حرام شمرده شده و این تنها مختص دین اسلام نیست.


اردوغان اظهار نظر کرد: اوضاع سوریه در حال حاضر شبیه چیزی است که در کربلا اتفاق افتاد!


وی گفت: کشتارهای امروز سوریه در واقع کربلای جدید است. با این تفاوت که میان مظلومان و ظالمان در سوریه و حادثه کربلای سال 1332 (میلادی) تفاوت وجود دارد.


اردوغان هم چنین نظام سوریه را به استفاده از خشونت علیه مخالفان این کشور و استفاده از سلاح های سنگین متهم کرده و از طرفداران نظام سوریه خواست که دست از این اقدامات خود که "در حقیقت از چارچوب اصول انسانی و اخلاقی خارج است"، بردارند.


منصف المرزوقی، رئیس جمهوری موقت تونس نیز روز جمعه در تماس تلفنی با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن با وی درخصوص وضعیت آوارگان سوری مقیم در اردوگاه های اردن گفت وگو کرد.


دو طرف در این تماس تلفنی درخصوص راه های تحکیم روابط میان اردن و تونس و نیز چگونگی افزایش کمک ها به آوارگان در اردن و بهبود شرایط آن ها گفت وگو کردند.


یکی از مسئولان بلندپایه سازمان ملل نیز اعلام کرد: تعداد آوارگان سوری که در حال حاضر نیازمند کمک های فوری هستند حدود دو و نیم میلیون تن است.


وی ضمن ابراز نگرانی نسبت به این وضعیت از جامعه جهانی و کشورهای اهداکننده خواست تا کمک های خود به آوارگان سوری را به منظور فراهم کردن شرایط بهتر برای آن ها افزایش دهند.


مارتین نسیرکی، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز با اعلام اینکه سازمان ملل دعوت خود برای کمک های بیشتر به آوارگان سوری را افزایش داده است، اعلام کرد: سازمان ملل خواهان افزایش میزان کمک ها به آوارگان سوری از 180 دلار به 347 میلیون دلار است.
 


نظر شما :